Seznam kapitol
Pro full frame i APS-C zrcadlovky a SLT fotoaparáty je určen telezoom objektiv Sony 70-400mm F4-5,6 SSM G. My jej dnes vyzkoušíme na obou typech těchto fotoaparátů, tedy s APS-C i full frame čipem. Jak si povede v praxi?
Totéž si vyzkoušíme s APS-C čipem, kde se dá předpokládat menší chromatická aberace a lepší rohová ostrost. Udané ohniskové vzdálenosti jsou reálné.
 
	105mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	105mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	105mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 105mm ohnisko má v podstatě všude stejnou ostrost, a to i na plně otevřené cloně. Tam je vidět jen velmi lehkou vinětaci. Chromatická aberace téměř neexistuje. 
 
	140mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	140mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	140mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Velmi podobné výkony dává objektiv i na 140mm ohnisku. Zde se už na F16 připravte na difrakci, neboť ohyb světla (ač stejný) se na hustějším čipu s menší velikostí, a tedy vyšší pixelovou hustotou, projeví dříve.
 
	200mm ohnisko, clona F5  | 
 
	
  | 
 
	200mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	200mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Detailnost je vyrovnaná celoplošně, difrakce narůstá od F16 výše. Při ostření na krátké vzdálenosti se velmi těžko ostří a obraz působí neostře po celé ploše. Je také možná, že na krátké vzdálenosti objektiv obecně nemá ostrou kresbu.
 
	300mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	300mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Ani 300mm ohnisko se moc neliší. Celoplošná ostrost je spíše slabší, po přiclonění se trochu zlepšila (může to být i špatným ostřením, ale jak automatikou, tak manuálním ostřením jsem z toho více nevymáčknul). Chromatická aberace je velmi slabá.
 
	400mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	400mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejdelší ohnisková vzdálenost má rohy lehce neostré, je zde trošku chromatické aberace. Většina SLT fotoaparátů ale tuto chybu automaticky odstraňuje. Vyzkoušíme totéž při ostření na delší vzdálenosti.
 
	70mm ohnisko, clona F4  | 
 
	
  | 
 
	70mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Při ostření na větší vzdálenosti opravdu nejsou žádné problémy, kresba je dostatečně detailní nejen uprostřed, ale i v rozích, a to i při plně otevřené cloně. Spodní rohy jsou mimo plnou hloubku ostrosti, jejich rozmazání tedy není chybou objektivu.
 
	100mm ohnisko, clona F4,5  | 
 
	
  | 
 
	100mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	100mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Rovněž při 100mm ohnisku nejsou žádné problémy, jde vidět, že objektiv je určen i pro full frame přístroje. Od F16 je už vidět vliv difrakce (celoplošná neostrost).
 
	200mm ohnisko, clona F5  | 
 
	
  | 
 
	200mm ohnisko, clona F8  | 
 
	
  | 
 
	200mm ohnisko, clona F16  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 200mm ohniska je to trochu horší, zde už je rohová ostrost trochu slabší. I jemné clonění ale situaci značně zlepšuje. 
 
	300mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	300mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 300mm ohnisko je na tom vcelku dobře, zejména středová ostrost je velmi dobrá. Rohy lehce trpí na chromatickou aberaci. Znovu bych se na APS-C čipech nepouštěl nějak výrazně nad clonu F11. Už při F16 je vidět vliv difrakce, nemluvě o cloně nejvyšší.
 
	400mm ohnisko, clona F5,6  | 
 
	
  | 
 
	400mm ohnisko, clona F11  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 400mm ohnisko opět přináší chromatickou aberaci, rohy jsou lehce neostré, přiclonění ale hodně pomůže.