Chci koupit rodičům nový kompakt (teď mají HP R707, který už je hodně za zenitem). Chci co nejlepší obrazovou kvalitu a zároveň snadné ovládání a dobrý výstup do JPG i v auto režimu. Top foťáky z kategorie Profi kompakty jsou ale už moc velké a ve většině i zbytečně složité. Jako žhavý kandidát je Canon S110. Poradí někdo ještě něco jiného nebo je to skutečně v rámci zadání to nej?
Ad) pro skenování kinofilmů a diapozitivů bych volil spíše dražší Canon CanoScan 9000F.
Skenování transparentních předloh na plochém skeneru je těžká nouzovka a to i kusů jako jsou Epsony V700 a V750.
Pokud chce někdo kupovat skener kvůli skenování kinofilmu, tak jedině filmový skener, zde http://www.filmscanner.info/ jsou recenze poměrně slušného počtu modelů.
LX7 má na širokém konci o 2 EV náskok, na 50 mm to bude o něco méně, od oka 1 - 1 a 1/3 EV, na dlouhém konci 1/2 EV. Dalšího cca 1/2 EV LX7 získá díky většímu čipu. Takže zejména na kratší ohniska je náskok LX7 před FZ200 při focení ve špatném světle značný, až 2,5 EV. Prostě je to buď a nebo a je třeba se rozhodnou zda dát přednost možnostem v horším světle nebo dlouhému ohnisku.
Úplně přesně je ten rozdíl 2 a 2/3 EV. Dobře, za 700 €, tj. cca 17 500 Kč, koupí v setu od Canonu, Nikonu i Pentaxu tělo z vyšší než té nejzákladnější řady, které konkrétně neporadím, zrcadlovky už nesleduju, takže nevím jak si aktuálně těla z nižší střední třídy stojí a jak kvalitní jsou k nim dávaně objektivy.
Ale ten seťák prostě bude brzdit potenciál. Ale zase mu to dá čas na lepší objektiv našetřit a hlavně si na základě vlastních zkušeností a potřeb ujasnit jaký by to měl být.
Ale LX7, FZ200 a zrcadlovka jsou úplně jiné třídy, to chce fakt nejdřív dobře rozmyslet co chci, jak focenou látkou, tak způsobem použití.
Jak píše jinde, jde mu o dovolené, výlety, rodinné oslavy, čili spíš o běžné dokumentování životních situací než že by přímo fotografie byla středem zájmu. Zrcadlovka je neustále kilo až dvě přes rameno či kolem krku. to si musí fakt rozmyslet, jestli to opravdu chce.
Však to v tom článku píší, ty světelné kompakty se některých aspektech zrcadlovkám se seťákem vyrovnají. Zatímco těla zlevnila hodně, je to převážně elektronika, kvalitní světelné objektivy jsou stále drahé. Aby sis se zrcadlovkou oproti top kompaktu významně polepšil, bude to stát více peněz než ten kompakt.
Poměrně populární je solidní světelný základní zoom Tamron 17-50 f2,8, přijde cca na 9 500 Kč, se stabilizací 11 500 Kč. K tomu nějaké tělo, ideálně ne úplný lowend, řekněme tak 12 - 15 tis. Kč. Pak si oproti kompaktu polepšíš ve všech aspektech a má smysl se s tím klumprem tahat, vzít nejlevnější set IMO smysl nemá.
Za to co má stát LX7 (12 500 Kč) koupíš akorát nejnižší model zrcadlovky se setovým objektivem, který bude mít světelnost 3,5 - 5,6, což je o 3 stupně horší než u LX7. Znamená to, že objektiv propustí osmkrát méně světla, což, pokud jde o focení ve špatném světle, v podstatě zcela vymaže výhodu velkého snímače. Takže skončíš s velkým a těžkým klumprem a výsledky o moc lepší nebudou.
Pokud zrcadlovku aby to mělo smysl, tak ne ten úplně nejlevnější model a nějaký slušnější objektiv, což by obnášelo tak 20 - 25 tis. Kč.
2. Jsou to novinky, zatím nejsou recenze, ještě se neprodávají, takže reálné zkušenosti nejsou, je potřeba si počkat. Ano papírově vypadají dobře, Panasonic to celkem umí, takže pokud něco vyloženě nepodělá, tak je slušná šance, že oba budou patřit ke špici ve své kategorii.
3. Jsou to dost rozdílné typy foťáků, nejprve si ujasni, jestli chceš jakž takž kapesní kompakt, ale s omezeným rozsahem ohnisek, nebo ultrazoom, který je navíc spíš z těch větších. Pro focení s vestavěným bleskem nebo zcela bez blesku v interiérech (a obecně ve slabších světelných podmínkách) je lepší volba LX7, má lepšíí světelnost a větší snímač, rozsah ohnisek ultrazoomu by se stejně nevyužil.
Samsung papírově vypadá dobře, ale v minulé generaci byl nejhorší z party, mělo to spoustu much. Taky nejvýrazněji zlevnil a je o 3 000 levnější než konkurenti. Takže jsem zatím skeptický a víc očekávám od LX7 případné XZ-2.
Budete se věnovat recenzím skenerů systematicky? Ojedinělá recenze, byť kvalitní, má omezenou vypovídací hodnotu, protože chybí srovnání s výsledky z jiných skenerů získané stejnou metodikou se stejným vstupním materiálem. Můžeme se tedy těšit na recenzi dalších kousků, ideálně přímých konkurentů testovaného modelu jako jsou Epson Perfection Photo V500 a Epson Perfection Photo V600?
Na tom objektivu 14-42 je zajímavá ta velikost, že se jim to podařilo nacpat do velikosti jen o trošku větší než mají pancaky, to je první zoom objektiv, který dává smysl na GF řadě.
U předchozích "fejetonů" jsem se komentáře zdržel, ale pokud autorka vyrukovala s tímto, tak bych s dovolením také vyjádřil svůj názor.
Bohužel články které autorka v zde v této sérii vydává nejsou ani fejetony ani dobré články, nemohu si pomoct, ale takhle to vidím. Často to jsou jen bodové seznamy bez pointy a bez sdělení u kterých nedokáži pochopit proč vlastně vůbec vznikly a lámu si hlavu co tím autorka chtěla říct.
Doporučuji zjistit si co je to fejeton http://cs.wikipedia.org/wiki/Fejeton a přečíst si díla tam zmíněných předních českých fejetonistů.
A opravdu nemusím být schopen napsat dobrý fejeton abych dokázal poznat ten špatný, stejně jako nemusím být schopen uvařit dobrý guláš abych dokázal poznat ten špatný.
To by bylo zajímavé, já z jedné recenze F200EXR získal dojem, že zatímco režim pro optimalizaci dynamického rozsahu je impozantní, tak režim nízkého nízkého šumu je dost rozpačitý a je diskutabilní zda vyváží poloviční rozlišení.
Baterie v příslušenství LX3 má jiné typové označení než ta u LX5, ačkoliv jsou tam ty obrázky poměrně malé, řekl bych, že je vidět, že baterka pro LX5 je jiná a že má o jeden kontakt více.
Vím o čem mluvím, spíš ty rychleji píšeš než přemýšlíš.
HDR je vhodné na scény s vysokým kontrastem, problém je že při proměnlivé scéně nejde použít (a to může být jak kvůli pohybu té scény tak kvůli pohybu foťáku), protože prostě než se udělají dva záběry s různou expozicí tak se scéna změní. Takže chci i to co sem popisoval, je to horší než pravé HDR, ale když HDR nejde použít tak je to lepší než nic, zvlášť pokud aparát slušně zvládá i vyšší ISO než 100. Ale bohužel jsem zmínku o tomto v manuálu Samsungu nenašel, možná jsem jen nehledal správný buzzword, takže když si tak chytrý, tak poraď jak tomu říkají u Samsungu.
To jestli je scéna dynamická tedy proměnlivá přeci vůbec nesouvisí s tím jak je kontrastní, takže napsat, že HDR na dynamické scény obvykle není potřeba mi přijde jako nesmysl.
HDR přímo ve foťáku je sice fajn, ale při dynamických scénách může být nemožné to použít, protože se scéna mezi snímky změní, takže bych více ocenil funkci optimalizace dynamického rozsahu z jednoho snímku - jako jeden z prvních s tím přišlo HP a říkali tomu tuším "digital flash", Panasonic tomu říká Intelligent Exposure.
to sou přístroje odlišné kategorie, pro mě NEX ne, protože je to docela kráva, tělíčko je sice super malé, ale ten základní zoom už je celkem špalek. TZ10 ne protože je to kompakt s 14 mpx na 1/2,3" čipu což znamená vysoký šum a malý dynamický rozsah tj. typicky ztrátu kresby v jasných oblastech záběru.
Pokud jde o velikost těla, tak Sony dotlačilo bezzrcadlovky tam kam to mělo být od začátku, vzdálenost bajonetu od snímače je 18mm, což vzhledem ke cropu 1,5 cca odpovídá Leica M systému s 28mm s FF snímačem, 20mm u mFT a 25mm u Samsung NX se v tomto světle jeví pořád zbytečně moc, u mFT by bylo odpovídajících 14mm, u Samsung NX stejně jako u Sony.
Velikost NEX těl je vážně skvělá, bohužel to pokazili externím bleskem, i když ten je řešen daleko lépe než blesk pro P1/P2, a velikostí základního zoomu, ten je prostě obrovský, s takovýmto sklem je to mrňavé tělo skoro spíš nevýhoda a ten pancake také není úplně mrňavý a pevné ohnisko 24mm v přepočtu mi taky nějak nepřijde jako optimální základní pevný objektiv.
Mě osobně z bezzrcadlových systémů nejvíce láká právě ta PL1 s 20mm/F1.7 je, který i když je vážně skvělý tak pevných 40mm ekviv. není prostě na všechno a s tím zoomem je to už stejně velký jako můj FZkový ultrazoom, který mě už velikostí někdy štve. Takže jako další možnost zvažuji Samsung EX1.
Každopádně od kapesního ultrazoomu k NEXu s pancake je to celkem dramatická změna, i když to chápu, už sem kdysi měl skoro vybranou zrcadlovku a později sem zase skoro měl TZ7.
To je opravdu hloupé, všechny kompakty i entry level zrcadlovky blesk mají, to by znamenalo výdaj navíc a zároveň ztrátu praktičnosti, ze stejného důvodu mě nezajímaly ani PENy E-P1 a E-P2. Navíc ten přepočet z dolarů v článku mi přijde příliš optimistický, já bych tipoval spíš tak 14 000 a 18 000 (PEN E-PL1 má MSRP 599 USD a u nás je za 15 000).