Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony SLT-A58: silný základ | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

14

Seznam kapitol

1. Sony SLT-A58: silný základ 2. Ostření, expozice 3. Videosekvence, stabilizace, portréty, blesk 4. Výbava, výdrž a displej 5. Digitální šum
6. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 7. Noční, standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků 9. Závěr

Jedním z nejlevnějších APS-C fotoaparátů na trhu je Sony SLT-A58. Dnes jej otestujeme a vyzkoušíme, jak si povede nový 20MPx Exmor APS-C snímač i inovovaný setový objektiv 18-55mm F3,5-5,6 SAM II.

Reklama

Měření rychlosti


Pro měření rychlosti byly využity dvě SDHC karty SanDisk Extreme a Extreme Pro, kterým jsme v testu naměřili přenosové rychlosti u zápisu necelých 41, resp. 73 MB/s.

  • První snímek - 1,05 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,15 sekundy (kompletní přeostření 0,45 sekundy)
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,2 až 0,25 sekundy (kompletní přeostření 0,55 sekundy)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,6 až 0,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 1,2 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 1,8 sekundy
  • Sekvenční snímání Lo JPEG - 2,3 fps
  • Sekvenční snímání Lo RAW - 2,3 fps (po 7 snímcích klesá na 0,95 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání Lo RAW+JPEG - 2,25 fps (po 6 snímcích klesá na 0,6 fps, ukládání 10 sekund)
  • Sekvenční snímání Hi JPEG - 4,75 fps (po 10 snímcích klesá na 1,95 fps, ukládání 4 sekundy)
  • Sekvenční snímání Hi RAW - 4,65 fps (po 6 snímcích klesá na 0,9 fps, ukládání 8 sekund)
  • Sekvenční snímání Hi RAW+JPEG - 4,7 fps (po 5 snímcích klesá na 0,6 fps, ukládání 9 sekund)
  • Sekvenční snímání T8 priorita telezoomu - 8,1 fps (po 18 snímcích klesá na 4,05 fps)


V testu jsem nezaznamenal rozdíly mezi oběma testovanými kartami. Náběh kolem sekundy není z nejrychlejších, ale určitě to nějak moc nezdržuje. Doostření je opravdu hodně rychlé, byť až tak nepůsobí (působí pomalejším dojmem, než jakým ve skutečnosti je). Prodlevy mezi snímky jsou krátké, ale ani zde nejsou z nejkratších, s RAWem se znatelně prodlužují, pouze první dva snímky jsou v krátkém sledu za sebou jako JPEGy. Sekvenční snímání má na svou třídu solidní rychlost, buffer s kapacitou na 5-7 snímků je ale bohužel malý.


Vyvážení bílé, barvy


Jak je už u Sony zvykem, s vyvažováním bílé barvy nemá ani SLT-A58 větší problém. Ve většině podmínek je vyvážení přesně takové, jaké potřebujete, a to i za zamračeného počasí nebo v interiérech. To sice neznamená, že občas neuškodí manuální zásah, ve většině případů ale není nutností, ale jen prostředkem pro jemné vyladění k ještě lepšímu výsledku.

Sony SLT-A58: silný základ

automatické


Sony SLT-A58: silný základ


denní světlo

Sony SLT-A58: silný základ

stín


Sony SLT-A58: silný základ


oblačno

Sony SLT-A58: silný základ

žárovky


Sony SLT-A58: silný základ


zářivky: teplá bílá

Sony SLT-A58: silný základ

zářivky: chladná bílá


Sony SLT-A58: silný základ


zářivky: denní bílá

Sony SLT-A58: silný základ

zářivky: denní světlo


Sony SLT-A58: silný základ


blesk

Sony SLT-A58: silný základ

2500 K


Sony SLT-A58: silný základ


9900 K

Sony SLT-A58: silný základ


vlastní nastavení

 


Dále tu najdete spoustu zajímavých barevných efektů, se kterými si možná vyblbnou i ti, kteří dávají přednost klasickému focení bez "blbůstek".

Sony SLT-A58: silný základ

vypnuto


Sony SLT-A58: silný základ


dětský fotoaparát

Sony SLT-A58: silný základ

pop artové barvy


Sony SLT-A58: silný základ


posterizace

Sony SLT-A58: silný základ

retrofotografie


Sony SLT-A58: silný základ


měkký high-key

Sony SLT-A58: silný základ

částečná barva


Sony SLT-A58: silný základ


vysoce kontrastní ČB

Sony SLT-A58: silný základ

měkké zaostření


Sony SLT-A58: silný základ


malování HDR

Sony SLT-A58: silný základ


monochromatická s bohatými tóny

Sony SLT-A58: silný základ


miniatura


Za velmi zajímavé zde považuji zejména oba černobílé režimy. Vysoce kontrastní černobílý režim dává snímkům zajímavý, více umělecký vzhled (což ale neznamená, že ze špatné fotky udělá dobrou) a monochromatická s bohatými tóny využívá třísnímkového HDR k pořádnému prokreslení jasů i stínů. V neposlední řadě je tu šest stylů barevného ladění (kreativní styly).

Sony SLT-A58: silný základ

standard


Sony SLT-A58: silný základ


živé

Sony SLT-A58: silný základ

portrét


Sony SLT-A58: silný základ


krajina

Sony SLT-A58: silný základ


západ slunce

Sony SLT-A58: silný základ


černobílá

Optický a digitální zoom


Zde se podíváme na jednu typickou scénu, další najdete v recenzi objektivu Sony DT 18-55mm 3.5-5.6 SAM II.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru vás nepřekvapí, výsledek je tradiční pro tuto třídu setových objektivů. Kresba není příliš ostrá, některé méně výrazné plochy se mažou, za což může i počasí, které nevytváří dostatečný kontrast.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/60 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Rovněž optický zoom je standardní. Uprostřed je kresba slušná, ale nikoli nadprůměrná. Testovaný kus objektivu měl problém s horním levým rohem. Ostatní rohy jsou totiž v pořádku.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/60 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm + 2× Clear Image Zoom, klikněte pro zvětšení



Clear Image Zoom je pokročilá technika digitálního zoomu, která přináší o něco lepší výsledky než běžný digitální zoom, ale i tak je pochopitelně degradace kvality obrazu patrná.


Protisvětlo


Nyní se podíváme na výsledky ve velmi náročném protisvětle. Zde se budeme soustředit hlavně na výkony snímače. Výkony objektivu posoudíme podrobněji v jeho recenzi.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Bez jakýchkoli podpůrných technologií se musíte připravit na občasné přepaly a naopak tmavou krajinu. Je ale nutné uznat, že prokreslení krajiny není úplně nejhorší.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/250 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



S technologií DRO je výsledek mnohem zajímavější. Zůstaly přepaly v obloze, znatelně lepší je ale projasněnost ve stínech. Šum vzrostl jen mírně. V RAWu se můžete podívat, jaký je dynamický rozsah čipu. Ve stínech to není špatné, tam se dá prosvětlovat vcelku bohatě, aniž by nějak extrémně rostl šum, nicméně v jasech ta rezerva až tak moc bohatá není a je lepší používat lehkou korekce expozice do minusu.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Hardwarové HDR funguje dobře, skládání je přirozené a nepůsobí násilně. Nepočítal bych s nějak nadprůměrnou ostrostí, ale rozhodně jde o použitelný snímek. Rovněž přepaly v obloze jsou podstatně slabší. Chcete-li HDR režim, musíte vypnout RAW.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/320 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Při snímání do JPEGu lze využít i barevný efekt "malování HDR", který využívá trojexpozice, ale HDR efekt je podstatně výraznější a méně reálný (lze nastavit tři různé síly efektu).

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Tato scéna byla expozičně hodně nepříjemná a fotoaparát zde ani zdaleka nezvládl vykreslit všechny větve stromů. Zajímavý je také odlesk objektivu v horním levém rohu. Můžete se podívat na snímek v RAWu. Tam dokážete kresbu ve větvích trochu zachránit, ale rozhodně se nepovede všechno.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/125 s, clona F5,6, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Toto je velmi náročná scéna na skládání HDR expozice a jak je vidět, fotoaparátu se to moc nepovedlo. Větve jsou dvojité, kresba ve stínech je také roztřesená.

Sony SLT-A58: silný základ



expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Zatímco u kompaktů Sony funguje HDR velmi dobře, zde má se skládáním problémy (Sony Cyber-shot HX50 testovaný u totožné scény složil pohyb většinou dobře). Jasově však HDR scéně pomohlo.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama