Zpět na článek

Diskuze: SLR Magic ukázal čtveřici nových světelných objektivů

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
22. 9. 2012 11:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tohle je podle mého názoru prostě subjektivní. Tobě se lépe ostří přes OVF, busymu přes EVF. Já osobně patřím také do skupiny, které se s velkým náskokem lépe ostří přes elektronický hledáček než přes zrcadlový. Ale neříkám, že jedno nebo druhé řešení je lepší, protože každý má na tom svém něco, díky čemu mu to vyhovuje. Tak se tu zbytečně nepřesvědčujte, co je lepší, protože ani jedno není. Jde o to, co je lepší pro konkrétního fotografa ;-)

pavel_p
pavel_p
Level Level
22. 9. 2012 08:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Nevím, na bezzrcadlovce s LiveView je obraz ve světle pouličních lamp u objektivů s min clonou 1.7 i 2.8 krásně jasný, čistý a má tak 5-10sn/s?, ve výřezu pro manuální ostření je hodně zašuměný, ale zas plynulý (asi normálních 60sn/s?) a zaostřit na nějaké výraznější hraně/lampě není problém (resp. je to stejně nepohodlné jako obecně, u zrcadlovky je to rychlejší). Jeden zašumněný snímek za sekundu je nějaký extrém, který nelze brát jako obecnou vlastnost všech foťáků.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
21. 9. 2012 07:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To co som napisal o lepsej pouzitelnosti EVF pri velmi slabom svetle je moja osobna prakticka skusenost :) Samozrejme uznavam, ze vo vseobecnosti schopnosti ludskeho oka prisposobit sa slabemu svetlu su daleko-daleko lepsie nez moznosti akeholvek snimacieho cipu (pri este rozumnej expozicnej dobe na liveview). Ale stretol som sa uz s podmienkami, kedy to v praxi az tak neplati - okolo mna bolo svetla dost, takze oci som nemal prisposobene na tmu, a chcel som vyfotit nieco, co bolo mimo osvetlenia v tme. Pri pohlade do optickeho hladacika alebo dalekohladu som (kvoli prisposobeniu oci na svetlo okolo seba) nevidel skoro nic, kdezto EVF na mojom FZ28 mi bol schopny okamzite poskytnut sice zasumeny, ale dostatocne svetly obraz.

Samozrejme existuje moznost chvilku pockat pokym sa oko prisposobi tme a po chvilke by som aj v OVF uvidel co potrebujem, ale z cisto praktickych dovodov som nebol ochotny cakat ani chvilku (a plus dalsiu chvilku pokym sa oko zase prisposobi nazad na svetlo).

Ohladom sumu pri EVF alebo liveview: Kedze sa de-fakto jedna o video a sum je v kazdom frejme iny, v praxi napodiv az tak velmi nevadi a zobrazena scena je velmi dobre a ostro viditelna aj vo velmi silnom sume a nie je problem ani manualne ostrit. Je to podobny princip ako pri multiexpozicii - akurat vtedy viac fotiek nepriemeruje priamo fotoaparat, ale az nas mozog :)

Ak pri liveview bolo na displeji cierno, potom bud nebolo pouzite dostatocne vysoke ISO alebo dostatocne dlha doba expozicie, alebo oboje. U zrkadloviek by som to povazoval za normalne, pretoze tam sa pravdepodobne prilis nepredpoklada, zeby niekto chcel seriozne fotit cez liveview :) Naproti tomu u niektorych kompaktov som sa stretol so specialnym rezimom (obvykle nazvanym "light capture"), ktory bol urceny prave pre komponovanie za velmi nizkeho svetla - scena na displeji bola ovela jasnejsia nez v skutocnosti.

Cejpatka
Cejpatka
Level Level
Fotoaparát: Nikon
Fotomobil: Google
Objektiv: Tamron
21. 9. 2012 09:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Už jsme se tě tu busy párkrát ptal, co to tak asi fotíš potmě, že potřebuješ vidět "lépe" přes EVF. Teď si tomu s prominutím nasadil ještě korunu tím, že to potřebuješ fotit okamžitě a hned, a než se ti "přizpůsobí oko tmě" je pozdě. Ty udržíš tu okamžitou několikasekundovou sekundovou expozici z ruky? Co nějaký příklad, nejlépe fotku z těch tvých praktických zkušeností?
Tady máš 3 fotky několikasekundových expozich, kdy já jsem viděl v lowendovém optickém hledáčku rozhodně mnohem lépe než v generátoru šumu na OLED displeji Olympusu XZ-1 při F1,8 a podobně špatné to bylo v EVF Sony A55... Manuální ostření na DSLR ani SLT nebylo nutné, na kontury světel se chytal AF i se seťáky, u Oly XZ-1 se AF ve 2 případech nechytal AF vůbec, u kostela jak kdy a manuálně to bylo u Olyho jak ostřit naslepo, kvůli šumu naprosto nemožné.
https://plus.google.com/photos/104929256779512748672/albums/5790514016361346049

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
21. 9. 2012 16:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cejpatka Ten popis svetelnej situacie co som uviedol nestaci ?
Ty si nikdy nefotil street alebo proste momentky z akcii ? Alebo inak, ty si sa nemusel pri foteni nikdy ponahlat, napriklad aby ti neuslo nieco ine co chces tiez odfotit ? Ale rozumiem tomu, ze ak fotis len atelierovky, alebo architekturu a krajinky, tak tu moju s prominutim nasadenu korunu jednoducho nepochopis, no co uz.
Tiez som nikde nepisal o ziadnej niekolkosekundovej expozicii a uz vobec nie o jej drzani z ruky. Tie tri fotky su celkom ina situacia a s tym co som tu popisal nijak nesuvisia.

PS: Inak je zaujimave ako niektori zrkadlovkari automaticky oznacuju kvalitu mojich prispevkov za nizku ked napisem nieco co nie tak uplne zodpoveda ich presvedceniu. Alebo im mozno uplne staci ze ked uvidia ze prispevok je odo mna :)

Cejpatka
Cejpatka
Level Level
Fotoaparát: Nikon
Fotomobil: Google
Objektiv: Tamron
21. 9. 2012 19:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Cejpatka Ne, nestačí. Takto zde totiž opakovaně pouze působíš jako „ten, kdo vaří z vody“ a pak se nediv a nenapadej jiné, za to, že ti přibývají minusy. O statických scénách jsi psal prvně (20.9.2012 17:08), a pak jsou tomu nasadil tu korunu s dlouhým přizpůsobováním oka na tmu, a že chceš ihned a okamžitě fotit něco "co bolo mimo osvetlenia v tme" a vlastně jsi okem, očima "nevidel skoro nic". Ostatně nazývej si to klidně jak chceš: akce, street, momentka, to je úplně jedno, ale jakmile začneš psát o tom, že je něco ve tmě či to skoro nevidíš = tak dle mě se to rovná vždy dlouhé expozici. Pokud se pletu a x sekundová expozice to i přes tu tvoji tmu není, tak je to pak asi něco naprosto neuvěřitelného, co nedokážu absolutně představit a bez fotky ti stejně neuvěřím ani slovo. :)

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
21. 9. 2012 00:07

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Tady bych se přidal spíše na stranu busyho, ale je to samozřejmě hodně subjektivní. Osobně jsem tedy rozhodně úspěšnější v manuální ostření u elektronického hledáčku než u optického (mluvíme-li o výrazně tmavých scénách a fotoaparátů řekněme v cenové relaci do 30 tisíc, tedy žádné full framy...).

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
20. 9. 2012 17:08

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ono kazda minca ma dve strany - EVF hladacik za slabeho svetla dava sice zasumeny, alebo spomaleny obraz (v pripade dlhsej expozicnej doby kvoli nedostatku svetla) avsak na druhej strane tento obraz moze byt pouzitelnejsi. V pripade extremneho nedostatku svetla (a/alebo pri pouziti objektivu s velmi zlou svetelnostou), ked uz volnym okom cez opticky hladacik temer nic nevidno, EVF moze vdaka spomenutemu navyseniu ISO a predlzeniu expozcie dat ovela jasnejsi obraz, pouzitelny aspon pre komponovanie statickych scen.

Este som sa chcel opytat ohladom optickych hladacikov - aku fyzikalnu vyhodu ma petboky hranol voci klasickemu zrkadlu v hladaciku ?

pkolcun
pkolcun
Level Level
19. 9. 2012 21:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Mal by som este jednu otazku.
Pisete ze objektiv Magic CINE 35mm T1,4 je pre kamery a patice 3/4, Fuji X a Sony E. Aky je rozdiel medzi objektivom pre kameru a fotak? Je takyto objektiv nevhodny/nepouzitelny na fotenie?
Za odpoved vopred dakujem.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 21:33

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pkolcun Objektivy pro videokamery mají obvykle plynulou clonu (nemají aretaci na přednastavených hodnotách jako F2, F2,8, F4, mohou mít trochu upravené manuální ostření,..), pro fotografii se rozhodně dají použít. V minulosti však měly většinou horší optickou kvalitu než běžné objektivy, dnes se to ale s Full HD videem srovnává a většinou se opticky neliší od "fotoaparátových" protějšků.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 16:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Uvidíme. Každopádně to nebude dříve, než nakoupím ještě nějaká zajímavá sklíčka (např. FD 135mm F2,5 od Canonu nebo nějaký "boheh monster" 135mm F2,8 a samozřejmě redukce na ně).

pkolcun
pkolcun
Level Level
19. 9. 2012 13:55

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Je zname ci tieto objektivy podporuju automaticke ostrenie?

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 14:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pkolcun Mají jen manuální ostření i nastavení clony.

pkolcun
pkolcun
Level Level
19. 9. 2012 14:19

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 No to by az tak nevadilo, s tou clonou to dokonca vylepsi ergonomiu niektorym NEXom. Otazka je ci sa bude aspon zvesovat nahlad pri ostreni automaticky.

JonSnih
JonSnih
Level Level
19. 9. 2012 14:23

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Pane Šurkalo, zkoušel jste (nebo vyzkoušíte v některé následující recenzí NEXů), jak si NEXy poradí s manuálními skly? Dost by mě zajímaly vaše fundované poznatky a zkušenosti. NEX 5R a NEX6 prý mají navíc v tomto směru být opět krapet lepší. Ta 23mm vypadá skvěle. Díky.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Manuální skla jsem na NEXu zatím nezkoušel (prozatím jen na Samsungu NX a tam je to i s 2x zvětšením v pohodě, až mě to samotného překvapilo). U testů nestejných výrobců může být problém sehnat obojí ve stejnou dobu (navíc spousta těchto manuálních skel je u nás k dispozici jen přes Ebay a jiné zahraniční cesty). Každopádně pokud bude o recenze takových objektivů větší zájem, je možné, že se tu kombinované testy objeví. Ale to opravdu čekejte maximálně u takových objektivů, které jsou u nás k dostání (nyní to tedy platí např. pro Samyang, možná Carl Zeiss). Jediné, co bych mohl nyní udělat, je koupit redukci NEX-M42 za pár stovek a zkusit stařičký Helios-44M, který nyní používám na Samsungu NX a zjistit, jak je to použitelné na NEXu.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 14:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Osobně bych předpokládal, že zvětšení náhledu se bude u většiny manuálních objektivů provádět ručně k tomu určeným tlačítkem, ale s jistotou to nevím. Také se to může lišit v závislosti na výrobci.

pavel_p
pavel_p
Level Level
19. 9. 2012 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Asi bych uvítal u foťáků s výměnými objektivy více testů objektivů obecně. Přece jen jich člověk koupí zpravidla více než těl.

pavel_p
pavel_p
Level Level
19. 9. 2012 18:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 No u Panasonicu GF1 se musí povolit v menu focení bez objektivu, stisknout kolečko a pootočením se mění výřez 1:8 a 1:16. Bod výřezu se dá posouvat šipkama a moc komfortní se mi to nezdá. Kvůli malé hloubce ostrosti a rychlosti manuálního ostření v řádu sekund se to moc nehodí na pohyblivé věci (jako např. momentky lidí, focení květů za mírného větru nebo při klátivém postoji a tak). Ale jsou extrémní situace, kdy AF selhává.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 19:02

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Dále myslím, že základní podmínkou pro manuální ostření je CSC fotoaparát s hledáčkem. Zvětšení na displeji není ani tak moc důležité (na NX11, která má hledáček na dnešní poměry už docela podprůměrný, se dá u některých scén docela dobře ostřit i bez zvětšení - nicméně myslím, že ideální zvětšení pro komfortní, rychlou, ale zároveň také přesnou práci je tak 3-4x).

pkolcun
pkolcun
Level Level
19. 9. 2012 20:53

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Ten hladacik myslite dufam ako osobnu preferenciu, a nie technicku podmienku. Manualne ostrenie s hladacikom je samozrejme o inom ale kopec dobrych fotakov proste hladacik nema (alebo externy za neuveritelnu cenu) a pritom maju senzor co dokaze "ocenit" kvalitny objektiv aj s manualnym ostrenim (napr NEX 3/5, Pen). Tam bohuzial na vyber nie je. musi sa pouzit displej. Nemam ale skusenost, ci sa da ostrit manualne "na displej" bez zvacsenia.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
19. 9. 2012 21:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Jde o to, že při manuálním ostření se bude fotoaparát bez hledáčku v ruce hodně třepat (držíte ho jen jednou rukou a tou druhou ostříte) a čím větší zvětšení na displeji, tím víc ten obraz bude lítat a nebude vůbec možné podle toho ostřit (zejména u delších ohnisek). Na stativu, to je jiná věc.

Je to velký rozdíl, protože v obou případech (bezhledáčkový a hledáčkový fotoaparát) pravou rukou držíte foťák, rozdíl je v té levé ruce. Zatímco u hledáčkové varianty máte další stabilizační bod opřením o oko a třetí držením objektivu (ostřením jej moc neroztřesete, podpíráte jej třemi body, kdy ten třetí jen otáčí kroužkem), tak u bezhledáčkové varianty si o oko nic neopřete a levá ruka zde není žádná podpora, ale naopak protivník, který celý fotoaparát roztřese (máte dva pohyblivé body - obě ruce, žádnou pevnou oporu a k tomu ještě to otáčení ostřícím kroužkem).

Tady samozřejmě záleží na objektivu. Objektivy dodávané k CSC fotoaparátům mají zpravidla elektronickou vazbu a velmi lehoučký chod ostřícího kroužku, takže tady ani při ostření v ruce roztřepání moc nehrozí. Staré manuální objektivy a objektivy s mechanickou vazbou ostřícího kroužku mají většinou tužší chod a zde pak může (ale nemusí) vzniknout problém. Bez zvětšení se dá ostřit, chce to ale trochu cviku (mohu říci, že přes elektronický hledáček se mi i bez zvětšení ostří daleko lépe než přes hledáček zrcadlovek, nevím proč, možná to na těch pixelech jde lépe vidět :-)).

pavel_p
pavel_p
Level Level
19. 9. 2012 22:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@oldsurkala85 Ono záleží na podmínkách. Manuální, nestabilizovaný teleobjektiv problém bude. Ale pokud bych používal manuální makro, bude se zas hodit osminásobné i šestnáctinásobné zvětšení a stativ, protože každý milimetr vpřed/vzad bude znát. Pokud obraz v hledáčku lítá natolik, že pomalu nejde zaostřit, tak to stejně nevěstí moc ostrou fotku.

Reklama
Reklama