Seznam kapitol
V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.
Sony Cyber-shot RX10 má známý 1" Exmor R CMOS snímač s BSI technologií. Oproti původnímu senzoru v profi kompaktu RX100 by tak měl nabízet o něco nižší šum. Pojďme se tedy podívat, jak na tom je. Ukážeme snímky převedené v Camera Raw i Raw Therapee.
	
 ISO 80 (JPEG)
	
 ISO 80 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 80 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
 Nejnižší citlivost je krásně bez šumu. RAWTherapee ukazuje krásně ostrost objektivu a detaily, které Camera Raw tak pěkně vykreslit neumí.
	
 ISO 125 (JPEG)
	
 ISO 125 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 125 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
 Rovněž ISO 125 je krásně čisté a v podstatě bez šumu. Zde není fotoaparátu co vytýkat.
	
 ISO 200 (JPEG)
	
 ISO 200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 200 (multiexpozice)
 Ani ISO 200 netrpí na výraznější šum, snímky jsou bez problémů, dostatečně ostré a detailní.
	
 ISO 400 (JPEG)
	
 ISO 400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 400 (multiexpozice)
 ISO 400 začíná vykazovat lehký jasový šum v RAWu (oba RAW konvertory ale ukazují výrazně jinou charakteristiku). JPEG je v pořádku, stejně tak multiexpozice, u obou je vidět jemné rozmývání některých ploch obrazu.
	
 ISO 800 (JPEG)
	
 ISO 800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 800 (multiexpozice)
 Citlivost ISO 800 už v RAWu přidává i barevný šum. JPEG začíná trochu třepit hrany, naopak multiexpozice obraz spíše rozmývá.
	
 ISO 1600 (JPEG)
	
 ISO 1600 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 1600 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 1600 (multiexpozice)
 ISO 1600 dále navyšuje barevný šum. Je zajímavé, jak je charakter šumu odlišný u Camera Raw a RawTherapee. JPEG se začíná rozmývat, ale pro nouzové použití bych v tom neviděl velký problém. Multiexpozice je hladší.
	
 ISO 3200 (JPEG)
	
 ISO 3200 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 3200 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 3200 (multiexpozice)
 U citlivosti ISO 3200 je už RAW hodně na hraně, barevného šumu je dost a citlivým odšumováním se dá zachránit jen něco málo, kvalitu rozhodně nečekejte. Nouzově je to ale použitelné. JPEG ztrácí saturaci barev, totéž platí o multiexpozici.
	
 ISO 6400 (JPEG)
	
 ISO 6400 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 32´´6400 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 6400 (multiexpozice)
 Citlivost ISO 6400 je už na tento senzor opravdu moc. Barevného šumu je hodně a ani v RAWu už tomu moc nepomůžete. Multiexpozice se sice snaží, ale výsledkem je zbytečně moc vybledlý obraz.
	
 ISO 12800 (JPEG)
	
 ISO 12800 (konverze z RAWu přes Camera Raw)
	
 ISO 12800 (konverze z RAWu přes RawTherapee)
	
 ISO 12800 (multiexpozice)
 Nejvyšší citlivost ISO 12800 (při jednorázovém focení) bych opravdu nepoužíval. V RAWech je přespříliš mnoho šumu, JPEG je zase rozmydlený bez detailů i barev.
	
ISO 25600 (multiexpozice)
 I když je ISO 25600 k dispozici pouze jako multiexpozice, i tak je šumu opravdu hodně a nemá smysl toto používat.
	
 výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
 Při zmenšení na standardizovaných 12 MPx, při kterých srovnáváme míru šumu, vypadají snímky do ISO 800 velmi pěkně a ani ISO 1600 není úplně marné. Výše se už začíná objevovat více patlání a ztráty barev.
	
 výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)
 RAWy konvertované přes Camera Raw opět ukazují překvapivě slušné výsledky do ISO 800 s tím, že ISO 1600 po citlivých zásazích konvertoru může také vypadat velmi pěkně a nouzově by se snad dalo použít i ISO 3200. Nyní přejděme ke snímkům plyšového zajíce, na kterých dobře uvidíme míru zachování detailů.
 
	ISO 80 (JPEG)  | 
 
	ISO 80 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 80 (RAW - RawTherapee)  | 
|
 
	ISO 125 (JPEG)  | 
 
	ISO 125 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	
  | 
 Nejnižší citlivosti jsou v pořádku, detaily jsou výborné, šum minimální.
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	ISO 200 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 200 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 200 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	ISO 400 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Rovněž ISO 200 a ISO 400 jsou bez větších potíží, zejména RAW převedený pomocí RawTherapee ukazuje velmi pěkné detaily.
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	ISO 800 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 800 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 800 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	ISO 1600 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Zde se už začínají ukazovat limity senzoru. ISO 800 je ještě v pořádku, nicméně ISO 1600 v JPEGu už nevypadá dobře a rozmývá se. Naproti tomu RAW ještě vypadá použitelně, což platí zejména o tom převedeném přes RawTherapee.
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	ISO 3200 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 3200 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 3200 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	ISO 6400 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Zde už s dobrými detaily nadobro končíme. JPEGy jsou rozmyté, RAWy už trpí na výraznější barevný šum. Ani multiexpozice neumí přinést ostrý obraz bez šumu.
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	ISO 12800 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 12800 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 12800 (multiexpozice)  | 
 
	
  | 
 U citlivostí ISO 12800 a 25600 je šum velmi vysoký a původní kresba takřka nejde vidět. Opravdu nemá smysl tyto citlivosti používat.
	
 výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
 Snímky porovnáváme také na standardizovaném 12MPx rozlišení. Tam se tedy výsledky jeví jako lepší. ISO 800 je docela v pořádku, ISO 1600 začíná být horší, ale ještě použitelné. ISO 3200 se už maže docela dost.
	
 výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx (Camera RAW)
 Podobně je to i v JPEGu. ISO 800 je pěkné, ISO 1600 už vykazuje šum a mírnou ztrátu detailů. ISO 3200 už na šum trpí výrazněji. Nyní se ještě budeme věnovat snímkům bílé plochy.
 
	ISO 80 (JPEG)  | 
 
	ISO 80 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 80 (RAW - RawTherapee)  | 
|
 
	ISO 125 (JPEG)  | 
 
	ISO 125 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 125 (RAW - RawTherapee)  | 
|
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	ISO 200 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 200 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 200 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	ISO 400 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 400 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 400 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	ISO 800 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 800 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 800 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	ISO 1600 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 1600 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 1600 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	ISO 3200 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 3200 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 3200 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	ISO 6400 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 6400 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 6400 (multiexpozice)  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	ISO 12800 (RAW - Camera Raw)  | 
 
	ISO 12800 (RAW - RawTherapee)  | 
 
	ISO 12800 (multiexpozice)  | 
 
	
  | 
 Na těchto snímcích krásně vidíte, jak se liší zobrazený šum přes Camera Raw a RawTherapee. Barevný šum jde vidět v RAWech na většině citlivostí, ale výraznější je až od ISO 1600. Multiexpozice šum výrazně potlačuje, totéž se dá říci i o běžném JPEGu.