Recenze Fotoaparáty Zrcadlovky Canon

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu | Kapitola 5

Milan Šurkala

Milan Šurkala

13

Seznam kapitol

1. Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu 2. Expoziční režimy a ostření 3. Výbava a nastavení 4. Fotografické testy
5. Fotografické testy 2 6. Fotografické testy 3 7. Galerie ilustračních snímků 8. Závěr

Nedávno jsme otestovali základní zrcadlovku Canonu, model EOS 1000D. Nyní se podíváme na vyšší model EOS 500D, který přináší 15MPx rozlišení, 3,0" LCD displej s vysokým rozlišením a HD videosekvence. Jak si povede EOS 500D se setovým objektivem EF-S 18-55 mm?

Reklama

Měření rychlosti


Fotoaparát Canon EOS 500D má nový procesor DIGIC IV, který slibuje ještě lepší výkony než u předchůdce. Pro testy jsem použil 8GB SDHC kartu A-Data Turbo Series (microSDHC v redukci) s přenosovou rychlostí 15 MB/s u čtení a 9 MB/s u zápisu. U sekvenčního snímání není započítán první snímek v čase 0,00 s.

  • První snímek - 0,75 sekundy (V podstatě jde jen o to, jak rychle stihnete zmáčknout páčku, přesunout prst na spoušť a zmáčknout, protože fotoaparát může fotit prakticky okamžitě.)
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,3 sekundy (Zaostření je velmi rychlé, téměř okamžité.)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,3 až 0,5 sekundy (První čas platí pro situaci, kdy je zaostřeno z předchozího snímku a pouze se lehce doostřuje, druhý pak pro úplně nové ostření.)
  • Snímek bez namáčknutí wide (Live View) - 3,9 až 4,4 sekundy (Live View je díky této rychlosti použitelný opravdu jen na stativu a pro statické objekty. 4 sekundy na ostření jsou skutečně velmi dlouhá doba.)
  • Snímek bez namáčknutí tele (Live View) - 4,2 až 5,5 sekundy (Na delším ohnisku je výkon ještě horší.)
  • Snímek bez namáčknutí (Live View se sklopením zrcátka) - 1,5 až 1,7 sekundy (EOS 500D má možnost ostřit i v Live View režimu přes zrcátko. Jednoduše zmáčknete tlačítko zámku ostření, zrcátko se sklopí zpět, fotoaparát zaostří, zrcátko se opět odklopí pro Live View a vy jen zmáčknutím spouště exponujete. Možná by nebylo na škodu nechat ostření přímo na namáčknutí spouště.)
  • Snímek s namáčknutím - OK
  • Čas snímek-snímek - 0,4 sekundy (Velmi dobrá rychlost, v podstatě jen mačkáte spoušť a zaznamenáváte snímky.)
  • Čas snímek-snímek RAW - 0,4 sekundy, po vyčerpání bufferu 2,0 sekundy (Při snímání RAWu po vyčerpání bufferu, což je zhruba po 7 snímcích a 3 sekundách, roste čas mezi snímky na zhruba 2,0 sekundy. To už je poměrně dlouhá doba, ale začátek je velmi rychlý.)
  • Čas snímek -snímek RAW+JPEG - 0,45 sekundy, po vyčerpání bufferu 2,3 až 2,6 sekundy (Pokud snímáte RAW+JPEG, je čas mezi prvními snímky velmi příznivých 0,45 sekundy, buffer se ale vyčerpá po 5 snímcích a asi 2 sekundách. Poté je čas mezi snímky 2,3 až 2,6 sekundy.)
  • Čas snímek-snímek s bleskem - 0,7 sekundy (Nabíjení blesku je doslova bleskurychlé, takže jen 0,7 sekundy lze považovat za výtečný čas.)
  • Čas snímek-snímek s optimalizací jasu - 0,5 sekundy (Optimalizace jasu se na rychlosti projeví minimálně.)
  • Čas snímek-snímek s redukcí šumu - 0,6 sekundy (Redukce šumu si zabere jen trochu času navíc.)
  • Sekvenční snímání JPEG - 3,15 fps (18 snímků za 5,4 sekundy, poté klesá na 1,0 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW - 2,75 fps (8 snímků za 2,55 sekundy, poté klesá na 0,55 fps.)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,35 fps (5 snímků za 1,7 sekundy, dále klesá na 0,35 fps.)
  • Sekvenční snímání s bleskem - 1,65 fps (11 snímků za 6,1 sekundy. Velmi dobrý čas. Pořídit během dvou sekund tři snímky s bleskem je vskutku úctyhodný výkon.)
  • Bracketing - 2,8 fps (3 snímky za 0,7 sekundy. Bracketing je velmi rychlý.)


EOS 500D tedy dokázal, že je velmi rychlou zrcadlovkou, která má ale jen průměrně rychlé sekvenční snímání a jako většina konkurence nepoužitelně pomalé ostření při Live View. Levnějšímu modelu EOS 1000D chybí větší buffer, takže při sekvenčním snímání dost rychle klesá frekvence snímání, dnes testovaný EOS 500D je na tom už o něco lépe, ale stále si myslím, že by buffer mohl být ještě trochu větší.


Optický a digitální zoom


Základní setový objektiv dodávaný k zrcadlovce EOS 500D má rozsah ohnisek 18 až 55 milimetrů, což znamená zhruba 3× optický zoom. Díky crop faktoru 1,6 jsou přepočtené ohniskové vzdálenosti 29 až 88 milimetrů.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/200 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Úhel záběru je poměrně široký. S objektivem 18-55 mm IS dává fotoaparát vcelku rozumné detaily, ve stínech je ale trochu slabší kontrast a trochu barevně flekatí. Ostrost v rozích při cloně F9 sice není úplně nejlepší, ale nelze si na ni ani stěžovat. Jediným trápením tak zůstává asi chromatická aberace, která je na krajích snímků trochu patrnější.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/160 s, clona F9, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení


Přiblížení není díky 3× zoomu veliké. Ostrost v rozích je rozumná, problém s chromatickou aberací stále trochu zůstává.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/320 s, clona F10, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


I zde předvedl fotoaparát dobrý výsledek. Fotografie je rozumně ostrá i v rozích, šumu je minimálně. Úhel záběru je široký, díky formátu 3:2 je trochu méně do výšky než u 4:3.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/250 s, clona F11, citlivost ISO 200, ohnisko 55 (88) mm, klikněte pro zvětšení


Snímek je rozumně ostrý a detailní, při snímání do JPEG je sice trochu jemnější. Komu by to vadilo, může buď nastavit vyšší doostřování nebo snímat do RAWu.


Protisvětlo


Snímání v protisvětle je vždy ošemetné. Nejprve se podíváme na míru odlesků, které dokáží potrápit nejeden objektiv.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/640 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm, klikněte pro zvětšení


Bylo použito měření expozice s prioritou středu, proto je snímek dosti tmavý (plus se do toho vetkala zapomenutá záporná korekce expozice). Odlesky nejsou viditelné. Na některých fotografiích je sice uvidíte, ale není to nic vážného a mají tvar jak efekt z Photoshopu.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/640 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (29) mm


Při zapnutí funkce optimalizace jasu jsou stíny trochu více prosvětleny, ale není to příliš znát. Funkci můžete nechat zapnutou, občas to trochu vylepší obraz, ale zázraky nečekejte.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


expoziční čas 1/800 s, clona F16, citlivost ISO 200, ohnisko 18 (29) mm


Fotoaparát dále nabízí funkci "priorita zvýraznění tónu", která jednak umožní nastavit minimálně ISO 200 a jednak je její hlavní funkcí lepší prokreslení snímků ve světlech. Ve světlých oblastech je skutečně méně přepalů, i když zrovna zde to příliš vidět není. Ještě se podíváme na chromatickou aberaci.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 18 mm, clona F3,5

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 18 mm, clona F8

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 18 mm, clona F16


Na nejširším ohnisku se chromatická aberace vyskytuje vždy, ale v poměrně malé míře, a to i při plném odclonění. Je tam sice tato chyba trochu znatelnější, ale není výrazným problémem.

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 55 mm, clona F5,6

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 55 mm, clona F8

Canon EOS 500D: povedený pokračovatel rodu


ohnisko 55 mm, clona F16


Na nejdelším ohnisku je chromatická aberace patrná, zejména u nižších clon. Při F8 ji lze stále vidět, ale např. clona F16 už tuto chybu do značné míry eliminuje.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama