Komentáře

frasve
frasve
Level Level
23. 11. 2013 13:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Hodnotný článek. Díky. Měl jsem Nikona P7100, Sony RX100 a Canona G15. Takže pár postřehů.
1. velikost - Sony je do kapsy košile i kalhot, Canon - natož Nikon už ne.
2. displej - u Nikona je skvělej výklop na fotky z nadhledu a kytičky z podhledu
3. rychlost - Sony bezkonkurenční, prakticky neomezené sekvence, Canon má sekvence divný (jakmile použijete jejich omezené nastavení, tak se i při dvou-třech fotkách vyčerpá paměť a musíte čekat!). Nikon je pro hodně klidné fotografy a na sekvence zapomeňte :-)
4. optika - jedna lepší než druhá, u Nikona oceníte skvělý rozsah, u Sony kvalitu, která je typická i pro Canon, který navíc dává v celém rozsahu skvělou světelnost (tu třeba já upřednostňuju)
5. blesk - u Sonyho po všech stránkách mizernej (počínaje hledáním a nastavováním v menu až po nespolehlivé měření a podivnou mechaniku celého zařízení), u Nikona a Canonu byla radost používat fill-in (díky jednoduchosti obsluhy!) i externí velké blesky
6. kvalita fotek - pro mě - ve srovnání s FF zrcadlovkou - srovnatelná a pro malé reportáže, fotky z cest a upomínkové snímky bezvadná - použitelnost plusminus do 800 ASA (z Nikona jsem třeba zvětšoval na můj oblíbený formát 54x36 cm, dal to vedle FF z Canona a Zeissem, a diváci neprotestovali...)
7. závěrečná doporučení - pro polokrajináře a cestovatele, pro portrétisty či poklidné momentkáře spíše výtvarného zaměření určitě preferuji Nikon, dobrou službu udělá i Canon, i když je kratší v teleobjektivu; oba také zazáří při použití blesku; Sony je zase opravdu kompaktní, nablízko/naširoko i ve tmě díky světelné optice a pěknýmu čipu dobře použitelný bez blesku (v sekvenci byla vždycky nějaká fotka použitelná!).
8. Katarze - kdo nepotřebuje foťák do kapsy (tam mám asi jako Vy totiž mobil - s foťákem...), může zapřemýšlet o Panasonicu Lumix DMC-FZ-200. Je to trošku nadkompaktní krabička (ale furt se vejde do bundy, pod kabát, do cyklobrašny či hodně malé taštičky přes rameno třeba s tabletem) s fenomenálním výkonem při konstantní (a dobře použitelné!) světelnosti 2,8, možnosti sekvencí, blesku do sáněk, makrofotografie (plně výklopný displej kombinovaný mimochodem se skvělým elektronickým hledáčkem) a především s neuvěřitelnou optikou 25-600 mm, která funguje (až na občasné váhavé zaostřování na dlouhém konci) skutečně bezvadně. Do A3 nedostižnej aparát pro skutečné labužníky. Navíc bez kompromisů a podivností v ergonomii hmoty i softu.

frasve
frasve
Level Level
30. 10. 2013 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Skoro se mi ani nechce k tomu nic dodávat. Do A3 bez problémů použitelný, praktická citlivost končí na 1600. Fenomenální světelnost 2,8 v celém rozsahu do "600" mm je drtivá - ale hlavně prakticky použitelná. Optické maximum získáte při cloně 4 a 5,6. (Jinou tam ani nedávám.) Bleskurychlé reakce, 5 nebo 12 snímků za sekundu. Byl jsem v šoku, když jsem s ním udělal své první menší reportáže a privátní snímky. Nenašel jsem zásadní chybku.

frasve
frasve
Level Level
11. 10. 2013 23:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Z vizuálu jsem znechucen. A pochybuju, že reál by to zachránil :-)

frasve
frasve
Level Level
11. 10. 2013 23:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pro malou reportáž nebo rodinnou a výletnickou fotografii mírně nadprůměrný kousek skla. Nicméně bych příště uvažoval o STM většího rozsahu, tedy stopětatřicítkovém. S tímhle se holt člověk víc naběhá :-) Používám v kombinaci se superlehkým 100D a nemohu než doporučit každému, kdo chce zrcadlovku a šetří na penězích a na hmotnosti.

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Pro eventuální šťouraly, co považuijí 28-70 za příliš krotký rozsah: Mně opravdu na kratším konci stačí těch 28 mm, ale za 24 mm se určitě zlobit nebudu :-)

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Sorry, nějak mi to uklouzlo do jiné diskuse. Na věci to ale nic nemění :-)

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když jsem si před dvěma desetiletími pořídil prvního Canona, okouzlilo mě, jak je to hezky zpracovaný fotoaparát pro fotografující fotografy. Stejně tomu bylo u digirtální řady a také u G1. Tenhle emkový paskvil je něčím takřka kriminálním. Ve vývoji a marketingu Canonu je pravděpodobně nasazený trójský kůň (Nikonu, Sonyho, atd.), který záměrně škodí firmě a bohužel i nám, fotografům. Mimochodem - je krásné sledovat offtopikovou, necanonovou diskusi. :-)

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Sorry, nějak mi to uklouzlo do jiné diskuse. Na věci to ale nic nemění :-)

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nechuť či bezmocnost výrobců vyrobit pořádné univerzální sklo typu 28 - 70, resp. 105, se světelností 2,8 a bez kompromisů, je typická i v tomto víc než třičtvtikilovém mackovi se zkráceným dlouhým koncem a nudným začátkem ekvivalentních 28 mm. Vděčné leda tak pro diskusní fóra a lidi, co nevěděj co s prachama a k tomu mají velkou fotobrašnu, aby byli zajímavý pro zloděje.

frasve
frasve
Level Level
19. 4. 2013 14:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Pro eventuální šťouraly, co považuijí 28-70 za příliš krotký rozsah: Mně opravdu na kratším konci stačí těch 28 mm, ale za 24 mm se určitě zlobit nebudu :-)

frasve
frasve
Level Level
30. 1. 2013 21:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Zdá se, že jsem použil nevhodný slovník a nenahrálo se to. Takže ještě jednou, citlivěji. Pro můj umělecký a po hlavní život nezbytný katalyzátor. Děkuji!

frasve
frasve
Level Level
29. 1. 2013 20:24

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim Mýlíte se. Hrotíte diskusi. Myslím si, že se zde bavíme o určité realativní, srovnatelné kvalitě lamel chránících objektiv. A Canon G15 je má velmi křehké, navíc doslova připlácnuté na objektiv. Zdá se, že je tam rizikové místo pro nechtěné poškrábání vstupní čočky. Prostě to řešení pro předpokládané nošení v kapse apod. nevyhovuje. Konečně - s těmi nárazníky je to podobné. Některé jsou doslova pro ozdobu, eventuálně aby při sebemenší kolizi bylo nutné za velké peníze měnit celé díly. Jiné jsou vyřešené lépe, nebo dokonce chytře. Dál už se ale o tom opravdu nebavme, je to k ničemu, konstrukci tím nevylepšíme :-) Jo a kupte si tu krytku 58 mm!

frasve
frasve
Level Level
29. 1. 2013 20:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim Takže pokus o malé shrnutí: řešení ze zrcadlovek je zatím nepřekonané :-)
Prostě našroubovat UV filtr za pár stovek (v případě kompaktu...), v boji a v kapse zakrýt dobře řešenou krytkou. Na krku či na zápěstí mít samozřejmě bez krytky a chránit optiku právě filtrem, který se v nejhorším čas od času dá vyměnit. Lamely jsou divným řešením, které se sice v praxi docela osvědčilo, v určitých případech je ovšem dosti pofidérní. U G15 exemplárně nezvládnuté!

frasve
frasve
Level Level
29. 1. 2013 02:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jako bych to byl tušil, hned s G15 jsem si pořídil běžnou krytku na objektiv, průměr 58 mm. Při transportu nasazena. Zavřené lamely opravdu prakticky "dosedají" na čočku, takže obavy, že poškrábou optiku, nejsou bez příčiny. Naopak se těžko promáčknou, to by s sebou vzaly i ten objektiv a vybořily ho na druhé straně displejem ven z foťáku :-)

frasve
frasve
Level Level
29. 1. 2013 02:06

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim Nesouhlasím. Servis je až to předposlední řešení. U kompaktu se předpokládá pohotovostní nošení v kapse a musí tedy být na takové podmínky konstruován. Čalounění v autě má taky vydržet i bez dalších potahů :-)

frasve
frasve
Level Level
28. 1. 2013 16:14

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim To bych je vylomil a poslal místo nábojnice do Žaponska panu generálnímu z Canonu :-)

frasve
frasve
Level Level
28. 1. 2013 15:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@nephilim To je peklo, kouknu na to, dám vědět!

frasve
frasve
Level Level
28. 1. 2013 02:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nepochybně pokročilý stroj má několik slabin, které nikoliv "asi", ale "určitě" zaslouží vylepšení. V první řadě je to rychlost. Canon G15 jednoznačně nemá na Sony RX100 v pohotovosti a reakcích spouště. Ještě více mi vadí naprosto kuriózní řešení rychlé sekvence, které se nastavuje voličem programů. Nedořešené také v tom smyslu, že když použijete část kapacity ukládací paměti, tak se to chová stejně, jako když vyčerpáte plný počet obrázků. Prostě musíte čekat i po každé dvou- třísnímkové sekvenci. Slabinou přístroje je určitě také (opět) pevný displej. Souhlasím však s tím, že tělo by pak bylo trošku víc "oplácané", takže zde jsem poměrně smířlivý. Významnějším dluhem je ovšem zastaralost optického hledáčku. Dávno měl být vystřídán elektronickým, jistě by se místo našlo a kompaktnost by neutrpěla. Nakonec musím ještě zmínit přetrvávající marketingovou šarádu s nemožností použít šroubovací filtr a sluneční clonu anutností za velké peníze dokupovat toto složitě fungující/nefungující příslušenství. K tomu se přidávají něžné lupínky lamel, chránících vstupní čočku. Jak dlouho? Prostě, při mnoha skvělých vlastnostech popsaných v recenzi, je z mého pohledu uživatele tohoto přístroje ještě opravdu co zlepšovat.

frasve
frasve
Level Level
25. 1. 2013 20:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Raději piju šampaňské a fotím. Než abych do nekonečna počítal pixely :-)

frasve
frasve
Level Level
22. 1. 2013 16:45

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@shasler Souhlasím. Jen mě nenapadá žádné jméno. Aby to zároveň byla respektovaná autorka a psavkyně v jedné osobě. Bohužel pokusy žen a dívek, které jsme na Digimanii dříve četli, byly příliš začátečnické ve všech směrech, než abychom po nich volali znovu :-) Pan Klíma sice nesnáší žádná zlatá vejce, jeho epičnost je také někdy bezbřehá, ale začátečníkům dává jako praktik docela širokou mozaiku pohledů a fachmanských poznámek k dané problematice. Navíc miluju ty jeho kypré, trošku ordinérně pojednané samice :-)

frasve
frasve
Level Level
8. 1. 2013 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Mě už šum dneska tak moc nezajímá, ale nechytejte mě za slovo. Na lepší kvalitu lepší stroj, v mém případě je to fullframe, který mi umožní solidní metrovou zvětšeninu a dál nejdu. Kompakt používám jako zápisník a na malé reportáže a společenské momentky, jen zřídka na street photo. PRoto také preferuji pohotovost, skladnost atd. A tady je mezní formát někde mezi A4 a A3, ale spíš jen A5, a to už dneska u špičkových kamer netřeba moc řešit. I při vysokých citlivostech někde kolem 800 - 1600 ASA.

frasve
frasve
Level Level
8. 1. 2013 11:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

G15 mohu s klidným svědomím doporučit. Mám jednu z prvních :-) Po všech stránkách skvělá, na jedničku, dvojku má jen za rychlost - přesněji za pomalejší frekvenci při vícesnímkovém fotografování (v praxi není velký rozdíl mezi sekvenčním a jednotlivým fotografováním). Speciální rychlý režim High-speed Burst HQ je nedotažený pokus vyřešit rychlé kontinuální fotografování, nesrovnatelný se Sony a Panasonicem. Navíc nesmyslně ukryt ve scénických režimech. Jeho nedotaženost je např. v tom, že vyfotíte tři-čtyři snímky a pak byste chtěl okamžitě fotit jinou sekvenci, ale přístroj ukládá a ukládá a ukládá. Jako kdybyste vypotřebovali plných, tuším deset, obrázků. U Sony (a měl jsem dojem, že i u Paňáku) to jde okamžitě až do vyčerpání maximálního objemu paměti pro sekvenční snímání. Nebe a dudy! Také odezva při zmáčknutí spouště je u Canonu vláčnější než u Sonyho. Obecně ale rychlost zaostřování a pohotovost pro jednotlivé fotky jsou z praktického hlediska na velmi dobré úrovni. Benefitem pro canonisty jsou sáňky na blesk a příbuzné menu. Skvělá kresba od plné díry, pevné tělo, které přežilo bez úhony první pád z kavárenského stolku atd. atd. jsou nejen pro milovníky canou výtečnou volbou.

frasve
frasve
Level Level
8. 1. 2013 10:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Iudex Boží design! Ale velký čip u mého Sony RX 100 taky není k zahození :-) Jinak tu kdosi psal o G15 - není tak rychlá jako Sony, ale mohu klidně doporučit, je to v mnoha ohledech špička s báječným ovládáním. Vlastně tyhle tři kousky stojí vedle sebe a je jen otázkou jemné chuti, který si člověk vybere. Kdo chce rychlost, volí Sony nebo Panasonic (až na ten zoom...). A musím říct, že to za tu pohotovost stojí a rád zamhouřím oko např. nad nesmyslně a nespolehlivě řešeným bleskem u Sonyho. Nebo nad jeho menu či ergonomií (tu jsem musel vylepšit), které taky nepatří k mému šálku čaje. Pansonic jsme měl z téhle trojice "jen" v ruce v krámě, ale udělal skvělý první dojem.

frasve
frasve
Level Level
8. 1. 2013 14:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@frasve Mě už šum dneska tak moc nezajímá, ale nechytejte mě za slovo. Na lepší kvalitu lepší stroj, v mém případě je to fullframe, který mi umožní solidní metrovou zvětšeninu a dál nejdu. Kompakt používám jako zápisník a na malé reportáže a společenské momentky, jen zřídka na street photo. PRoto také preferuji pohotovost, skladnost atd. A tady je mezní formát někde mezi A4 a A3, ale spíš jen A5, a to už dneska u špičkových kamer netřeba moc řešit. I při vysokých citlivostech někde kolem 800 - 1600 ASA.

frasve
frasve
Level Level
29. 12. 2012 23:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jaroslav Klíma Jo jo, já bych akorát slovo "fotomontáž" nahradil poetičtějším "fotoblamáž". Škoda, že autor článku používá ke svým textům "zkátka a dobře ilustrace, názorně demonstrující fakt, o kterém zrovna píši". Ale když jde hlavně o "čtivost" a počet příspěvků v diskusi, tak - o co vlastně jde, že ano :-)

frasve
frasve
Level Level
29. 12. 2012 19:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Jaroslav Klíma Díky, pane Klímo, za vlídnou a rychlou reakci. Demonstrovat tvůrčí problémy na koukatelných fotkách mi ovšem připadá samozřejmé, i když při obdivuhodné šíři Vašeho tématu si to lze sotva představit :-)
Ty slečny jsou momentka? To není nahrané? Pak Vám blahopřeji, i když další záběry zábavné situace by možná nožky přece jen zušlechtily... Já to vyhodnotil na první pohled jako nahranou scénu - mizerně vyfocenou (pardon).
Je dobře, že zmiňujete jména vzorů, Tarasem počínaje. Ten si ale v exteriéru věděl setsakramentsky rady a nikdy nebyl trapnej. Vaše fotky ve mně (a zdá se, že často i v nás...) vzbuzují rozpaky, jak jste to vlastně myslel. Trošku matou. Konečně v tomto díle se mi zdá, že Vaše fotky jsou tu jednou na úrovni legrácek "koš-bříško-pleš", jindy zase na úrovni kdysi kdesi zmiňovaných snímků Jaroslava Šimka či vlažného odvaru někdejších FKK pokusů soudruhů z NDR. Což je, při vší úctě k Vaší autorské potenci, přece jen trošku málo.
Navzdory těmto výtkám zůstávám Vaším obdivovatelem a fandou.

frasve
frasve
Level Level
29. 12. 2012 13:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Když se různými převozy, přenosy a jinými haváriemi rozdrobí cukroví, je dobré tomu pak pomoct troškou rumu a čokolády a vytvořit novoroční kuličky. Tuto metodu používá i Jaroslav Klíma. Ve jménu v zásadě správného ale přece jen trochu nebezpečného hesla "lepší něco dělat, než jen kecat" nám už k uzoufání vytrvale servíruje příliš mnoho cukrovinek a využívá i oschlé drobečky podle zmíněného receptu. Škoda. Skutečný umělec totiž především škrtá. Ti ostatní "našlehávají" a dělají z prdu (eventuálně drobečků...) kuličku.
PS: Být těmi dvěma křivonohými slečnami míjejícími netečného rybáře, dal bych pana fotografa k soudu pro hrubé porušení osobnostních práv oněch nešťastnic. Jinak přeji všem lepší nový rok a Mistrovi více sebesoudnosti.

frasve
frasve
Level Level
6. 12. 2012 09:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Pláčem se nic nespraví :-) Nejdůležitější je zdraví - a zdravý selský rozum.
Úroveň diskusí na těchto webech je proměnlivá. S tím se smiřte. Vezměte si tužku a papír a napište si seznam hlavních očekávání od nového foťáku. Zázrak od výrobců nečekejte, neděje se. Podle mých zkušeností je kvalita výstupů u jednotlivých cenově-technických skupin srovnatelná. Když se objeví výjimečný průšvih nebo výjimečná kvalita, ví se to a píše se to do diskusí. Příspěvky na téma "kdo je větší lama", podpořené nekonečnými spory o velikost čipu atd. atd. prostě přeskočte. Nic moc Vám nedají.
Pro praxi jsou často důležité nejrůznější parametry. Mě často zlobí neergonomické rozmístění čuflíků a špatně zpracovaná menu. Zjistíte jen když si aparát vezmete do ruky. Často se také mluví o videu, ale někdo třeba prakticky video nedělá. Jako třeba já. Takže mě nezajímá, jestli je zoom hlučný atd. atd. Naopak rád používám externí blesk. Bez sáněk to jde dost špatně, někdy to prakticky nejde vůbec.
Zásadní je, jak budete foťák používat (tady se ovšem může stát, že např. pěkný kapesní kompakt začnete s sebou nosit jako obrazový zápisník, i když by Vás to před tím nikdy nenapadlo a foťák jste si cíleně bral třeba jen na kolo, výlety a domácí slavnosti...). Pro mě je velmi významný parametr rychlost, pohotovost. Řada jinak výborných foťáků je pomalá, spoušť má zpoždění, nedáte víc fotek v rychlé sekvenci za sebou, prostě na krajinu bezva, ale na momentky zapomeňte. Většinu rozhodujících okamžiků prostě propásnete.
Přeju šťastnou ruku a hodně pěknejch fotek. Vyfocenejch, ne těch jenom vysněnejch a technicky dokonalejch.

Reklama
Reklama