Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji | Kapitola 5

Milan Šurkala

Milan Šurkala

51

Seznam kapitol

1. Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji 2. Ostření, expozice, fotografické režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk 4. Výbava, výdrž a displej 5. Digitální šum
6. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 7. Noční, standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků 9. Závěr

Nedávno jsme otestovali Sony SLT-A58 a dnes se podíváme na CSC variantu a3000 (ILCE-3000) bez zrcátka. Shodně tu najdete elektronický hledáček, 20MPx APS-C Exmor CMOS senzor a 18-55mm setový objektiv, tentokrát ale ten z NEXů.

Reklama

Sony a3000 disponuje APS-C Exmor CMOS snímačem s rozlišením 20 megapixelů, který známe už z nedávno testovaného fotoaparátu Sony SLT-A58. Na rozdíl od něj ale nemá zrcátko a nepřichází tak zhruba o třetinu světla, díky čemuž by měl nabízet vyšší kvalitu obrazu (neměl by jít s citlivostí tak brzy nahoru).

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 100 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 100 (konverze z RAWu)



U nejnižší citlivosti pochopitelně nejsou žádné problémy, obraz je čistý a v podstatě bez šumu.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 200 (konverze z RAWu)



ISO 200 má lehký barevný šum v RAWu, výsledky jsou ale stále velmi dobré a JPEGy jsou krásně čisté.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 400 (konverze z RAWu)



Při citlivosti ISO 400 se lehce zvyšuje barevný šum v RAWu. JPEGy nadále ukazují, že se obraz dá velmi pěkně zpracovat.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 800 (konverze z RAWu)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 640 (multiexpozice)



ISO 800 dále navyšuje šum, nicméně stále jde o dobře použitelnou kvalitu. JPEGy jsou poměrně dobré, odšumování je akceptovatelné. Multiexpozice snižuje šum, podílí se ale také na lehké ztrátě ostrosti a barevnosti.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 1600 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 1600 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 1600 už hraje barevným šumem docela dost. JPEGy mají ještě docela dobré detaily, je však vidět ztráta saturace barev.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 3200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 3200 (konverze z RAWu)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 2500 (multiexpozice)



Konečnou pro kvalitní fotografie je ISO 3200. Tam už je RAW skutečně dost zašuměný a i JPEG ukazuje, že odšumování rozpatlává nejeden detail, nemluvě o slabé saturaci barev. Multiexpozice nabídne celistvější hrany, ale i zde dochází k silnému barevnému rozpíjení.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 6400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 6400 (konverze z RAWu)



ISO 6400 dává opravdu hodně barevného šumu, JPEGy jsou zejména barevně hodně rozmyté.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 12800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 12800 (konverze z RAWu)



Dostáváme se k citlivosti ISO 12800. Ta je viditelně nad síly senzoru. RAW hraje více barevným šumem než detaily, JPEG ponechává pouze nejkontrastnější hrany.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 16000 je pochopitelně ještě trochu horší než ISO 12800 a nemá vůbec smysl ji používat. Podíváme se nyní na snímky převedené na standardizovaných 12 megapixelů.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji



výřezy ze JPEG snímků konvertovaných na 12MPx



Do citlivosti ISO 800 je obraz velmi kvalitní, u ISO 1600 začíná rozmývání, ale stále je to použitelné. ISO 3200 už přináší problémy a tuto citlivost bych používal s rozmyslem.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji



výřezy ze RAW snímků konvertovaných na 12MPx



V RAWu je to obdobné. Do ISO 800 je vše v pořádku a šum případně dobře odstranitelný. ISO 1600 už začíná hrát barvami více, ale stále je to přijatelné, ISO 3200 je na hraně použitelnosti. Výše nemá smysl chodit. Dále se budeme věnovat míře zachování detailů na vousech plyšového zajíce.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 100 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 100 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 200 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 400 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 800 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 1600 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 3200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 6400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 12800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (JPEG)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (konverze z RAWu)


U citlivosti ISO 400 se začíná ukazovat lehké rozmývání méně výrazných detailů. V RAWu je pěkné i ISO 800, JPEG ukazuje více rozmazaných ploch. ISO 1600 je už docela dost rozmyté, v RAWu z toho ale přeci jen vytáhnete o něco více. Od ISO 3200 je ale problém.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji



výřezy ze JPEG snímků konvertovaných na 12MPx



I po zmenšení na 12 megapixelů je vidět lehký nástup rozmývání méně výrazných detailů od ISO 400. ISO 800 je ještě přijatelné, ISO 1600 už na hraně. S vyššími citlivostmi je jasné, že odšumování už jemné detaily dost degraduje.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji



výřezy ze RAW snímků konvertovaných na 12MPx



V RAWu je to o něco lepší, zde máte možnost si s obrazem ještě hrát. ISO 800 se dá "dokopat" ke slušné kvalitě, u ISO 1600 už to bude namáhavější, ale stále možné. Nakonec se podíváme ještě na snímky bílé plochy.

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 100 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 100 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 200 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 400 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 800 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 1600 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 3200 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 6400 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji

ISO 12800 (JPEG)


Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (JPEG)

Sony a3000 (ILCE-3000): CSC co nejlevněji


ISO 16000 (konverze z RAWu)


Lehký barevný šum se začíná objevovat při ISO 200/400 a postupně lehce roste. JPEGy jej účinně odstraňují, nicméně i přesto se snímkům nevyhýbají barevné flíčky.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama