Seznam kapitol
Canony PowerShot řady S jsou dlouhodobými zástupci malých profi kompaktů a dnes se podíváme na nejnovějšího zástupce, model S110. Ten nabídne 1/1,7" CMOS snímač s 12 megapixely, objektivem s 5× optickým zoomem a Wi-Fi.
Měření rychlosti
Fotoaparát je vybaven procesorem DIGIC 5. K testu byla použita rychlá SDHC karta Transcend s UHS-I rozhraním a přenosovou rychlostí až 45 MB/s u zápisu.
- První snímek - 2,2 sekundy
- Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 sekundy
- Snímek bez namáčknutí tele - 0,5 až 0,7 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 2,15 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW - 2,6 sekundy
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 2,7 sekundy
- Sekvenční snímání JPEG - 2,2 fps
- Sekvenční snímání RAW - 1,1 fps
- Sekvenční snímání JPEG+RAW - 0,95 fps
- Sekvenční snímání AF - 0,9 fps
- Sekvenční snímání HQ - 8,4 fps (10 snímků, ukládání 4 sekundy)
- Přezoomování - 1,4 sekundy
Rychlost není silnou stránkou fotoaparátu. Nezdržuje, ale rozhodně najdete rychleji ostřící kompakty, prodlevy přes 2 sekundy jsou dnes už také docela vysoké, sekvenční snímání s 2,2 fps také není žádný zázrak. Máte tu ale naštěstí vysokorychlostní režim s velmi solidními 8,4 fps omezený na 10 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
Vyvažování bílé pracuje přiměřeně dobře. Většinou tu nenajdete nějaké velké ústřelky, spíše je to často "těsně vedle". Za zamračeného počasí by snímky mohly mít trochu teplejší ladění, za poledního svitu by naopak mohly mít trochu chladnější modrou v obloze, ale ani jedno není vážné. Můžete si nastavit i vlastní vyvážení sejmutím bílé a nechybí ani doladění každé přednastavené volby na barevné ose.
automatika |
|
zataženo |
|
zářivka |
|
blesk |
|
|
Dále je tu menu Mé Barvy. U posledního vlastního nastavení můžete uživatelsky upravit kontrast, ostrost, saturaci, červenou, zelenou a modrou složku a tón pleti.
vypnuto |
|
neutrální |
|
černobílé |
|
světlý tón pleti |
|
živá modrá |
|
|
Protože jsme v roce 2013, nesmí chybět ani nejrůznější "umělecké" režimy.
HDR |
|
efekt objektivu rybí oko |
|
levný fotoaparát |
|
monochromatický |
|
efekt plakátu |
|
|
Optický a digitální zoom
Objektiv disponuje 5× optickým zoomem v rozsahu od velmi širokoúhlých 24 mm po maximálních 120 mm.
expoziční čas 1/80 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Úhel záběru je velmi širokoúhlý, objektiv zvládá dobře kreslit v podstatě až do rohů, tam ostrost klesá jen mírně. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam uvidíte ostřejší kresbu, slušný dynamický rozsah ve stínech, trochu slabší pak ve světlech (přepálená auta vlevo dole už moc nezachráníte).
expoziční čas 1/25 s, clona F5,9, citlivost ISO 80, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení
Přiblížení 5× optickým zoomem je dostatečné, oceňuji velmi pěknou a detailní kresbu po celé ploše obrazu.
expoziční čas 1/640 s, clona F4, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Opět potěší široký úhel záběru a velmi ostrá kresba. Ta se v rozích trochu zhoršuje, ale není to žádný výrazný problém. Slabší barevnost snímku je dána počasím.
expoziční čas 1/160 s, clona F5,9, citlivost ISO 80, ohnisko 120 mm, klikněte pro zvětšení
Přiblížení je dostatečné, znovu se mi líbí velmi ostrá a detailní kresba, kterou u běžných kompaktů nenajdete.
expoziční čas 1/200 s, clona F5,9, citlivost ISO 80, ohnisko 120 mm + ZoomPlus, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát má dva druhy digitálního zoomu, dvojnásobný ZoomPlus a pak maximálně až 4násobný klasický digitální zoom. Zde vidíte dvojnásobný ZoomPlus, degradace kvality je ale už znatelná a více než cca 2-3 užitečné megapixely bych nečekal.
Protisvětlo
V této kapitole se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle. To klade vysoké nároky na snímací čip i objektiv.
expoziční čas 1/1250 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
V obloze vidíte přepaly, naopak stíny jsou docela tmavé a postižené trochou šumu a odšumování. V RAWu můžete zachránit trochu jasů, ale více si můžete hrát spíše se stíny. Objektiv nevrhá žádné nepříjemné odlesky.
expoziční čas 1/1250 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
S i-Contrastem (např. v režimu Auto) se stáhne expozice a prosvětlí stíny. Slunci to pomohlo, stíny jsou trochu prosvětlené a příliš se to ani neprojevilo na šumu. Ano, jsou tu o něco viditelné artefakty po silnějším odšumování, ale stále to vypadá docela dobře (ve srovnání s tím, jak prosvětlují některé jiné kompakty).
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Fotoaparát má i hardwarové HDR (multiexpozici) a u nových Canonů jako je S110 už občas funguje i při focení z ruky. Pochopitelně posuny musí být minimální, vyfotit HDR s nějakým větším zoomem se vám prostě nepovede. I na nejširším ohnisku si musíte dávat velký pozor. I tak je zde kresba trochu neostrá, HDR efekt docela nepřirozený.
expoziční čas 1/1250 s, clona F5,6, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Tady je vidět extrémní dynamický rozsah scény, který se projevil tmavou krajinou. Odšumování je doslova rozmydlilo, zde už opravdu mnoho kresby nezbylo. Přitom v RAWu uvidíte, že ze stínů se toho dá vytáhnout ještě vcelku dost, byť za cenu vyššího šumu. Z přepalů můžete zachránit trochu kresby, mnoho toho ale není.
expoziční čas 1/1250 s, clona F6,3, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
I zde je vidět hodně tmavá krajina a výrazné přepaly u mraků. Takové podmínky jsou opravdu velmi náročné a problémy by zde měly i zrcadlovky. Krajina má slabé barvy, místy je odšumování poněkud silnější, ale ve většině plochy je kresba dostatečná. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Ze stínů toho vytáhnete vcelku dost (pozor ale na šum), z přepálených mraků zachráníte jenom část.
expoziční čas 1/1250 s, clona F7,1, citlivost ISO 160, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Technologie i-Contrast zlepšila jas snímku, přepaly jsou trochu nižší a krajina o něco světlejší. Rozdíly ale nejsou dramatické, a to pak platí i pro kresbu a rozmývání.
expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 80, ohnisko 24 mm, klikněte pro zvětšení
Hardwarové HDR zde zafungovalo velmi dobře, což bohužel není pravidlem. Přepaly v obloze jsou mnohem menší. Podstatně lepší je i nasvícení a barevnost krajiny, kresba je tu ale lehce roztřesená a jak vidíte za bílou felicií, bílá dodávka je třikrát zaznamenána a HDR tak má problém se záznamem pohybu.