Recenze Fotoaparáty Kompakty Olympus

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3" | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

19

Seznam kapitol

1. Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3" 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční, standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Dalším fotoaparátem, který prošel naším testem, je Olympus Stylus XZ-10. Má sice jen 1/2,3" čip, ale nechybí mu vysoce světelný objektiv, irisová clona i ND filtr, bohatá nabídka manuálních nastavení a podpora RAWu.

Reklama

Sférické zkreslení


Fotoaparát automaticky provádí vyrovnání zkreslení objektivu. Narovnané obrázky najdete jak v JPEGu, tak i v RAWu ve většině moderních RAW konvertorech. Pouze v některých RAW konvertorech (jako je např. RawTherapee) se dostanete k nekorigovaným verzím. Na nejširším úhlu záběru se dočkáte mírného až průměrného zkreslení s hodnotou +1,4 %, bez korekce je to +7,6 %. Navíc počítejte s tím, že podobně jako u většiny moderních širokoúhlých kompaktů je v takovém případě 12MPx snímek vytvářen jen z cca 10,5MPx výřezu. Ten je natažen a vyrovnán. Na maximálním zoomu jsou linie naprosto rovné (+0,0 %), bez korekce objektiv trpí na střední poduškovité zkreslení s hodnotou -1,3 %.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

26mm ohnisko (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko (JPEG)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko (konverze z RAWu)

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko (konverze z RAWu)

Vinětace


U plně otevřené clony je vinětace trošku viditelná, její nástup je u nejkratší ohniskové vzdálenosti 26 mm středně náhlý. U středního zoomu je sice ztmavení podobné, ale podstatně pozvolnější, u delších ohniskových vzdáleností opět trochu roste. I jemné přiclonění sráží vinětaci takřka na minimum.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

Kresba (nejen) v rozích


Nyní se podíváme na úroveň kresby uprostřed a v rozích.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

26mm ohnisko, clona F1,8


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F2

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

26mm ohnisko, clona F2,8


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F4

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F8


Střed je dostatečný, s lehkým přicloněním se zlepšuje. Rohy jsou lehce neostré s chromatickou aberací, po přiclonění je zlepšení ale jen minimální.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

46mm ohnisko, clona F2,1


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

46mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F8

 


U 46mm ohniskové vzdálenosti to také chce trošičku přiclonit pro plný kontrast uprostřed (F2,8 stačí více než bohatě), rohy jsou lehce neostré s chromatickou aberací. Zde už přiclonění trochu vylepšuje ostrost rohů.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

81mm ohnisko, clona F2,4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

81mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F8

 


Na 81mm ohniskové vzdálenosti se situace ve většině případů opakuje. S lehkým přicloněním roste kontrast prostřední části, vylepšuje se také ostrost rohů. Je vidět, že výraznější clonění ale způsobuje difrakci (celoplošnou neostrost).

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

130mm ohnisko, clona F2,7


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

130mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F8

 


Opět je vidět trochu slabší ostrost uprostřed, která vyžaduje jemné přiclonění, rohy jsou znovu lehce neostré, tentokrát ale bez chromatické aberace. Clonění zlepšuje výsledky jen neznatelně. Podíváme se také na výsledky při ostření na větší vzdálenosti zhruba 25-50 metrů.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

26mm ohnisko, clona F1,8


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F2

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

26mm ohnisko, clona F2,8


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F4

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F8


Při plně otevřené cloně je středová ostrost vcelku dobrá, rohy jsou lehce neostré. Při zaclonění na F2,8 se situace dost zlepšuje.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

46mm ohnisko, clona F2,1


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

46mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F8

 


U 46mm ohniskové vzdálenosti je situace velmi dobrá, střed je solidní už u nejnižší clony a ani rohy nejsou špatné (s přicloněním se to ještě zlepší).

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

88mm ohnisko, clona F2,5


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


88mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

88mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


88mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


88mm ohnisko, clona F8

 


Rovněž na 88mm ohniskové vzdálenosti jsou výsledky dost slušné, a to nejen uprostřed, ale i v rozích.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

130mm ohnisko, clona F2,7


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F2,8

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"

130mm ohnisko, clona F4


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F5,6

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F8

 


Na maximálním zoomu je na rozdíl od ostření na malé vzdálenosti střed velmi pěkný. Rohy jsou lehce neostré, s přicloněním se situace pomalu vylepšuje. Při F5,6 je už dobře vidět vliv difrakce obrazu.


Chromatická aberace


Vyzkoušíme i úroveň chromatické aberace jak v JPEGu, tak i v RAWu, kde aberace není potlačována.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F1,8 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


26mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Při plně otevřené cloně si můžete všimnout výrazného modrého ladění v RAWu. JPEGy toto mají do značné míry potlačeno. Přiclonění na F2,8 už mění aberaci na fialové a azurové kontury, JPEGy toto opět velmi dobře potlačují. Vyšší clony už aberaci moc nesnižují.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,1 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,1 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


46mm ohnisko, clona F8 (RAW)



U 46mm ohniskové vzdálenosti jsou projevy chromatické aberace podstatně nižší. Prakticky při všech clonách se v RAWu vyskytují fialové a nazelenalé kontury, v JPEGu jsou projevy slabší a zůstávají jen lehcí namodralí duchové u nižších clon.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F2,4 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F2,4 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


81mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Zde mizí barevné kontury, pouze při nižších clonách jde vidět namodralé duchy. Už při mírném přiclonění ale duchové mizí.

Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F2,7 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F2,7 (RAW)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F8 (JPEG)


Olympus Stylus XZ-10: to nejlepší z 1/2,3"


130mm ohnisko, clona F8 (RAW)



Na největším zoomu jsou i při plně otevřené cloně výsledky dobré, chromatická aberace je minimální.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama