Seznam kapitol
Další redakční test bude věnovaný Micro Four Thirds fotoaparátu Olympus PEN E-PL2. Již čtvrtý PEN přináší menší rozměry, interní blesk a nové setové objektivy. My jsme vyzkoušeli verzi s ultrazoomovým objektivem 14-150 mm.
Měření rychlosti
 Obraz je zpracováván moderním procesorem TruePic V, který by měl zajistit rychlou práci celého přístroje. K testu byla použita SDHC karta SanDisk Extreme 4GB s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s. Výsledky se vztahují k 14-150mm objektivu.
- První snímek - 1,7 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí wide - 0,45 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí tele - 0,8 sekundy
 - Odezva spouště - celkem OK
 - Prodleva mezi snímky JPEG - 1,1 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW - 1,1 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,1 sekundy (po 12 snímcích 2,7 sekundy)
 - Prodleva mezi snímky blesk - 1,7 sekundy
 - Sekvenční snímání JPEG - 2,75 fps
 - Sekvenční snímání RAW - 2,6 fps (po 12 snímcích klesne na 1,0 fps, ukládání 11 s)
 - Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,6 fps (po 9 snímcích klesne na 0,6 fps, ukládání 18 s)
 
 V otázce rychlosti Olympus E-PL2 nezklame. Není sice tak rychlý jako zrcadlovky (např. ostření na delším ohnisku je o něco pomalejší), prodlevy jsou však přiměřeně krátké. RAW buffer je dostatečně velký pro většinu situací.
Vyvážení bílé, barvy
 Automatické vyvážení bílé pracuje poměrně dobře, tradičně jsou zde jen dvě situace, kdy je trochu jistější navolit bílou ručně. V interiérech jsou barvy někdy trochu do růžova a pak ve stínech (zejména v temném lese) jsou barvy poněkud studené. Vyvážení bílé je možné nastavit sejmutím bílé plochy (uvítal bych menší měřící oblast), případně lze ručně nastavit 2000 až 14000 K, což je velmi bohatý rozsah.
 
	automatické  | 
 
	
  | 
 
	stíny  | 
 
	
  | 
 
	žárovky  | 
 
	
  | 
 
	podvodní  | 
 
	
  | 
 
	snímání bílé  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 K dispozici je i mnoho zajímavých barevných ladění.
 
	i-Enhance  | 
 
	
  | 
 
	natural  | 
 
	
  | 
 
	portrait  | 
 
	
  | 
 
	monotónní (žlutý filtr)  | 
 
	
  | 
 
	monotónní (červený filtr)  | 
 
	
  | 
 
	sépiová  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 K dispozici máte šest uměleckých filtrů, které jsou rovnou vyvedeny na hlavním voliči.
	
 pop-art
	
 jemná kresba
	
 zrnitý film
	
 camera obscura
	
 diorama
	
 dramatický tón
Optický a digitální zoom
 Setový 14-150mm objektiv nabídne téměř 11× optický zoom, což rozhodně není málo.
	
 expoziční čas 1/250 s, clona F7,1, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení
 Objektiv nabídnul standardně širokoúhlý 28mm záběr. Pokud se sníží odšumování, zůstanou detaily opravdu velmi slušné. Ostrost je dobrá až do rohů.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F5,6, citlivost ISO 200, ohnisko 150 (300) mm, klikněte pro zvětšení
 Přiblížení je opravdu velmi slušné, objektiv se jeví jako značně univerzální. Obraz postrádá plnou ostrost, zejména v pravém spodním rohu. Další snímky ukazující zoom (parkoviště) uvidíte v testu 14-150mm objektivu.
Protisvětlo
 Fotoaparát nenabízí žádnou techniku rozšiřování dynamického rozsahu před vyfocením snímku. To je možno provést pouze ručně u již vyfocených snímků.
	
 expoziční čas 1/500 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 14 (28) mm, klikněte pro zvětšení
 Kolem Slunce vznikají červené i modré odlesky, potěšila mě rozumná expozice, kdy je rozumná kresba ve stínech i světlech. Vzhledem k tomu, že jsem snížil odšumování, je ve stínech vyšší množství šumu, ale byly lépe zachovány detaily. Můžete si stáhnout RAW snímek.
	
 expoziční čas 1/1600 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 42 (84) mm, klikněte pro zvětšení
 I zde je kolem zdroje světla trochu červených odlesků. Celkově snímek působí dojmem siluety, v těchto podmínkách dynamický rozsah čipu nestačí (aspoň v JPEGu).