Seznam kapitol
Sony přišlo na náš trh s malým, funkcemi nabitým 10× ultrazoomem Cyber-shot WX100. Ten jsme nyní podrobili testu. Zejména se podíváme na snímací čip Exmor R CMOS s neuvěřitelným rozlišením 18 megapixelů.
Digitální šum
 Sony Cyber-shot WX100 je pozoruhodný svým snímacím čipem, kdy na malé 1/2,3" úhlopříčce soustředí neuvěřitelných 18 megapixelů. Pixelová hustota tak dosahuje stěží uvěřitelných 65 MPx/cm2. Bohužel se tak dá očekávat obrovská míra šumu, případně i odšumování. Praktickým výsledkům se bude věnovat právě tato kapitola.
	
 ISO 100
 Nejnižší citlivost vykazuje stopy odšumování (třepení linií), výsledek je nicméně dostatečně ostrý a detailní.
	
 ISO 200
 Bohužel už od citlivosti ISO 200 je vidět velmi silné odšumování, linie se třepí, rozostřují a vznikají kolem nich ustřelené pixely.
	
 ISO 400
 Citlivost ISO 400 se od ISO 200 moc neliší, odšumování je silné, linie detailů se i nadále třepí.
	
 ISO 800
	
 ISO 800 (multiexpozice)
 ISO 800 znatelně zvyšuje roztřepení detailů, nicméně multiexpozice (režim Ručně držený soumrak) šum velmi pěkně snížila, linie jsou krásně celistvé a pouze slabší detaily (prolisy na disku) jsou téměř neviditelné.
	
 ISO 1600
 Citlivost ISO 1600 přináší jemný jasový šum a mnohem slabší detaily, kresba se rozmývá.
	
 ISO 3200
	
 ISO 3200 (multiexpozice)
 ISO 3200 se příliš nezhoršuje, jasový šum je i nadále viditelný. Multiexpozice je hladší, linie celistvější, ale barevnost už lehce klesá a ani ostrost není moc vysoká.
	
 ISO 6400
 Od citlivosti ISO 6400 využívá multiexpozici, ale výsledek je nějaký roztodivný.
	
 ISO 12800
 Nejvyšší citlivost je v podstatě o tomtéž. Odšumování je velmi silné, detaily už v podstatě neexistují. Zachování detailů lépe posoudíme na snímcích vousů plyšového zajíce.
 
	ISO 100  | 
 
	
  | 
 
	ISO 400  | 
 
	
  | 
 
	ISO 1600  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 I na nejnižší citlivosti ISO 100 je vidět silné odšumování a slévání linií. Dá se to ještě použít, ale od ISO 200 včetně je už míra rozpatlávání opravdu hodně výrazná.
Protisvětlo
 Podíváme se na výkony snímacího čipu a objektivu v protisvětle. Fotoaparát podporuje i hardwarové HDR, které má nejen reálný, ale i "umělecký" režim.
	
 expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 Kolem slunce se vytváří velký přepal, na kompakt to ale není špatné. Snímek působí na svou kategorii docela vyváženě. Krajina je tmavší, kresba v ní je postižena agresivním odšumováním, zelená je spíše taková "khaki".
	
 expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 Hardwarové HDR významně snížilo přepaly a také znatelně lépe prosvětlilo krajinu. Ta má na rozdíl od softwarového prosvětlování nikoli horší, ale dokonce lepší kresbu než ve výchozím stavu (bez prosvětlování).
	
 expoziční čas 1/125 s, clona F8, citlivost ISO 125, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 V lese ale začne objektiv dělat velkou neplechu, odlesky jsou opravdu velmi výrazné, což platí v podstatě pro celý ohniskový rozsah. Zde vidíte funkci HDR režimu, který krásně projasnil krajinu a zároveň velmi dobře vykreslil i větve a oblohu.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 Větve se ztrácejí, agresivní odšumování si vybírá svou daň v méně výrazných detailech. Zde se zobrazují různé hranaté artefakty.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 Hardwarové HDR krásně zlepšilo vyvážení jasů v krajině a obloze. Samotná kresba je ale hodně rozmytá kvůli agresivnímu odšumování.
	
 expoziční čas 1/250 s, clona F3,3, citlivost ISO 100, ohnisko 25 mm, klikněte pro zvětšení
 V barevných režimech najdete také "Malování HDR", které přináší tzv. umělecké HDR. Nastavit lze tři různé síly efektu. Opět zamrzí silné odšumování a patlání obrazu.