Seznam kapitol
Další recenze se podívá na kapesní ultrazoom Canon PowerShot SX260 HS (a v podstatě i na SX240 HS). Ten má 12MPx CMOS BSI snímač a objektiv s 20× optickým zoomem. Tomu se zhoršila světelnost, ale naopak byla znatelně zlepšena ergonomie ovládání přístroje.
Digitální šum
Snímací čip má tradiční 1/2,3" CMOS BSI snímač s rozlišením 12 megapixelů. I když je to zbytečně moc, stále jde o nejmenší hodnotu na dnešním trhu, což může být pozitivní zpráva. Nižší pixelová hustota může znamenat nižší šum a tento snímač od Sony už mnohokrát prokázal solidní kvality. Podíváme se, jak si s ním rozumí PowerShot SX260 HS.
ISO 100
Nejnižší citlivost je v pořádku bez nějak výraznějšího šumu, detaily jsou dobré. Linie se lehce třepí, ale není to vážné.
ISO 200
ISO 200 ztrácí trochu ostrosti, ale stále jde o dobře použitelnou citlivost s dostatkem detailů.
ISO 400
U citlivosti ISO 400 se připravte na ztrátu kontrastu, detaily jsou ale stále vcelku dobré.
ISO 800
ISO 800 přináší další snížení kontrastu a nárůst rozmývání obrazu. Stále je to ještě koukatelné.
ISO 1600
S další citlivostí se už připravte na horší barvičky a zastření obrazu. Nouzově použitelné, ale obecně bych se této citlivosti raději vyhýbal.
ISO 3200
Nejvyšší citlivost ISO 3200 zachovává ještě zdání o obraze, v mnoha místech je ale vidět silnější rozmývání a slabší kontrast. Na 12MPx 1/2,3" čip je to nicméně vcelku dobrá práce.
ISO 2000 (multiexpozice)
K dispozici je i multiexpoziční režim, který dává překvapivě pěkné výsledky i při dosti vysokých citlivostech (zde ISO 2000).
ISO 2500 (režim Nízká hladina osvětlení)
Režim Nízká hladina osvětlení fotí v nižším rozlišení 3 megapixelů. I při citlivosti ISO 2500 vypadá ukázka docela dobře, nemám vážnějších námitek. Podíváme se také na zachování detailů na mnohem náročnější scéně.
ISO 100 |
|
ISO 400 |
|
ISO 1600 |
|
|
|
Na svou třídu překvapí SX260 HS příjemnými detaily na ISO 100 a 200. ISO 400 a 800 už trpí na viditelné rozmývání, přesto si dovolím tvrdit, že pro běžné použití je to dostatečné. ISO 1600 již maže snímky poměrně dost a vyskytují se tu také ustřelené pixely. Multiexpozice snižuje šum, vyhlazuje linie, ale také ztrácí trochu ostrosti. Režim Nízké hladiny osvětlení dává díky nižšímu rozlišení velmi pěkný obraz (při prohlížení 1:1).
Protisvětlo
Prozkoumáme také chování fotoaparátu při focení v náročném protisvětle.
expoziční čas 1/1250 s, clona F4, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení
Omezený dynamický rozsah je u této kategorie čipů docela pochopitelný, osobně jsem posléze snížil sílu kontrastu, což pomohlo rozsah trochu rozšířit. Stinnou stránkou jsou silné odlesky objektivu. Ve stínech je vidět velmi silné odšumování a slabou kresbu.
expoziční čas 1/1250 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, korekce -1 EV, klikněte pro zvětšení
I zde můžete vidět odlesky objektivu. Kresba ve stínech je znovu téměř nulová, zde je odšumování přehnané, což ale trápí většinu výrobců kompaktů.
expoziční čas 1/160 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 74 mm, klikněte pro zvětšení
Protisvětlo fotoaparátu moc nesvědčí. Zde je už sice ve stínech o něco lepší kresba, ale ve větvích je obrovské množství chromatické aberace, což jde vidět dokonce na této maličké zmenšenině.
expoziční čas 1/320 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 74 mm, klikněte pro zvětšení
Funkce i-Contrast (standardně zapnutá v režimu Auto) používá vyšší citlivost k prosvětlení stínů a poloviční expoziční čas pro stažení jasů. Snímek se v podstatě exponuje s poloviční expozicí a stíny se vytáhnou. To způsobuje znatelně slabší kresbu ve stínech, na druhou stranu je obloha o něco tmavší a přepaly ne až tak patrné. Ať tak či onak, velmi silná chromatická aberace zůstává.
expoziční čas 1/500 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 83 mm, klikněte pro zvětšení
Toto je ukázka bez i-Contrastu s citlivostí ISO 100. Polovina oblohy je v přepalu. Kresba domu a okolí je slušná, na hranách jde vidět chromatickou aberaci.
expoziční čas 1/1000 s, clona F4,5, citlivost ISO 200, ohnisko 83 mm, klikněte pro zvětšení
Technologie i-Contrast zde trochu pomohla snížit přepaly, snímek ale znovu získal trochu nepříjemné azurové ladění (podobně divné barvičky mají 14MPx Panasonicy s MOS čipy, např. Lumix TZ30). Ve stínech je vidět trochu více šumu.