Seznam kapitol
Fujifilm sice přišel do CSC třídy trochu později, nicméně s o to větší razancí. Jeho X-E1 disponuje 16MPx X-Trans senzorem s inovativním uspořádáním barevných filtrů. Má zajímavý retro vzhled a k testu jsme dostali pevný 35mm F1,4 objektiv.
Měření rychlosti
Zpracování obrazu má na starosti procesor EXR Processor Pro. K testu byla využita rychlá SDHC karta Transcend UHS-I s přenosovými rychlostmi až 45 MB/s u zápisu.
- První snímek - 1,8 sekundy
- Snímek bez namáčknutí - 0,4 až 0,45 sekundy
- Odezva na spoušť - OK
- Prodleva mezi snímky JPEG - 1,3 sekundy (0,9 sekundy s manuálním ostřením)
- Prodleva mezi snímky RAW - 1,3 sekundy (1,0 sekundy s manuálním ostřením)
- Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,3 sekundy (1,1 sekundy s manuálním ostřením)
- Sekvenční snímání 3fps JPEG - 2,95 fps (po 30 snímcích ukládání 7 sekund)
- Sekvenční snímání 3fps RAW - 2,95 fps (po 13 snímcích klesá 0,7 fps, na ukládání 19 sekund)
- Sekvenční snímání 3fps RAW+JPEG - 2,95 fps (po 13 snímcích klesá na 0,55fps, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání 6fps JPEG - 4,0 fps AF / 5,2 fps MF (po 20 snímcích klesá na 1,85 fps, ukládání 8 sekund)
- Sekvenční snímání 6fps RAW - 3,75 fps AF / 5,45 fps MF (po 11 snímcích klesá na 0,75 fps, ukládání 22 sekund)
- Sekvenční snímání 6fps RAW+JPEG - 4,4 fps AF / 5,3 fps MF (po 11 snímcích klesá na 0,55 fps, ukládání 22 sekund)
- Expoziční bracketing - 2,4 fps
Fujifilm X-E1 není zrovna největší rychlík. Náběh je vcelku typický pro tuto třídu, tedy pomalejší, ostření je přiměřené. Prodlevy mezi snímky by mohly být o něco kratší, zde si ale poměrně velkou část vynahrazuje ostření. Sekvenční snímání ani zdaleka nedosahovalo slibovaných 6 fps, ale to je dáno autofokusem. Pokud zapnete manuální ostření, dostanete se lehce přes 5 fps. Přitom fotoaparát mezi snímky neostří, tak nerozumím větší prodlevě při zapnutém autofokusu. RAW buffer je dostatečně velký, ale i na rychlou kartu se ukládá dost pomalu.
Vyvážení bílé, barvy
Fujifilm X-E1 má trochu zvláštní vyvažování bílé za zamračeného počasí, kdy jsou snímky často docela modré. Běžně jsou ale barvičky hodně příjemné, a to i na výchozí nastavení. Komu by to nestačilo, má tu i několik filmových režimů, na které se podíváme později. Jednotlivá nastavení lze dále upravovat v barevných škálách.
automatické |
|
2500 K |
|
slunečno |
|
denní zářivka-1 |
|
|
|
Nyní přijdou na řadu slibované filmové režimy.
Provia/Standard |
|
Astia/Nižší |
|
Pro Neg. Std |
|
Monochromatický + žlutý filtr |
|
|
|
Nechybí ani možnost úpravy saturace, ostrosti a pak tónu stínů a světel.
Optický a digitální zoom
Tato kapitola bude hodně krátká. Digitální zoom zde není a optický zoom objektiv nemá. Na další snímky (např. školku) se můžete podívat v recenzi 35mm F1,4 objektivu.
expoziční čas 1/420 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení
52mm přepočtená ohnisková vzdálenost rozhodně není širokoúhlá, ale nejedná se ani o teleohnisko. Jde o rozumný univerzál, byť tohle je hodně subjektivní. Ostrost a detailnost jsou skutečně vynikající, zde se X-Trans čip projevil i s objektivem jako velmi dobrá dvojka. Můžete se podívat na snímek v RAWu.
Protisvětlo
V této kapitole se podíváme na focení v protisvětle.
expoziční čas 1/2700 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení
Odlesky v podstatě neexistují, kolem slunce je přepal, ale velmi rychle jej fotoaparát dokáže zpracovat tak, aby se tenké větvičky neztrácely. Dynamický rozsah čipu se jeví být velmi dobrý (můžete se podívat na snímek v RAWu, potíž je v tom, v čem jej otevřít - v Camera Raw je špatné demozaikování, DR ale vypadá slušně).
expoziční čas 1/800 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení
Tady je trochu malých fialových odlesků. Vidět je také automatika clony, která ráda končí až na F16. Na difrakci se to extrémně neprojevuje, kresba je slušná.