Seznam kapitol
Dnes se podíváme na objektiv, který má za sebou už nějaký ten pátek. Jde o světelné sklo Canon EF 50mm f/1.4 USM určený pro full frame zrcadlovky společnosti Canon. Jak si bude vést dnes, v roce 2019?
Posoudíme také kvalitu kresby v různých částech obrazu, tedy uprostřed, na hranách i v rozích. Začneme scénou, kdy bylo ostřeno na vzdálenost několika málo desítek cm.
clona F1,4 |
clona F2 |
clona F2,8 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
clona F22 |
Při ostření nakrátko nelze dosáhnout plně ostrého středu při nízkých clonách. Je třeba přiclonit, což zároveň zaostří i rohy a odstraní jejich vinětaci. Chromatické aberace se ale nezbavíte.
clona F1,4 |
clona F2 |
clona F2,8 |
clona F4 |
clona F5,6 |
clona F8 |
clona F11 |
clona F16 |
clona F22 |
Ostření v řádu desítek cm vytříská z objektivu lepší optickou kvalitu. Střed je sice na nižších clonách trochu měkčí, od F2,8 je to ale slušné a F4 je už perfektně ostré. Rohy trpí na vinětaci a menší ostrost (s duchy), clonění ale opět pomáhá. Nejlépe se ale objektiv cítí až někde okolo F8 až F11.