Seznam kapitol
Nový ultrazoom Panasonic Lumix FZ200 je dnes ve třídě ultrazoomů doslova zjevení, a tak jsme jej prostě museli vyzkoušet. Má totiž velmi dobrou světelnost F2,8 v celém ohniskovém rozsahu a rozlišení 12 megapixelů. Jenže to není zdaleka všechno.
Sférické zkreslení
 JPEGy i RAW mají korigováno zkreslení, takže tato optická vada pro většinu z vás nebude problém. Na nejširším ohnisku se vyskytuje střední až menší sférické zkreslení s hodnotou +1,4 %, na nejdelším ohnisku pak -0,1 %, což je nepostřehnutelné poduškovité zkreslení. Pokud ale budete používat RAW konvertor, který nedokáže provést automatickou korekci (např. RawTherapee), zjistíte, že situace je diametrálně odlišná. 
 Zatímco nejdelší ohnisko s přijatelným sférickým zkreslením +1,5 % je ještě "v pohodě", na nejširším ohnisku je ve skutečnosti sférické zkreslení doslova extrémní s hodnotou +8,5 %. Tam také krásně uvidíte, jak enormní jsou úpravy obrazu a ve skutečnosti je uprostřed natažen téměř o 10 % a v rozích ještě znatelně více! Objektiv má totiž sám o sobě výrazně širokoúhlejší obraz, než je udávaných 25 mm. Vezme se zhruba jen 10 megapixelů ze středu, rohy se natáhnou a obraz se zvětší zpět na 12 megapixelů. Jak ale již bylo řečeno, v drtivé většině běžných RAW konvertorů se s tímto problémem nesetkáte.
 
	25mm ohnisko (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Vinětace není v podstatě problém. I když graf vypadá hodně kostrbatě, maximum je jen 0,4 EV, což je téměř neznatelné. Jak vidíte, ta trošička vinětace se týká jen nejkratšího ohniska a naopak těch nejdelších. Po přiclonění je vinětace prakticky nulová či dokonce záporná (rohy světlejší než střed). Záporné hodnoty ale v grafu neukazuji.
	Kresba (nejen) v rozích
 Nyní posoudíme kvalitu kresby objektivu při různých ohniskových vzdálenostech s různými clonami.
 
	25mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejširší ohnisko má přiměřenou středovou ostrost, rohy jsou poměrně dobré, mají však chromatickou aberaci a slabší vinětaci. Při cloně F5,6 už jde vidět trochu difrakce (celková plošná neostrost). F8 pak difrakci ještě zvýrazňuje.
 
	52mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 52mm ohnisko je na tom lépe. Lepší je středová ostrost, rovněž rohy jsou ostřejší a bez chromatické aberace. Je dobře vidět, že nemá smysl hnát clonu více přes F4, protože se začne objevovat difrakce.
 
	107mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 107mm ohnisko se trochu zhoršuje. Středová ostrost je v pořádku, rohy se roztahují směrem ven, jsou však bez chromatické aberace.
 
	192mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Se 192mm ohniskem je to podobné. Ve středu je ostrost dobrá, rohy se opět vytahují směrem ven, aberace tu není.
 
	366mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 S 366mm ohniskovou vzdáleností se začíná objevovat tradiční nectnost ultrazoomů, horší kresba objektivu. Střed není příliš ostrý, rohy se mažou o trochu více. Přiclonění moc nepomáhá.
 
	600mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejdelší ohnisko má také průměrnou středovou ostrost, rohy jsou ale docela slušné a bez chromatické aberace. Podíváme se na výsledky při ostření na větší vzdálenost.
 
	25mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejširší ohnisko bohužel nenabídne nějak přehnaně ostrý obraz, prostředek je jen průměrný. Na druhou stranu se rohy moc nezhoršují, a to ani na plně otevřené cloně. Nejlepší výsledky dosáhnete s clonou okolo F4.
 
	52mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 52mm ohnisková vzdálenost je na tom o něco lépe. Střed je podstatně ostřejší, rohy jsou docela slušné (levý spodní zde byl slabší). Necloňte však moc (nad F4), objeví se difrakce.
 
	104mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 104mm ohniska najdete dobrou středovou ostrost a trochu slabší rohy, kterým pomůže trochu clonění. Opět bych ale nechodil moc nad F4.
 
	189mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Na 189mm ohnisku také vidíme slušný (ale ne vynikající) střed a trochu horší rohy. Na poměry ultrazoomů ale jde i tak o nadprůměrný výsledek.
 
	359mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 359mm ohnisko přináší přiměřenou středovou ostrost a slabší rohy. Jemné přiclonění (na cca F4) pomůže, výš bych už nechodil kvůli difrakci.
 
	600mm ohnisko, clona F2,8  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nejdelší ohnisková vzdálenost je na tom podobně. Poněkud nižší kontrast, přiměřená středová a trochu slabší rohová ostrost. Na poměry této třídy ale určitě jeden z těch lepších výsledků.
Chromatická aberace
 V této části recenze se podíváme na chromatickou aberaci. Protože v JPEGu a RAWu je v podstatě totožná, uvidíte jen snímky v JPEGu.
	
 25mm ohnisko, clona F2,8
	
 25mm ohnisko, clona F8
 Ne nejširším ohnisku je chromatická aberace občas viditelná, s přicloněním klesá jen pomalu a mírně.
	
 52mm ohnisko, clona F2,8
	
 52mm ohnisko, clona F8
 U ohniskových vzdáleností okolo 50 mm už přiclonění aberaci trochu snižuje, ale s plně otevřenou clonou je tu pořád. Naštěstí z obrazu úplně nekřičí.
	
 112mm ohnisko, clona F2,8
	
 112mm ohnisko, clona F8
 U 112mm ohniska je aberace vidět na nejnižší cloně, nicméně už při F4 téměř neexistuje a další clony jsou v tomto ohledu ještě lepší.
	
 186mm ohnisko, clona F2,8
	
 186mm ohnisko, clona F8
 U 186mm ohniska jste bez aberace prakticky na všech clonách. Nižší ostrost v rozích je zde způsobena nižší hloubkou ostrosti (33,5mm reálné ohnisko a clona F2,8 je přeci jen dosti velký clonový otvor).
	
 366mm ohnisko, clona F2,8
	
 366mm ohnisko, clona F8
 Ani na 366mm ohnisku nebudete mít problém s chromatickou aberací.
	
 600mm ohnisko, clona F2,8
	
 600mm ohnisko, clona F8
 Na nejdelším ohnisku se aberace trochu vrací, ale není to nějak výrazné.