Recenze Objektivy Pevné ohnisko Canon

Canon EF 50mm f/1.4 USM | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

10

Seznam kapitol

1. Canon EF 50mm f/1.4 USM 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi
5. Protisvětlo a optický zoom 6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?

Reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

V RAWu jsem objektivu naměřil průměrné sférické zkreslení s hodnotou +1,4 %. V JPEGu je lehce korigováno a dostává se o něco menší hodnoty +0,8 %. To si na reálných snímcích asi nevšimnete.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

korigovaný JPEG

Canon EF 50mm f/1.4 USM

nekorigovaný RAW

Vinětace

Objektiv trpí na opravdu velmi výraznou vinětaci. Při plně otevřené cloně je to opravdu velmi vysokých 2,5 EV a teprve až po F2,8 se dostáváme konečně pod 1 EV. Od F4 je to pak okolo 0,4 EV, což si asi ani nevšimnete. Pokud zapnete automatickou korekci ve fotoaparátu, vinětace (ztmavení rohů) začíná na stále dost výrazných 1,5 EV, ale poměrně rychle klesá a už u F2 jsme asi jen na 0,8 EV. S dalším cloněním vada rychle mizí do ztracena.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

Chromatická aberace

Nyní se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy vzniku barevných a jasových změn na kontrastních hranách v rozích obrazu.

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F1,4 (JPEG)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F1,4 (RAW)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F2 (JPEG)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F2 (RAW)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F2,8 (JPEG)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F2,8 (RAW)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F5,6 (JPEG)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F5,6 (RAW)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F11 (JPEG)

Canon EF 50mm f/1.4 USM

clona F11 (RAW)

Při velmi nízkých clonách jsou rohy opravdu dost špatné, vyskytují se zde hodně výrazní barevní duchové. Nicméně už okolo F2,8 tyto chyby zmizí a objektiv nabídne slušnou ostrost i minimální aberaci.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama