Seznam kapitol
Sony nedávno uvedlo nový NEX s označením NEX-5R. Navazuje na starší model NEX-5N, přináší však hybridní zaostřování, podporu bezdrátového Wi-Fi připojení a novinkou je opět o něco vylepšená ergonomie. Jak si povede v testu?
Sony NEX-5R je vybaven známým APS-C čipem Exmor CMOS s rozlišením 16 megapixelů. Zde dostal menší úpravu, která zajišťuje možnost fázového ostření, v základu by ale mělo jít o senzor, který známe už ze Sony NEX-5N nebo třeba zrcadlovky Nikon D5100. Nyní se podíváme na množství šumu při různých citlivostech v JPEGu i v konverzi z RAWu (přes Adobe DNG Converter).
	
 ISO 100 (JPEG)
	
 ISO 100 (konverze z RAWu)
 Na nejnižší citlivosti šum v podstatě neexistuje. Trochu zvláštní hrudky v modré škále jsou způsobeny zvláštní konverzí přes produkty Adobe, těmto modrým "chybám" tedy nevěnujte pozornost.
	
 ISO 200 (JPEG)
	
 ISO 200 (konverze z RAWu)
 Ani ISO 200 netrpí na žádné problémy, je krásně čisté a detailní.
	
 ISO 400 (JPEG)
	
 ISO 400 (konverze z RAWu)
 Citlivost ISO 400 je také čistá (modré hrudky jsou příčinou špatné konverze), jasový šum je velmi mírný.
	
 ISO 800 (JPEG)
	
 ISO 800 (konverze z RAWu)
 U citlivosti ISO 800 jde trochu vidět vliv odšumování. RAW je i nadále velmi kvalitní s minimálním jasovým šumem.
	
 ISO 1600 (JPEG)
	
 ISO 1600 (konverze z RAWu)
	
 ISO 2000 (multiexpozice)
 ISO 1600 má silnější rozmývání obrazu, slabší linie se ztrácejí, střední a silnější jsou i nadále velmi dobře patrné. Přechody se začínají trochu hrudkovatět. RAW začíná vykazovat jemný barevný šum. Multiexpozice přináší snímek bez šumu, počítejte ale se slabší ostrostí (a s podexpozicí danou scénickým režimem Ručně držený soumrak).
	
 ISO 3200 (JPEG)
	
 ISO 3200 (konverze z RAWu)
 Další citlivost ISO 3200 je v JPEGu určitě použitelná, ale musíte žít s jistými kompromisy v podobě rozmazané kresby. RAW už má docela výrazný barevný šum, stále se to ale dá v pohodě použít.
	
 ISO 6400 (JPEG)
	
 ISO 6400 (konverze z RAWu)
	
 ISO 6400 (multiexpozice)
 Při ISO 6400 je hrudkování už docela výrazné, silnější detaily jsou ale stále velmi dobře patrné. RAW hraje všemi barvami, naopak multiexpozice dává snímek bez šumu, ale s nižší ostrostí.
	
 ISO 12800 (JPEG)
	
 ISO 12800 (konverze z RAWu)
 ISO 12800 už nevypadá dobře. RAWy jsou flekaté, JPEGy pak rozmyté a hrudkované.
	
 ISO 25600 (JPEG)
	
 ISO 25600 (konverze z RAWu)
 Nejvyšší citlivost je tu už vyloženě do počtu, hezké snímky z ní nedostanete. Překvapením je ale stále docela slušná saturace barev. Podíváme se také na míru zachování detailů na snímcích vousů plyšového zajíce.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 25600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Do citlivosti ISO 800 a téměř i ISO 1600 jsou JPEGy velmi slušné, detailní. U RAWu jde vidět lehký nárůst barevného šumu, ale stále lze ISO 1600 velmi dobře používat. ISO 3200 už poněkud patlá a pro vysoce kvalitní snímky to už opravdu není. Pro běžné snímky je to stále dobré a s trochou štěstí se dá použít i ISO 6400. Vyšším citlivostem bych se ale vyhýbal i u nouzových snímků.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 25600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Barevný šum je více vidět od citlivosti ISO 800, ale ještě do ISO 3200 je to přijatelné. Pak už jsou hrudky opravdu hodně výrazné. V JPEGu je vidět odšumování a barevné fleky se příliš výrazně neobjevují.