Recenze Fotoaparáty Fotoaparáty s EVF Sony

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

61

Seznam kapitol

1. Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli 2. Ostření, expozice, videosekvence 3. Stabilizace, portréty, výdrž, displej, Wi-Fi 4. Digitální šum 5. Protisvětlo
6. Vlastnosti objektivu 7. Optický zoom, rychlost, scénické režimy 8. Noční, standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.

Reklama

Sférické zkreslení


Pokud jde o zkreslení, hodně záleží na tom, jaké obrázky vlastně otevřete a v čem. Na nejširším ohnisku má JPEG i RAW (v běžných RAW konvertorech) malé až střední sférické zkreslení s hodnotou +1,3 až +1,4 %. Pokud ale otevřete RAW v RawTherapee, který jej ukáže skutečně nekorigovaně, najdete tu velmi výrazné zkreslení s hodnotou +5,9 %! Podobně je to i na nejdelší ohniskové vzdálenosti. JPEG a RAW v Camera Raw jsou v podstatě rovné (-0,1 %, resp. +0,1 %), nicméně RawTherapee znovu ukáže, že objektiv skutečně nekreslí zrovna rovně a jeho poduškovité zkreslení dosahuje obrovské hodnoty -4,0 %.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko (RAW - Camera Raw)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko (RAW - Camera Raw)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko (RAW - RawTherapee)

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko (RAW - RawTherapee)

Vinětace


Na ztmavení rohů se podíváme na následujícím grafu. Výsledky v RAWu i JPEGu byly v podstatě totožné. Vinětace je viditelná u nejširší ohniskové vzdálenosti u nejnižší clony (růžky jsou tmavší skoro o jedno EV). Pak to ale rychle klesá na cca 0,6 EV a od cca 125mm ohniskové vzdálenosti vinětace opět roste. Na rozdíl od nejširší ohniskové vzdálenosti ale podstatně jemněji a pozvolna.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

Kresba v praxi


Zde se podíváme na kvalitu kresby objektivu při různých ohniskových vzdálenostech. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost v řádu desítek centimetrů.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F16


Střed je velmi ostrý už při plně otevřené cloně. Rohy na tom překvapivě také nejsou úplně špatně, ale do plné ostrosti jim ještě něco chybí. S přicloněním se nezlepšuje ani ostrost a ani nemizí mírná chromatická aberace. Při F8 jde vidět mírný nástup difrakce, při F11 je už docela viditelná a F16 opravdu nemá smysl používat. Obraz je neostrý a nekontrastní.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


36mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


36mm ohnisko, clona F16


Na 36mm ohniskové vzdálenosti je opět ostrost dobrá už od nejnižších clon (pokud jde o středy). Rohy jsou naopak trochu více neostré a chytají duchy, s přicloněním se situace zlepšuje.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

61mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

61mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

61mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

61mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


61mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


61mm ohnisko, clona F16


Se zazoomování na 61mm ohniskovou vzdálenost se lehce snížila středová ostrost a roste po mírném přiclonění. Rohy jsou opět s mírnými duchy, znovu ale stačí trochu clonit a vše se zlepšuje.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

121mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

121mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

121mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

121mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


121mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


121mm ohnisko, clona F16


Druhá polovina ohniskového rozsahu už objektivu při snímání na krátké vzdálenosti moc nevoní. Střed se mi už ostřeji vyfotit nepodařilo, je vidět výraznou rohovou neostrost. S přicloněním se zlepšují středy i rohy, ale nikdy se nedosáhne na výrazně kontrastní obraz.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F16


Ani na nejdelší ohniskové vzdálenosti není při plně otevřené cloně střed úplně nejostřejší, ale s přicloněním se to výrazně zlepšuje. Rohy jsou celkem dobré, ale pro trochu lepší ostrost je lepší trochu clonit. Nad F8 bych ale nechodil. Nyní zkusíme ostření na vzdálenost zhruba 25 až 30 metrů.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

24mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F16


Znovu se ukazuje, že střed je velmi pěkný. Rohy jsou poměrně ostré, ale trocha přiclonění neuškodí, aby byly lepší a ostřejší. Nesmí se to ale přehánět, už u F8 se do snímků pomalu vkrádá difrakce obrazu (celoplošná neostrost).

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

36mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


36mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


36mm ohnisko, clona F16


Středová ostrost je vynikající, rohy jsou na tom rovněž docela dobře, zejména pokud se trochu přicloní (stačí F4). Clony přes F8 opět ukazují výrazný vliv difrakce.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

56mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

56mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

56mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

56mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


56mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


56mm ohnisko, clona F16


Se zazoomováním na 56 milimetrů se ostrost středu moc nemění, stále je velmi dobrý i na nejnižších clonách. Dost pěkné jsou i rohy, které se s přicloněním dále zlepšují a dají se označit za plně ostré.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

102mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

102mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

102mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

102mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


102mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


102mm ohnisko, clona F16


U 102mm ohniskové vzdálenosti už střed až tak ostrý a kontrastní není a chce to trošku přiclonit. Rohy jsou neostré a solidní ostrost získávají až při F8. To se už ale zase potýkáte s difrakcí obrazu.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

145mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

145mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

145mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

145mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


145mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


145mm ohnisko, clona F16


Se 145mm ohniskovou vzdáleností je pro slušnou ostrost středu opět dobré trošku přiclonit, nicméně i při F2,8 jsou výsledky velmi pěkné. Rohy jsou o něco ostřejší než v minulém případě, hodně zajímavá je ale neostrost levého spodního rohu při F4. Na F2,8 je roh ostřejší a na F5,6 také. Zde pro ostré rohy postačí oněch F5,6.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F2,8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F4


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F5,6


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli

200mm ohnisko, clona F8


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F11

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F16


Maximální zoom přináší dostatečnou středovou ostrost (ale ne řezavou), rohy jsou na tom s výjimkou levého spodního dost dobře. Toto bude problém daného kusu a celkově lze říct, že bezproblémová RX0 má na 200mm ohniskové vzdálenosti solidně ostré rohy už při nejnižší cloně.


Chromatická aberace


V této kapitole se podíváme na problematiku chromatické aberace. Budou prezentovány obrázky z JPEGu a RAWu převedeného přes Camera Raw (v RawTherapee je aberace trochu výraznější).

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


24mm ohnisko, clona F11 (RAW)



RAW u nízkých clon ukazuje docela viditelnou chromatickou aberaci, ta ale u vyšších clon mizí a rovněž JPEG je schopen ji alespoň částečně potlačit.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F16 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


35mm ohnisko, clona F16 (RAW)



U 35mm ohniskové vzdálenosti se situace opakuje, chromatická aberace je viditelná nejvíce u plně otevřené clony v RAWu. JPEGy a přiclonění tuto vadu snižují.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


62mm ohnisko, clona F11 (RAW)



U 62mm ohniskové vzdálenosti se už chromatická aberace téměř nevyskytuje, a to ani v RAWu.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


119mm ohnisko, clona F11 (RAW)



119mm ohnisková vzdálenost přináší spíše jemné duchy. S přicloněním se tato vada mírní jen trochu.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F2,8 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F5,6 (RAW)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F11 (JPEG)


Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli


200mm ohnisko, clona F11 (RAW)



Maximální ohnisková vzdálenost ukazuje trochu více aberace. Z barevných změn pak přicloněním přechází spíše v lehké duchy.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama