Recenze Fotoaparáty Fotoaparáty s EVF Sony

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli | Kapitola 8

Milan Šurkala

Milan Šurkala

61

Seznam kapitol

1. Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli 2. Ostření, expozice, videosekvence 3. Stabilizace, portréty, výdrž, displej, Wi-Fi 4. Digitální šum 5. Protisvětlo
6. Vlastnosti objektivu 7. Optický zoom, rychlost, scénické režimy 8. Noční, standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

V nabídce ultrazoomů značky Sony najdeme profi přístroj Cyber-shot RX10. Ten jsme dnes otestovali. Je velmi zajímavý, neboť přináší 1" Exmor R CMOS senzor, konstantní F2,8 světelnost, stavový displej, kvalitní videosekvence a solidní hledáček.

Reklama

Noční scéna


Sony Cyber-shot RX10 nabídne až 30sekundovou expozici, což ve spolupráci s ND filtrem můžete snadno využít. K dispozici je i bulb režim.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



expoziční čas 8 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 54 mm, klikněte pro zvětšení



Kresba je velmi pěkná, šum je poměrně nízký, a to i v RAWu. Ve stinných plochách je jen trochu barevného šumu. Na hvězdičky kolem světel zapomeňte, fotoaparát vytváří spíše takové zvláštní hrudky. Dále se podíváme na výřezy ze snímků vyfocených při různých citlivostech v JPEGu a RAWu. RAWy byly převedeny pomocí Camera Raw.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 80 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejnižší citlivost ISO 80 (rozšířené, pullované ISO 125) je v podstatě bez šumu, JPEGy jsou navíc i pěkně kontrastní.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 125 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 125 jste rovněž v podstatě bez problémů. Šum je nízký, snímky jsou dostatečně ostré i kontrastní.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 200 je nadále v podstatě bez šumu, stále se jedná o velmi dobře použitelnou citlivost.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 400 se začíná objevovat lehké barevné šumění ve stínech, výsledek je nicméně stále slušný.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 800 (JPEG / konverze z RAWu)



Až při citlivosti ISO 800 začíná snímač výrazněji šumět. Nyní je barevný šum ve stínech už docela vidět, JPEGy začínají být lehce roztřepené.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 1600 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 1600 už vykazuje silný barevný a jasový šum v RAWu. JPEGy se poněkud rozmývají ve stinných oblastech. Naopak v těch dobře osvětlených jsou překvapivě kvalitní.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 3200 (JPEG / konverze z RAWu)



ISO 3200 je už hodně zašuměné, ale na 1" senzor to vůbec není až taková tragédie a nouzově jde o použitelnou citlivost.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 6400 (JPEG / konverze z RAWu)



U citlivosti ISO 6400 už přeci jen úplně narazíte. To už je šum skutečně velmi vysoký (RAWy hrají všemi možnými barvami), JPEGy jsou rozpité, bez detailů i výraznějších barev.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



ISO 12800 (JPEG / konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 12800 dává v RAWu výrazně namodralý nádech. JPEGům chybí barvy i detaily.


Standardní scéna


Nyní se budeme věnovat standardním snímkům, které doprovází každou recenzi fotoaparátu a objektivu.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



expoziční čas 1/125 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 57 mm, klikněte pro zvětšení



Míra detailů je velmi dobrá, což vynikne zejména v RAWu. Dynamický rozsah senzoru dovolí příjemně prosvětlit stíny a zachránit jasy téměř v celé obloze. Některé menší plošky jsou ale beznadějně přepálené.

Sony Cyber-shot RX10: ultrazoom, jaký jsme chtěli



expoziční čas 1/160 s, clona F5,6, citlivost ISO 125, ohnisko 48 mm, klikněte pro zvětšení



Fotoaparát nabídne celoplošně velmi pěknou ostrost, pouze úplné růžky ji trochu ztrácí. Opět je k dispozici RAW snímek. Šedá stěna je vykreslena, JPEG potlačuje barevné rozdíly moaré efektu, RAW pak ukazuje, jak je to s barevnými proužky moaré doopravdy.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama