Recenze Fotoaparáty Fotoaparáty s EVF Panasonic

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera? | Kapitola 4

Milan Šurkala

Milan Šurkala

25

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera? 2. Ostření, expozice, videosekvence, bokeh 3. Stabilizace, portréty, výdrž, displej, Wi-Fi 4. Digitální šum 5. Protisvětlo
6. Vlastnosti objektivu 7. Optický zoom, rychlost 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Po dvou letech tu máme nový špičkový ultrazoom od Panasonicu. Lumix FZ2000 dostal ještě větší 20× optický zoom, přitom má stále 20MPx 1" senzor, podporu 4K videa a potěší také další optimalizace pro video včetně přítomnosti třípolohového ND filtru.

Reklama

Fotoaparát je vybaven 1,0" MOS senzorem s rozlišením 20 megapixelů. Snímky, které zde uvidíte, byly pořízeny v JPEG formátu se stáhnutým odšumováním a RAWech s vypnutým odšumováním.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 80 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 80 (konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 je rozšířenou citlivostí, což jde vidět v RAWu. Ve skutečnosti jde pořád o základní ISO 125, které se fotí o 2/3 EV déle, jako by se fotilo na ISO 80. Zpracování obrazu pak stáhne tyto 2/3 EV dolů a výsledkem je normálně exponovaný JPEG. Kvalita obrazu je solidní, RAW má jen velmi mírný jasový šum.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 125 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 125 (konverze z RAWu)



Tady vidíte základní citlivost senzoru ISO 125. Kvalita obrazu je solidní, šum není výraznějším problémem.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 200 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 je opět dobré, RAWy mají jen trochu jasového šumu.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 400 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 množství jasového šumu trochu zvyšuje, RAWy jsou lehce zahalené, ale pořád slušné. JPEGy jsou díky zpracování obrazu o něco výraznější.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 800 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 800 (konverze z RAWu)



Jasový šum je při citlivosti ISO 800 už docela viditelný, začíná se více ukazovat i v JPEGu.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 1600 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 přidává i více barevného šumu do RAWu. Naopak JPEGy jsou kvůli jeho odstraňování už trochu bezbarvé.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 3200 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 3200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 3200 logicky dále zhoršuje kvalitu obrazu. Barevného šumu je už poměrně dost, také JPEGy už hodně ztrácí detaily. Výše než na ISO 3200 bych nechodil a i zde už to zdaleka není ideální.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 6400 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 6400 (konverze z RAWu)



Jak je vidět, ISO 6400 už je v RAWu opravdu plné barevného šumu. JPEGy jsou bez detailů a barvy jsou hodně slabé.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 12800 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 12800 (konverze z RAWu)



ISO 12800 je nejvyšší hardwarově podporovanou citlivostí. Kvalita je hodně špatná v JPEGu i RAWu, zde se už s obrazem opravdu nedá moc dobře pracovat.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 25600 (JPEG)



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 25600 (konverze z RAWu)



K dispozici je také rozšířená citlivost ISO 25600. Ve skutečnosti jde o ISO 12800 focené s polovičním expozičním časem (proto je dvakrát tmavší) a prosvětlené je softwarově (nikoli hardwarově jako jiné citlivosti).

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



výřezy z 12MPx JPEGů



Pro vzájemnou možnost srovnání mezi recenzemi zde uvádím snímky zmenšené na 12 megapixelů. Jak je vidět, do ISO 400 je obraz hodně slušný, pak se lehce zhoršuje a ještě ISO 1600 vypadá dobře. Výše už bych začal být opatrný.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



výřezy z 12MPx RAWů



Zde jsem do 12MPx rozlišení konvertoval RAWy. Pozorování jsou podobná s předchozím případem. Do ISO 400 včetně jsou snímky relativně čisté, ISO 800 začíná nabírat šum a někde kolem ISO 1600/3200 začínají problémy. Výše se už ani s citlivým zpracováním nedočkáte nějak kvalitního obrazu. Mrkneme se také na kvalitu odšumování. To lze nastavit v 11 různých krocích od -5 do +5.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 800, odšumování -5



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 800, odšumování +0



Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



ISO 800, odšumování +5



Styl nastavení odšumování dělá hodně. Jak je vidět, i to základní hodně mydlí obraz a nejsilnější je opravdu hodně špatné. Naopak je lepší odšumování stáhnout, čímž sice v obrazu ponecháte více jasového šumu, ale také tam zůstanou detaily a lepší barvy. Podíváme se dále na snímky vousů plyšového zajíce, na kterých bude vidět míra zachování detailů.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Fotoaparát sám o sobě nekreslí nějak dramaticky ostře ani při nejnižších citlivostech. Pokud jde ale o šum, ten se začíná na kvalitě snímků projevovat od citlivosti ISO 800. Horní hranice rozumné použitelnosti opět leží někde u ISO 1600 až 3200. Výše je už šumu hodně a většina detailů mizí.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



výřezy z 12MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Zde se můžete podívat i na výřezy, které byly konvertovány do standardizovaného rozlišení 12 megapixelů. V takovém případě pochopitelně per-pixel kvalita vypadá lépe. Mrkneme se také na snímky bílé plochy.

Panasonic Lumix FZ2000: ultrazoom nebo profi kamera?



výřezy z 20MPx snímků (vlevo JPEG, vpravo RAW)



Barevný šum v JPEGu není problém, fotoaparát jej silně potlačuje. Pouze u nejvyšších citlivostí jsou trochu vidět barevné mapy, ale není to vážné. Stinnou stránkou je však naopak slabší barevnost fotografií u vyšších citlivostí. Pokud jde o RAW, barevný šum začíná být více vidět někde kolem citlivosti ISO 1600.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama