Seznam kapitol
Dnes jsme vyzkoušeli pětici ultrazoomových objektivů na zrcadlovkách Canon. Postavíme proti sobě Canon 18-200 mm, dále Sigmu 18-200 mm, Sigmu 18-250 mm, Tamron 18-200 mm a Tamron 18-270 mm. Který z nich bude nejlepší?
Tato kapitola se bude věnovat kresbě objektivu na různých ohniscích i různých clonách.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F3,5) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F3,5) |
|
|
Na nejširším ohnisku je zvětšení objektivů malé, proto jsem zvolil čtyřpolíčkové zobrazení. Vpravo dole je prostředek obrazu, vlevo nahoře pak logicky levý horní roh. Nejlepší středovou ostrost má Sigma 18-250 mm, naopak Canon a Tamron 18-270 mm jsou na tom o něco hůře. Rohová ostrost je naopak nejhorší u Sigmy 18-250 mm, všechny objektivy trpí na silnou vinětaci.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F5,6) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F5,6) |
|
|
Při cloně F5,6 už mají všechny objektivy středovou ostrost dobrou, vinětace je mírnější. Sigma 18-250mm a trochu i Canon a Sigma 18-200mm mažou rohy, na chromatickou aberaci trpí v podstatě všechny objektivy.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F8) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F8) |
|
|
Clona F8 mírně snižuje vinětaci a lehce zlepšuje ostrost rohů. Chromatická aberace zůstává.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F11) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F11) |
|
|
Clona F11 dává u všech objektivů téměř srovnatelné výsledky. Tamrony mají ale poněkud ostřejší rohy.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F16) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F16) |
|
|
I clona F16 vypadá u všech objektivů dost podobně a výraznější rozdíly zde nenaleznete. Tamron 18-270mm má rohy o trochu ostřejší než ostatní a chromatická aberace je u něj trošku slabší, znatelný rozdíl to ale není.
Canon 18-200mm (18mm ohnisko, clona F22) |
|
Sigma 18-250mm (18mm ohnisko, clona F22) |
|
|
Na nejvyšší cloně F22 se už začíná projevovat difrakce a u všech objektivů je kresba lehce neostrá. Je vidět, že ani takto vysoká clona vás nezbaví vinětace.
35mm ohnisko
Dále se podíváme na 35mm ohnisko u všech objektivů. Poněvadž se celý testovací obrazec vešel do objektivu, využil jsem už devítipolíčkové zobrazení kresby.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F4) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F4) |
|
|
Při 35mm ohnisku je středová ostrost opět nejlepší u Sigmy 18-250mm, dobrá je ale i Sigmy 18-200mm a Tamronu 18-200mm. Rohová ostrost je u všech objektivů opravdu dost špatná.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F5,6) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F5,6) |
|
|
Lehké přiclonění zlepšilo středovou ostrost, ale ani jeden objektiv nemá ostré rohy. Vidět lze i chromatickou aberaci, která je nejnižší u 18-200mm Tamronu.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F8) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F8) |
|
|
Clona F8 výrazně přiostřila rohy u Tamronu 18-270mm, ale i u jiných objektivů lze pozorovat zlepšení. Dobře jde vidět chromatickou aberaci, které se nevyhnul takřka žádný objektiv.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F11) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F11) |
|
|
Tamrony při cloně F11 dávají nejlepší výsledky, byť rohy jsou stále lehce neostré. Sigmy mají nejostřejší prostředek, Canon nepřesvědčí kresbou ani uprostřed, ani v rozích. Chromatická aberace je přítomna u všech.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F16) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F16) |
|
|
Clona F16 snižuje aberaci, zaostřuje rohy, ale také přináší jemnou difrakci. Výsledky jsou víceméně srovnatelné.
Canon 18-200mm (35mm ohnisko, clona F29) |
|
Sigma 18-250mm (35mm ohnisko, clona F29) |
|
|
Nejvyšší clona pochopitelně způsobuje masivní difrakci a o ostrosti se opravdu nedá mluvit. Na druhou stranu, rohy jsou srovnatelné s prostředkem. Pouze Tamron 18-200 mm se jakž takž vyhnul chromatické aberaci.
70mm ohniska
Pokračujeme středními ohnisky kolem 70 milimetrů.
Canon 18-200mm (70mm ohnisko, clona F5) |
|
Sigma 18-250mm (70mm ohnisko, clona F5,6) |
|
|
Na středním ohnisku 70 milimetrů si Tamrony moc neví rady. Rohová neostrost je velmi výrazná a ani prostředek není kdovíjak perfektní. Zde jsou lepší Sigmy, Canon je tak na půli cesty, trápí jej zejména silná chromatická aberace.
Canon 18-200mm (70mm ohnisko, clona F8) |
|
Sigma 18-250mm (70mm ohnisko, clona F8) |
|
|
Středová ostrost je u všech přiměřená, ale ani jeden objektiv nenabídne brilantně ostrý obraz. Rohy jsou u Tamronů docela špatné, na druhou stranu je netrápí chromatická aberace v takové míře jako např. Canon a Sigmu 18-200mm. Nejlepší výsledky podává Sigma 18-250 mm.
Canon 18-200mm (70mm ohnisko, clona F11) |
|
Sigma 18-250mm (70mm ohnisko, clona F11) |
|
|
Sigma 18-250mm opět potvrdila své kvality, zlepšily se i Tamrony, které své rohy trochu zaostřily, aniž by stoupla chromatická aberace. I tak však jsou rohy nejhorší ze všech testovaných objektivů. Canon 18-200mm a Sigma 18-200mm mají rohovou ostrost střední, ale trpí na výraznou aberaci.
Canon 18-200mm (70mm ohnisko, clona F16) |
|
Sigma 18-250mm (70mm ohnisko, clona F16) |
|
|
Při cloně F16 je rohová ostrost u všech objektivů přijatelná, ale pouze u Sigmy 18-250mm lze hovořit o ostrých rozích, Tamrony se ještě stále trochu mažou. Snížila se i chromatická aberace.
Canon 18-200mm (70mm ohnisko, clona F32) |
|
Sigma 18-250mm (70mm ohnisko, clona F32) |
|
|
Nejvyšší clona se vyznačuje velmi silnou difrakcí. Canon a Sigma 18-200mm k tomu přidají trochu chromatické aberace.
135mm ohnisko
V testování pokračujeme středně delším 135mm ohniskem.
Canon 18-200mm (135mm ohnisko, clona F5,6) |
|
Sigma 18-250mm (135mm ohnisko, clona F6,3) |
|
|
Ani u 135mm ohniska se u žádného objektivu nedočkáte vynikajících výsledků. Tamron 18-270 jako jediný netrpí na chromatickou aberaci, ale na neostré rohy trpí všechny objektivy bez výjimky.
Canon 18-200mm (135mm ohnisko, clona F8) |
|
Sigma 18-250mm (135mm ohnisko, clona F8) |
|
|
Vyšší clona F8 obraz lépe zaostřuje, prospělo to nejvíce Canonu. Tamron 18-270 mm opět netrpí na aberaci, ale má více rozmazané rohy podobně jako druhý Tamron.
Canon 18-200mm (135mm ohnisko, clona F11) |
|
Sigma 18-250mm (135mm ohnisko, clona F11) |
|
|
Další přiclonění mírně zvyšuje ostrost, u všech objektivů jsou ale rohy mírně neostré. Tamron 18-270mm je jediný, který neaberuje.
Canon 18-200mm (135mm ohnisko, clona F16) |
|
Sigma 18-250mm (135mm ohnisko, clona F16) |
|
|
Tamron 18-270mm má nejméně ostré rohy, ale také je bez výraznější chromatické aberace. Ani druhý Tamron na tom s ostrostí není nejlépe.
Canon 18-200mm (135mm ohnisko, clona F36) |
|
Sigma 18-250mm (135mm ohnisko, clona F40) |
|
|
Na nejvyšší cloně jsou obrazy silně postiženy difrakcí. Neostrost je opravdu výrazná.
Nejdelší ohnisko (200- 270mm)
Nyní se ještě podíváme na nejdelší ohnisko, které objektivy nabízejí.
Canon 18-200mm (200mm ohnisko, clona F5,6) |
|
Sigma 18-250mm (250mm ohnisko, clona F6,3) |
|
|
Nejlepší středovou kresbu má Sigma 18-200mm, ostatní objektivy mají obraz poněkud neostrý a nevýrazný, což platí zejména o Tamronu 18-270mm. Ten má také nejhorší rohy. Na druhou stranu se při tomto testu neprojevila chromatická aberace, která trápí všechny další objektivy.
Canon 18-200mm (200mm ohnisko, clona F8) |
|
Sigma 18-250mm (250mm ohnisko, clona F8) |
|
|
S vyšší clonou kreslí objektivy o něco lépe, charakter optických chyb je ale pořád stejný. Tamron 18-270mm má nejmenší chromatickou aberaci, ale také nejhorší rohy a ani jeho sourozenec na tom není kdovíjak dobře. Trpí také na silnou aberaci, na kterou ve zvýšené míře trpí také Canon.
Canon 18-200mm (200mm ohnisko, clona F11) |
|
Sigma 18-250mm (250mm ohnisko, clona F11) |
|
|
Clona F11 vylepšila ostrost rohů u všech objektivů, ani u jednoho ale není dobrá.
Canon 18-200mm (200mm ohnisko, clona F16) |
|
Sigma 18-250mm (250mm ohnisko, clona F16) |
|
|
Ani zde nejsou rohy plně ostré. Kresba uprostřed je již lehce postižena začínající difrakcí.
Canon 18-200mm (200mm ohnisko, clona F36) |
|
Sigma 18-250mm (250mm ohnisko, clona F40) |
|
|
Na nejvyšší cloně pochopitelně difrakce dává obrazu opět na frak, všechny objektivy trpí na chromatickou aberaci.