Seznam kapitol
Dnes se podíváme na nejlevnější zrcadlovku společnosti Nikon, model D3100. Testem projde s objektivem NIKKOR AF-S 18-55mm F3,5-5,6. Jak si tato zrcadlovka se 14MPx CMOS snímačem a Full HD videosekvencemi povede?
Měření rychlosti
 Fotoaparát je vybaven systémem zpracování obrazu EXPEED 2, což by mělo zaručit dostatečně rychlou práci. K testu byla využita velmi rychlá SDHC karta SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.
- První snímek - 0,9 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí wide - 0,55 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí tele - 0,65 sekundy
 - Snímek bez namáčknutí Live View - 1,7 až 1,95 sekundy
 - Odezva na spoušť - OK
 - Prodleva mezi snímky JPEG - 0,6 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW - 0,7 sekundy
 - Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,7 sekundy, po cca 12 snímcích 1,2 sekundy
 - Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps (po 10 snímcích 1,6 fps, s MF o trochu více)
 - Sekvenční snímání RAW - 2,8 fps (po 10 snímcích 1,6 fps)
 - Sekvenční snímání RAW+JPEG - 2,7 fps (po 9 snímcích 1,25 fps)
 
 Rychlost náběhu přístroje je slušná, ostření je u této třídy objektivů trochu pomalejší. Prodlevy mezi snímky jsou malé, sekvenční snímání průměrné, RAW buffer je nicméně poměrně velký a pojme zhruba kolem 10 snímků.
Vyvážení bílé, barvy
 Vyvažování bílé pracovalo docela spolehlivě, samozřejmě v některých situacích je lepší použít ruční vyvážení. V zásadě se ale nesetkáte s výraznějšími problémy. 
 
	automatické  | 
 
	
  | 
 
	zářivky "teplá bílá"  | 
 
	
  | 
 
	blesk  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Dále můžete využít služeb jednoho ze šesti tzv. Picture Control.
 
	standardní  | 
 
	
  | 
 
	živé  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Monochromatický režim lze konfigurovat v mnoha ohledech, od filtrů přes barevné ladění.
 
	monochromatické  | 
 
	
  | 
 
	monochromatické (oranžový filtr)  | 
 
	
  | 
 
	monochromatické (zelený filtr)  | 
 
	
  | 
 
	kaynotypie  | 
 
	
  | 
 
	žlutá  | 
 
	
  | 
 
	modrozelená  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U barevných ladění lze nastavit i sílu zbarvení.
 
	kyanotypie +1  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Nastavit lze i ostrost, jas, kontrast, sytost a odstín. My se podíváme na kontrast a ostrost.
 
	kontrast -3  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 S vyšším kontrastem opatrně, jasy pak mají silnou tendenci jít do přepalů.
 
	ostrost +0  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Ostrost můžete klidně zvýšit, protože jinak jsou snímky poněkud neostré. Výchozí nastavení fotoaparátu je staženo k velmi malému doostřování. Klidně jej trochu zvyšte.
Optický a digitální zoom
 Základní objektiv nabízí zhruba 3× optický zoom v rozsahu po přepočtu od širokoúhlých 27 mm po maximálních 82 mm. Na nějaké přibližování objektů to tedy není.
	
 expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm,klikněte pro zvětšení
 Úhel záběru je tradiční, ostrost je v rozích jen průměrná, střed je na tom o něco lépe.
	
 expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení
 Přiblížení je malé a opticky se ani zde objektiv až tak moc nepředvedl. Prostředek je ostrý, ale směrem k rohům ostrost trochu klesá (nerozmazává se směrem ven, jen se trochu rozostřuje).
Protisvětlo
 Nyní se podíváme na focení v protisvětle.
	
 expoziční čas 1/400 s, clona F10, citlivost ISO 100, ohnisko 32 (48) mm, klikněte pro zvětšení
 Dynamický rozsah čipu je přiměřený, ze stínu lze v RAWu vytáhnout mnohé, z přepalů něco zachráníte, ale celá obloha se vám nepodaří.
	
 expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení
 Ve větvích si lze všimnout slabých pozůstatků po chromatické aberaci, která je v RAWu výraznější. Na tomto snímku vidíte velký přepal na obloze, ve zmiňovaném RAWu se můžete podívat, jak moc toho lze zachránit. Myslím, že to není špatné.
	
expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení
 Active D-Lighting tuto práci udělá za vás a i v JPEGu jsou snímky s nižšími přepaly či bez nich. Tato funkce občas velmi dobře pomáhá, občas mi ale přišlo, že téměř nefunguje. Záleží na snímku.