Seznam kapitol
Dnes se podíváme na zoubek malé digitální zrcadlovce Nikon D5300. Proti předchůdci dostanete nový procesor, snímač bez low-pass filtru, nechybí ani Wi-Fi, GPS a videosekvence lze natáčet i v 50p progresivním režimu. Jak si povede?
Noční scéna
Nikon D5300 nabízí maximálně 30sekundovou expozici, což pro běžné noční snímky postačí. Kdyby to bylo málo, máte samozřejmě k dispozici i bulb režim.
expoziční čas 25 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (52) mm, klikněte pro zvětšení
Kresba je vcelku slušná, díky dlouhému času samozřejmě můžete dosáhnout zajímavých pohybových efektů (světla aut, rozmazané stromy). Šum v podstatě neexistuje, můžete se podívat i na snímek v RAWu. Tam působí kresba trochu lepším dojmem, zejména co se trávy týče (není odšuměná jako v JPEGu). Dále se podíváme na výřezy při různých citlivostech. Vlevo je JPEG s minimálním odšumováním při vysokých citlivostech, vlevo je RAW s úplně vypnutým odšumováním.
ISO 100 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejnižší citlivost přináší detailní a nezašuměný obraz v JPEGu i RAWu.
ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)
Rovněž ISO 200 je na tom velmi pěkně. Detaily jsou v pořádku, šum je minimální.
ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 400 je také velmi kvalitní, jasový šum v RAWu je prozatím mírný. JPEGy jsou také dost kvalitní, byť v trávě je už patrné odšumování.
ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)
Citlivost ISO 800 začíná přinášet trochu barevného šumu. Snímky jsou stále pěkně detailní. JPEGy už se kvůli odšumování místy mažou.
ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)
S citlivostí ISO 1600 dále roste barevný šum, citlivou prací s odšumovacími programy ale dosáhnete velmi kvalitních výsledků. JPEGy jsou akceptovatelné.
ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 3200 je hraniční citlivostí pro tento 24MPx APS-C senzor. V RAWu je už dost šumu a ztrácí se barevnost. JPEGy se rozmývají, ale ještě jsou použitelné (hodně chyb se schová právě ve vysokém rozlišení senzoru).
ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)
ISO 6400 je už špatné. RAW hraje všemožnými barvami a JPEGy jsou rozmyté, pomalu už ztrácí i barevnost.
ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)
S navýšením citlivosti na ISO 12800 už znatelně klesá ostrost. Výsledek je špatný a tuto citlivost rozhodně nelze doporučit.
ISO 25600 (JPEG / konverze z RAWu)
Nejvyšší citlivost ISO Hi1 (25600) se v RAWu vyznačuje spoustou barevných fleků, naopak v JPEGu je vidět fialové ladění snímků a rozpité detaily.
Standardní scéna
Samozřejmostí budou i standardní snímky.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 36 (54) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení
Kresba objektivu je spíše slabší, snímač by zvládl vykreslit mnohem více. Můžete se podívat na RAW, kde uvidíte velmi dobrý dynamický rozsah snímače.
expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 30 (45) mm, klikněte pro zvětšení
Odstranění low-pass filtru zde spíše pomohlo než ublížilo. Tato scéna je velmi náchylná na moaré efekt, ale D5300 se setovým objektivem obstála se ctí. I když dochází k mírnému proužkování na šedé stěně, nejsou zde barevné pruhy a přestože 18-55mm VR objektiv není žádný optický zázrak, vykreslil linie stěny dost pěkně.