Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Apple Samsung

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah? | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

29

Seznam kapitol

1. iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah? 2. Testovací scéna 2 3. Testovací scéna 3 4. Závěr

Nedávno se na stránkách Digimanie rozhořela diskuze o tom, zda se modernější mobilní telefony mohou např. dynamickým rozsahem rovnat starým zrcadlovkám. Vyzkoušeli jsme tedy iPhone SE a postavili ho proti deset let starému 14,6MPx APS-C čipu.

Reklama

Dostáváme se k poslední testovací scéně. Tentokrát tu budeme mít čtyři snímky, neboť z APS-C čipu použijeme dvě fotografie. Jednu s trochu vyšší expozicí a jednu s trochu nižší (rozdíl 2/3 EV). Na tom uvidíme, jak si bude tento čip vést v jasech i stínech při různě nastavené expozici.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Samsung NX11 (-1/3 EV), klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Samsung NX11 (+1/3 EV), klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Apple iPhone SE, klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Apple iPhone SE (HDR), klikněte pro zvětšení

Jak je z těchto snímků patrno, šlo o opravdu velmi náročnou scénu. Dynamický rozsah zde byl extrémní, kdy krajina je ve výrazném stínu a naopak obloha vytváří velmi výrazné přepaly. Na následujícím snímku se podíváme na čtyři výřezy ve stínech.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

iPhone (vlevo nahoře), iPhone HDR (vpravo nahoře), APS-C -1/3 EV (vlevo dole), APS-C +1/3 EV (vpravo dole),klikněte pro zvětšení

Znovu je s podivem, jak málo se snímky vlastně liší. Ano, malý snímač má určitě více šumu, ale zdaleka ten rozdíl není takový, jaký by se dal odhadovat z téměř třicetinové plochy. HDR RAW opět přichází o trochu ostrosti, ale také zde není žádný šum. Lépe exponovaný RAW z APS-C snímače z většího množství světla profituje a příjemně snižuje šum.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

iPhone (vlevo nahoře), iPhone HDR (vpravo nahoře), APS-C -1/3 EV (vlevo dole), APS-C +1/3 EV (vpravo dole),klikněte pro zvětšení

Budeme se věnovat světlé obloze nad panelovými domy. RAWy z mobilního i APS-C čipu byly vybrány tak, aby se zde začal ukazovat náznak jednoho z mraků. Silněji exponovaný snímek z APS-C čipu zde má pochopitelně úplný přepal. Vyzkoušejme tedy stažení jasů a prosvětlení stínů.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Samsung NX11 (-1/3 EV), klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Samsung NX11 (+1/3 EV), klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Apple iPhone SE, klikněte pro zvětšení

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

Apple iPhone SE (HDR), klikněte pro zvětšení

Tak tady máme čtveřici převedených snímků. Jak je patrné, dynamický rozsah scény je nad síly obou zařízení. V ani jednom snímku se nepodařilo zachránit veškeré jasy v obloze a musela by se volit mnohem slabší expozice, která by se ale naopak projevila výrazně vyšším šumem v krajině. Mrkněme tedy na detaily.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

iPhone (vlevo nahoře), iPhone HDR (vpravo nahoře), APS-C -1/3 EV (vlevo dole), APS-C +1/3 EV (vpravo dole),klikněte pro zvětšení

Když jde opravdu hodně do tuhého a stíny jsou skutečně velmi tmavé, malý snímač to začíná vzdávat. Tohle je mnohem náročnější scéna než ty předchozí a jak je vidět, tentokrát je už množství šumu ve stínech u malého mobilního senzoru přeci jen znatelně vyšší než u starého senzoru s mnohem větším APS-C rozměrem. I tak je ale nutné uznat, že se zde malý snímač držel velmi statečně, protože i onen APS-C čip zde šumí poměrně dost. Výraznější expozice (vpravo dole) viditelně ubírá na šumu, snímek je mnohem kvalitnější.

Příjemný výsledek máme i z HDR RAWu. Ten je sice tradičně nejméně ostrý ze všech, ale má také méně šumu než oba snímky z APS-C senzoru. Lépe je na tom i v prokreslení stínů, např. koukněte na spodní část červené Mazdy. HDR RAW z mobilního telefonu zde jasně ukazuje tmavé lité kolo, lépe exponovaný RAW z APS-C čipu jej sice také naznačuje, ale je poněkud míry skryt za šumem. Hůře exponovaný snímek ho téměř ani nenaznačuje.

iPhone vs. staré APS-C: co má vyšší dynamický rozsah?

iPhone (vlevo nahoře), iPhone HDR (vpravo nahoře), APS-C -1/3 EV (vlevo dole), APS-C +1/3 EV (vpravo dole),klikněte pro zvětšení

Pokud jde o jasy, zde si snímače nemají moc co vyčítat a oba dva výsledky jsou velmi podobné (snímek z mobilu a snímek z APS-C se slabší expozicí). Silněji exponovaný RAW z APS-C však už nedovolil zachránit přepaly a je zde jen malinká část mraku, která díky zásahu vylezla. Naproti tomu HDR RAW z mobilního telefonu, který měl nejnižší šum ve stínech, dokázal také prokreslit celou oblohu. Přepal v tomto výřezu nenajdete, je pak nutno počítat i s tím, že přechody jsou velmi jemné, což ale není na závadu. Nevypadá to sice tak dramaticky, ale zase to dovoluje další úpravy bez toho, aniž by došlo k utnutí jasů na jediné hodnotě.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama