Seznam kapitol
Dnešní recenze jistě mnoho z vás potěší. Podíváme se totiž na zoubek Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus OM-D E-M5 s 5osou stabilizací, odolným tělem s velmi pěkným retro designem a zajímavým 12-50mm objektivem.
Měření rychlosti
 Zpracování obrazu obstarává procesor TruePic VI. K testu byla využit SDHC karta Transcend UHS-I s rychlostí zápisu až 45 MB/s.
- První snímek - 2,1 sekundy (včetně čištění čipu)
 - Snímek bez namáčknutí wide - 0,25 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí tele - 0,25 sekundy
 - Odezva na spoušť - OK
 - Prodleva mezi snímky JPEG - 0,3 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW - 0,3 sekundy (po 19 snímcích cca 1,0 sekundy)
 - Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,3 sekundy (po 14 snímcích cca 1,2-1,7 sekundy)
 - Sekvenční snímání L JPEG - 3,95 fps (po 23 snímcích klesá na 2,2 fps, ukládání 6 sekund)
 - Sekvenční snímání L RAW - 3,9 fps (po 19 snímcích klesá na 1,65 fps, ukládání 8 sekund)
 - Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 4,0 fps (po 14 snímcích klesá na 1,05 fps, ukládání 12 sekund)
 - Sekvenční snímání H JPEG - 8,15 fps (po 14 snímcích klesá na 2,35 fps, ukládání 6 sekund)
 - Sekvenční snímání H RAW - 8,0 fps (po 14 snímcích klesá na 1,65 fps, ukládání 8 sekund)
 - Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 8,1 fps (po 12 snímcích klesá na 1,15 fps, ukládání 13 sekund)
 
 Spuštění je díky čištění čipu pomalejší, ale ve všech ostatních ohledech udělá fotoaparát jen radost. Ostření je bleskurychlé, prodlevy mezi snímky opravdu velmi krátké a RAW buffer pojme minimálně 12 snímků, často ale zvládne i 14 a více. Rychlost sekvenčního snímání je uživatelsky nastavitelná (režim L může být od 1 do 4 fps, rychlá pak od 5 do 9 fps. Maximální rychlosti 9 fps se mi sice nepodařilo dosáhnout, ale lehce přes 8 fps je rozhodně i tak velmi pěkné číslo.
Vyvážení bílé, barvy
 Systém vyvažování bílé pracuje velmi spolehlivě, v zásadě není třeba používat manuální možnosti. Jediné, co je dobré se rozhodnout, zda má automatika ladit snímky více do tepla nebo studena. To se dá zvolit v menu a doporučuji chladnější variantu. Komu by to nestačilo, má zde samozřejmě spoustu možností, jak vyvážení upravit.
 
	automatika  | 
 
	
  | 
 
	stíny  | 
 
	
  | 
 
	žárovka  | 
 
	
  | 
 
	podvodní  | 
 
	
  | 
 
	uživatelské  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Najdete tu také různé barevné režimy. U těchto režimů (s výjimkou monochromatického) lze upravit kontrast, ostrost, saturaci, gradaci a blíže nespecifikovaný "efekt" - po studiu v manuálu vám ale dojde, že jde o nastavení síly tohoto režimu. U monochromatického ladění je místo saturace a "efektu" použit barevný filtr a barevný tón.
 
	i-Enhance  | 
 
	
  | 
 
	natural  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Každopádně nesmíme zapomenout na umělecké filtry, se kterými vlastně Olympus ve větším začal a nyní podobné efekty přebírají i ostatní výrobci. 
 
	pop-art  | 
 
	
  | 
 
	bledé a světlé barvy  | 
 
	
  | 
 
	zrnitý film  | 
 
	
  | 
 
	diorama  | 
 
	
  | 
 
	jemná sépiová  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Optický a digitální zoom
 Podíváme se také, co vše dokáže fotoaparát s 12-50mm objektivem v otázce optického zoomu. Tedy na nejširší i nejužší úhel záběru.
	
 expoziční čas 1/640 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 Znovu potěší dosti široký úhel záběru, kresba je dobrá a detailní, v rozích a na hranách je trochu chromatické aberace.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (100) mm, klikněte pro zvětšení
 Přiblížení sice není velké, je to ale lepší ve srovnání s běžnými setovými objektivy. Potěší i dobrá kresba po celé ploše včetně rohů. K dispozici dávám i snímek v RAWu.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (100) mm + 2× digitální zoom, klikněte pro zvětšení
 Dvounásobný digitální zoom srazí užitečné rozlišení na čtvrtinu. V rozlišení do 4 MPx tak působí docela v pořádku, výše už je znát úbytek kresby.
Protisvětlo
 V této kapitole se budeme věnovat náročnému focení v protisvětle.
	
 expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, klikněte pro zvětšení
 Fotoaparát se snaží dodat docela přijatelnou kresbu i ve stínech. Objektiv vytváří malý odlesk ve spodní části obrazu. Můžete se podívat na RAW a dynamický rozsah snímače. Ten je dobrý, při výraznějším prosvětlování stínů ale počítejte s nárůstem šumu.
	
 expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 200, ohnisko 12 (24) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení
 Znovu se mi líbí, že Olympus docela dobře prokresluje i stinné oblasti. S dynamickým rozsahem v JPEGu tak nejsou moc velké problémy. RAW vám ale nabídne ještě bohatší možnosti.