Recenze Fotoaparáty Kompakty Olympus

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3" | Kapitola 5

Milan Šurkala

Milan Šurkala

19

Seznam kapitol

1. Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3" 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční, standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.

Reklama

Fotoaparát je vybaven malým 1/2,3" CMOS BSI snímačem s rozumným rozlišením 12 megapixelů. Ten je ale veřejností často pokládán za největší negativum kvůli své malé velikosti. Nyní se tedy podíváme, zda jsou obavy oprávněné. Test proběhl v JPEGu (s potlačeným odšumováním) a RAWech konvertovaných s úplně vypnutým odšumováním. Později se podíváme i na vliv odšumování na obraz.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 100 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 100 (konverze z RAWu)



U nejnižší citlivosti ISO 100 je v RAWu jen lehký šum, JPEGy jsou čistší a uhlazenější.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 přidává trochu šumu, JPEGy jsou lehce více zrnité, ale stále dosti kvalitní.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 400 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 400 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 400 přidává do RAWu barevný šum. JPEGy vypadají lehce zašuměně, barvy jsou ještě v pořádku. Slabší detaily se trochu ztrácí.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 800 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 800 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 800 je pro malý 1/2,3" senzor konečná. Zde už RAWy barevně šumí a ztrácí detaily. JPEGy ještě nějakým zázrakem dokážou vytřískat důležité hrany a zachovat správnou barevnost, na druhou stranu čekejte artefakty po odšumování.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 1600 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 1600 (konverze z RAWu)



ISO 1600 dále navyšuje barevný šum, ten už začíná být v RAWu dost výrazný. Od toho se odvíjí i výraznější ztráta a rozpatlání barev v JPEGu.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 3200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 3200 (konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti dělá z RAWu hotový barevný festival, JPEGy naopak barvy dost ztrácí.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 6400 už v RAWu vypadá opravdu velmi špatně, JPEGy jsou bez barev a detailů. Opravdu naprosto zbytečná citlivost. Podíváme se i na výřezy při standardizovaném rozlišení 12 megapixelů.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"



výřezy z 12MPx JPEGů



Vzhledem k minimální interpolaci (z 11,8 MPx na 12,0 MPx) platí pro tyto výřezy v podstatě totéž, co u předchozích výřezů.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"



výřezy z 12MPx RAWů



Barevný šum se začíná objevovat u ISO 400, výraznější je od ISO 800 výše. Fotoaparát nabízí i možnost volby síly odšumování, což považuji za jednu z jeho největších předností.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


filtr vypnutý


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


filtr nízký


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


filtr střední


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


filtr vysoký



Při citlivosti ISO 800 je šum logicky poněkud vysoký, s vypnutým filtrem ale i tak snímek vypadá vcelku dobře. Nízký filtr je ještě akceptovatelný (plochy jsou hladší, hrany se trochu třepí), vyšší nastavení filtru už výrazně rozpatlává obraz a potlačuje barvy.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 100 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 100 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 200 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 400 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 400 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 800 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 800 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 1600 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 3200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (JPEG)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (konverze z RAWu)


JPEGy i RAWy jsou slušné do citlivosti ISO 400, výše už to začíná být problematické. ISO 800 začíná být poněkud neostré a bez detailů.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 100 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 100 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 200 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 400 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 400 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 800 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 800 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 1600 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

ISO 3200 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (JPEG)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


ISO 6400 (konverze z RAWu)


I zde do citlivosti ISO 400 včetně barevný šum snímky moc netrápí, to ale neznamená, že by zde nebyl. Od citlivosti ISO 800 je už barevný šum výraznější.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama