Zpět na článek

Diskuze: CIPA 06/23: červen v dodávkách fotoaparátů moc radosti neudělal

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Hirogen
Hirogen
Level Level
10. 8. 2023 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

"Líbí" se mi ty statistiky, které říkají, že kompakty se propadají a daří se hlavně hiend kompaktům.
Koukněte se, co je tak rok a půl skladem napříč Evropou. Jakýkoli kompakt buď není skladem, nebo jej vymazali ze seznamů. Přitom po takové kategorii Canon SX620HS za 5.500-6.000,- by poptávka pořád byla. Když jsem se ptal, proč tosem nedovezou, odpověď byla "matka si to nepřeje, tak to neposílá".
Když zalistujete ostatnímu výrobci, je to stejné. Akorát nedávno si někdo z Číny dotáhnul nějaké Kodaky. Jednak to s Kodakem nemá nic společného a jednak stejně ani ty už nejsou.
Takže v reálu koupíte pouze kompakty 10.000,- a dražší. To je realita.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
10. 8. 2023 19:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Hirogen Poptávka je tak nízká, že se to zkrátka už nevyplatí. Zvláště v Evropě, kde je k tomu nutné poskytovat ještě dvouletou záruku. To není ale jen v Evropě. Podívejte se na nabídku obchodů v US, tam taky Canon SX620HS už nenajdete. Ty různé "Kodaky" mají minimální náklady na vývoj i výrobu, to nelze srovnávat. Koupíte je i v ČR. Fotí to ale tak hrozně, že to opravdu předčí už kdejaký lepší mobil :-)

Kompaktů nad 10 tisíc bude postupně také ubývat.

Hirogen
Hirogen
Level Level
11. 8. 2023 09:38

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Poptávka by pořád byla. Proč by se nás asi zákazníci pořád ptali, jestli by se dalo něco na takovéto úrovni sehnat...??? Pořád to má optický zoom, po kterém se ptají.

Hirogen
Hirogen
Level Level
12. 8. 2023 10:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Škoda možná má, distribuce nikoli. Mně zajímá distribuce.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
12. 8. 2023 20:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Mají to i další velké eshopy jako zelený skřet. Pokud by to přestal vyrábět i "Kodak", tak to znamená, že i v téhle naprosté low-end kategorii se to už nevyplatí pro malý zájem. Tím spíš se to nemůže vyplatit výrobcům normálních fotoaparátů.

Tom-One
Tom-One
Level Level
14. 8. 2023 17:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Ano třeba Alza má nějaký Ultrazoom...Ale podívej se jaký.Třeba DMC-FZ300 foťák uvedený kdy 2015? A na Alze za 12500.Jako vážně? Jediná výhoda je zoom.Jinak bude kdejaký mobil za 10 litrů fotit lépe.Ono to neplatí jenom u ultrazoomu.
,,Levné,, bezzrcadlovky Panasonic/Olympus budou také mít problém se srovnat s mobilem a AI.
Potom se nelze divit že vlastně všichni fotí mobile,

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
14. 8. 2023 17:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 V Německu je za 500 euro, takže zdejší cena není kupodivu přehnaná. Takový "Kodak" s větším zoomem je za polovinu a fotit to bude ještě hůře. Podle původního příspěvku to prý lidé stále chtějí, osobně o tom nejsem přesvědčen a už se to asi nemůže vyplatit vyrábět. Nicméně ten 24x až 90x optický zoom opravdu oproti mobilu výhoda je, stejně tak že to umí clonit.

Nemusí to být vždy tak hrozné. Třeba Nikon P950/P1000 nefotí zase tak strašně jak by se zdálo, cenovka je ale nad 25 tisíc.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
14. 8. 2023 20:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Alebo napriklad taky Sony RX10 IV, uvedeny v 2017 za 1700$, este aj dnes po 6 rokoch stale stoji cca tolko isto. A v oficialnych slovenskych obchodoch pod 2000 eur stale neklesa...

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
14. 8. 2023 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Tak to je samozřejmě lepší model s 1" snímačem a objektivem co má na 600mm ohnisku F4.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
15. 8. 2023 10:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Zase ale model s podobnymi parametrami od Panasonicu FZ1000 II (len o kusok kratsi zoom) stoji menej nez polovocu a od uvedenia na trh stihol za styri roky s cenou klesnut o cca stovku eur.

Tom-One
Tom-One
Level Level
16. 8. 2023 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Ona poptávka je.Ale není co koupit.Přitom by stačilo aby byl na trhu nějaký NOVÝ kompakt s rozumným zoomem s čipem co má slušnou míru šumu a s videem 4K a lidé jim utrhají ruce.Dnes kdejaký mobil za desítku má lepší (nejen )noční fotky než bezrcadlovka za 25 litrů a o šum se postará AI. Výrobci foťáku žijí v představě že je uživí fandové co vypláznou 40-60 tisíc bez mrknutí oka,ale na to dojedou.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 8. 2023 09:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Poptávka není. Kdyby opravdu byla, výrobci do toho půjdou. Uživí je lidé co utratí spíše statisíce, pokud započítáme i objektivy.

4K video má i Sony RX10 IV a šum se u nových snímačů až tak nezlepšuje. Ostatně není proč, AI denoising má už i Lightroom. Mobil má "lepší" fotky, pokud je prohlížíte na malém displeji mobilu. Když na PC monitoru, jsou hrozné.

Tom-One
Tom-One
Level Level
16. 8. 2023 16:43

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Ne neuživí.Jenom prodlouží proces umírání výrobců.Lidí co jsou ochotní dát tisíce Eur za jednoúčelový foťák je čím dál tím méně.Stačí se pro jít pro Praze a koukat čím lidé fotí.
Vtip je to že dnes relativně levný mobil třeba od Googlu fotí lépe než mnohem dražší bezrcadlovka.Ne že ne.A vlastně nikdo se již nechce babrat a upravovat fotky v PC když to lépe udělá AI přímo v telefonu.
Jediné čím mohou výrobci zabojovat u veřejnosti a ne u těch 5% co se focením živí je dostupný Zoom což je věc které zatím mobily moc nemají.V ostatním mobil dávno krabičky zvané foťák pohřbil.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
16. 8. 2023 17:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Je méně, ale více nakupují. Podívejte se na statistiky. AI v telefonu to lepší neudělá. Zvláště když používáte zoom objektiv, to se prostě ošidit nedá. Změna je především na straně toho, jak se dnes fotografie prohlíží. Převážně na malém 6" displeji mobilu, kde nepoznáte skoro nic a dobře tam fungují ty různé filtry, které to dělají "lepší". Otevřete si ale takovou fotku na velkém monitoru a uvidíte jak je hrozná.

Boj o masu není na trhu fotoaparátů prohrán na straně pořizování fotografií, ale prohlížení. To už ničím zvrátit nelze, kvalitu vlastně skoro nikdo nevyhledává. Smutný konec.

Na DPreview je teď o tom článek: https://www.dpreview.com/articles/6049860719/why-isn-t-camera-image-quality-improving-as-fast-as-smartphone-iq

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
16. 8. 2023 23:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 "Výrobci foťáku žijí v představě že je uživí fandové co vypláznou 40​-60 tisíc bez mrknutí oka,ale na to dojedou."

Jenže ta představa je správná. Navíc to není žádné "kdyby", ty výsledky totiž už známe. Když se tou představou neřídili, tak v podstatě všichni krachovali a byli ve velkém mínusu. Osekali ten low-end, nechali primárně ty fotoaparáty za desítky tisíc a co se stalo? Stalo se to, co predikujete? Ne, z hlubokých ztrát šli do velkých zisků, protože je ke dnu netáhly produkty, které přinášely jen a pouze ztrátu. Já bych byl také rád, kdyby se ty kompakty pořád dělaly, ale nemá to ekonomicky smysl. Dojeli by na přesný opak.

Nebo jak vysvětlíte, že byli mnozí ve ztrátách, když aktivně vyvíjeli kompakty (a to ještě v době, kdy byly jejich prodeje takřka řádově větší než dnes), ale dnes, když tyto fotoaparáty nedělají, prosperují?

Tom-One
Tom-One
Level Level
17. 8. 2023 10:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 ,,Drobný,, problém prodejů foťáku je ten že jsou dlouhodobě naprosto neudržitelné a každý rok klesají.Ano zoom nenahradíš,ale některé top telefony mají i to.A mlácení slámy o tom že na ,,velké,, displeji vypadají fotky mobilů hrozně je prostě nesmysl.Dávno to neplatí.A co hůře,i noční fotky jsou často srovnatelné....

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
17. 8. 2023 10:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 " problém prodejů foťáku je ten že jsou dlouhodobě naprosto neudržitelné a každý rok klesají"

Nesmysl. Udržitelné to je, protože jsme se dostali do stavu, kdy už zůstali v podstatě jen nadšenci a profesionálové, a tam se dá očekávat relativně trvalý zájem (ne nějak výrazně klesající). Podívejte se na ta prodejní čísla, kde máte pokles?

Rok 2022 proti 2021, početně o cca 4 % méně fotoaparátů (připomínám, že v 10. letech byl průměrný pokles okolo 20 %, teď jsou 4 %!) a finančně je to dokonce 39% nárůst. Lidé v roce 2022 za fotoaparáty dali o více než třetinu více peněz než v roce 2021. Mohly tam být dozvuky koronaviru, to je možné, ale můžeme se podívat také na rok 2023 proti 2022

H1/2023 proti H1/2022: Početně pokles o 1,5 %, finančně nárůst o 12,6 %. Tak já nevím, kde máte ten pokles? Počty dodávek fotoaparátů víceméně už dva roky nijak výrazně nepadají a finančně je to dokonce rostoucí trh, nikoli klesající. Sázka na high-endové fotoaparáty se výrobcům vyplatila. Eliminovali nebo omezili tím třídy, které je finančně táhly dolů, a zůstaly především ty, které je drží nad vodou nebo táhnou nahoru. Finanční výsledky těch firem hovoří jasně.

Tom-One
Tom-One
Level Level
17. 8. 2023 10:37

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Jenže ono to není žádné ,,kdyby,, ale prostá realita.
Trh pro klasické foto výrobce se zmenšil na naprosto malý rybníček který vysychá.Kde máte ty VELKÉ ZISKY? :) Myslíte Canon který má sice zisk ale zrovna divize optická na něm tvoří SOTVA PĚTINU? Sony to samé v bleděmodrém.Dokonce se udává že kdyby Sony nedodával fotomoduly pro jiné výrobce telefonu dávno by to zabalil.Nikon se zaměřuje na profi a je rád že je rád.Olympus,Panasonic mrtvola.Kodak dávno mrtvola.VŠECHNY je zabil mobil.Z prostého důvodu.V mobilech je každý rok foťák lepší a lepší a dnes kvalitou atakují foťáky za násobky ceny. Zatímco u foťáku mimo nesmyslně drahých highendu který vlastně nikdo nekupuje inovace 0.A ne,nepiště zase nesmysl že prodeje že highendu rostou....Ta čísla jsou naprosto směšná.Víte vůbec kolik běžný výrobce mobilů prodá mobilů za měsíc? Jinak řečeno,jeden jediný výrobce mobilů prodá mnohem více produktů než všichni výrobci foto dohromady.A víte proč se neprodávaly levné foťáky? Opět z důvodů inovace 0.Proč by někdo kupoval to co má dávno doma založené ve skříni.To platí posledních 10 let.A toto využil mobil a všechny rozdrtil.
A co se týče nesmyslně drahých cen foto.Opět záměna důsledku za následek.Pokud chce někdo foťák co nezamrzlo v čase má snad na výběr? ne nemá,Do třiceti tisíc je to sbírka pořád toho samého dlouhé roky....

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
17. 8. 2023 11:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Levné fotoaparáty dnes nikdo nekoupí ani zadarmo bez ohledu na inovace. Lidé prostě chtějí vytahnout z kapsy mobil, cvaknout fotku, vybrat nějaký filtr a poslat to na sociální síť. Je jim úplně jedno jak kvalitní je ta fotka. Veškeré pokusy například s externím zoom modulem selhaly. Jednoduchost vítězí nad vším a už nikdy se neprodá tolik fotoaparátů ať uděláte cokoli. Zabilo je prohlížení fotek na 6" displeji.

Právě těch zbylých několik procent jsou ti, kterým tohle nevyhovuje a na ně se zaměřují dnešní výrobci fotoaparátů. Nesmyslně drahé je to pro nás v nuzných zemích. Na západě si koupíte Sony A1 z jednoho platu na trochu lepší pozici.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
17. 8. 2023 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 "Kde máte ty VELKÉ ZISKY? :​)"

Canon, provozní zisk 15,7 % (po tisku druhá nejziskovější divize, 37 % zisku celé firmy)
Nikon, provozní zisk 22,2 % (nejziskovější divize firmy co do množství peněz, tvoří 89% zisku celé firmy, takže kde máte to, že je rád, že je rád?)
Sony, provozní zisk 9,7 % (divizi táhnou nahoru právě fotoaparáty, na to jak velké Sony je, to tvoří 22 % zisku firmy. BTW. snímače pro mobily jsou v jiné divizi Sony, která se potácí na hranici ziskovosti, mluvíme-li o provozním)
Fujifilm, provozní zisk 22,1 % (nejziskovější divize firmy, tvoří 45 % celkového provozního zisku)

Co třeba v roce 2017? Canon se kvůli jiné struktuře divizí těžko počítá, nicméně měla 15,5 % (takže žádný propad). Nikon 7,2 % (tedy výrazně méně v minulosti). Sony zase odlišná struktura divizí, 11,4 % (tady to tedy bylo o něco více), Fujifilm 10,8 % (tedy výrazně méně v minulosti). V podstatě dvě firmy se proti roku 2017 moc neposunuly, u obou se to ale těžko posuzuje, protože došlo k reorganizaci divizí a fotoaparáty tvoří jen část celé divize). Ty dvě firmy, které srovnat můžeme, šly na 2-3násobek provozního zisku z doby před 5 lety, kdy vyráběly kompakty.

"VŠECHNY je zabil mobil."

S tím se dá souhlasit. Mobil ale zabil kompakty a levné třídy CSC/DSLR. Nezabíjí však high-endová CSC. A tam čísla jasně ukazují, že zájem je, už se nepropadá a finančně tato část dokonce roste.

"Zatímco u foťáku mimo nesmyslně drahých highendu který vlastně nikdo nekupuje inovace 0"

Jasně, nikdo ty drahé fotoaparáty nekupuje, a proto snad všem firmám roste ASP (Average Selling Price) a příjmy. Tak se podívejme na příjmy (Sony tam toho má spoustu včetně TV, takže to není moc vypovídající a vynechávám ho - nicméně divize také rostla - to ale částečně platí i o Canonu):

Fujifilm. 2020 - 285 mld, 2021 - 333 mld, 2022 - 410 mld. (roste)
Nikon FY21 - 150 mld, FY22 - 178 mld, FY23 - 227 mld. (roste)
Canon FY20 - 541 mld, FY21 - 654 mld, FY22 - 804 mld (roste)

Pokud vynecháme covidový rok 2020 (může být FY20 i FY21 podle toho, kdy má firma konec fiskálního roku), tak Fuji rostlo o 23%, Nikon o 28 %, Canon o 23 %. Ale jasně, ty drahé fotoaparáty podle Vás nikdo nechce. Tak z čeho pak těm fotografickým divizím tak moc rostou příjmy a zisky? Z čeho? Dokážete mi na to odpovědět?

"Ta čísla jsou naprosto směšná.Víte vůbec kolik běžný výrobce mobilů prodá mobilů za měsíc?"

A to se jako v životaschopnosti high-endových fotoaparátů má projevit jako jak? Jasně, že to je o dva desítkové řády jinde. Ale jak se to projevuje na životaschopnosti high-endových fotoaparátů, to mi není jasné. To je jak se bavit o tom, že obrovský prodejní úspěch Dacie Sandero zabíjí S-Class od Mercedesu, protože se jich prodá řádově více.

"A víte proč se neprodávaly levné foťáky? Opět z důvodů inovace 0.Proč by někdo kupoval to co má dávno doma založené ve skříni."

Máte a nemáte pravdu. Rozhodně to platí o dnešku, to s Vámi souhlasím. Jenže má to jeden malý háček. Prodeje fotoaparátů padají od roku 2010 a především od roku 2012! Tam rozhodně nemohla být vůbec řeč o nedostatku inovací. Jen připomenu, velké rozsahy ultrazoomů, podpora RAWu v nižších třídách, nástup CMOS a Full HD videa (později 4K, slow-motion), objevily se profi kompakty s 1,0" snímačem,... A přesto ty kompakty, které nikdy nezažívaly tak překotný vývoj jako v letech 2012-2015, padaly prodejně k zemi jak kámen.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
8. 8. 2023 11:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je léto, lidé více času tráví focením, než výběrem a nákupem techniky. Ostatně novinky budou až na podzim.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
8. 8. 2023 12:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Ale to, že je léto, s tím přece nemá vůbec nic společného. Léto je každý rok touto dobou. Ten článek řeší meziroční srovnání (proti červnu minulého roku, ne proti květnu toho letošního).

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
8. 8. 2023 12:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Jenže minulý rok bylo ještě covidové šílenství a nešlo moc cestovat.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
8. 8. 2023 13:13

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Minulý rok už šlo cestovat bez problémů (to, že jste v některých místech, např. interiérech, musel mít ještě roušku, neznamená, že nemůžete cestovat). To šlo bez větších problémů už v létě 2021, natož v létě 2022. Navíc mi nějak není jasné, jak měl v této problematice covid ovlivnit loňské dodávky fotoaparátů, mělo to být vyšší nebo nižší?

Reklama
Reklama