Recenze  |  Aktuality  |  Články
Doporučení  |  Diskuze
Fotoškola  |  Seriály
Fotoaparáty  |  Objektivy
Fotomobily  |   Software
Příslušenství  |  Ostatní
Svět hardware  |  TV Freak
Svět mobilně
1.7.2024, Milan Šurkala, aktualita
Většina služeb společnosti Adobe přešla na předplatné. I když je v zásadě většinu výhodnější, jsou tu i problémy, a to takové, že společnosti hrozí soud. Obtížné rušení předplatných a vysoké poplatky jsou trnem v oku i samotné americké vládě.
pidalin (306) | 1.7.202415:42
Dřív nebo pozdějc se budou muset zákonodárci podívat celkově na systém předplatnýho, protože takhle to dál nejde, za chvíli budeme platit předplatný i na kalkulačku. Už jsem zrušil Zoner, protože ty jejich aktualizace jenom ničej GUI a všechno to vždycky rozseká, já si naopak nepřeju aby se takovejhle soft takhle často výrazně měnil, chci si jednou za cca 3 roky koupit komplet novou verzi a s tou se naučit a pak ať je to zase pár let stejný. Tenhle systém průběžnejch aktualizací s předplatnym je absolutní zlo a vymyká se nám to kontrole. Ale chápu že pro vývojáře je to zlatej důl protože nemusej mít novej produkt, stačí rejžovat z předplatnýho. Dřív to bylo lepší, jsem čimdál víc zklamanej z veškerýho vývoje okolo počítačů a hlavně softwaru, teď už nejde koupit trvalá licence skoro na nic. Vemte si že třeba office 2007 je úplně normálně použitelnej i dneska a neni důvod ho měnit, spíš naopak, kdo upgraduje na horší nepřehlednější a hůř použitelnou verzi, ten je blbej a ještě za to platí.
Odpovědět2  0
Milan Šurkala (6649) | 1.7.202416:08
Tam to závisí na tom, co od toho Office čekáte. Jednorázové licence tam jsou dodnes, předplatné má výhodu 1TB cloudu, spíše se dá říci, že je to cenově přijatelný 1TB cloud s Officem zdarma. Ono u předplatného jde hodně o to, jak je nastavena ta cenová politika. Někde byl přechod k předplatnému pozitivní ­(Adobe­), jinde naopak ne ­(Filmic­).
Odpovědět1  0
Hirogen (778) | 1.7.202416:26
Celý svět se řítí do předplatného... Předplatného všeho. Od bydlení, přes ­"auto jako služba­", po košili a ponožky.
Viz vize Schwaba a WEF ­- ­"Nikdo nic nevlastní a všichni jsou šťastní­".
Takže zákonodárci na toto koukat opavdu nebudou.
Odpovědět0  0
Puppy8 (921) | 1.7.202417:28
Zdejší cihlománie s kupováním bytu ve městech je opravdu neskutečná pitomost, kterou na západě nikdo nedělá. Pokud už tam někdo kupuje nemovitost, je to dům na předměstí nebo malém městě. Proto se také mohou snadno stěhovat. To jen tady banky s developery vytvořili mýtus, že nájem je pro sociální případy a lidé jim to sežrali.

Auto jako služba dává v přeplněných městech opět smysl. Jiná varianta je japonský model ­(auto vám prodají jen když máte prokazatelně zajištěné vlastní parkovací místo­) nebo Hongkong ­(vysoké daně z auta­).
Odpovědět0  1
Phoenixcqcq (64) | 2.7.20245:27
Jasně, každý má zájem se neustále stěhovat a platit do nekonečna nájem.... Hypotéka po 30 letech skončí a pak má člověk vlastní nemovitost, kterou mohou zdědit třeba vnoučata... Vnoučata toho v nájmu zdědí velké kulové...
Odpovědět0  0
Pavel Matějka (1060) | 2.7.20247:50
A když vás vyrazí z práce a rychle neseženete jinou, nemáte nic. Hypotéka není nic jiného, než předplatné s ostrými podmínkami.

Vnoučata ­- nebo děti ­- jsou obvykle štěstím bez sebe, že jim dědictví hodí na krk nemovitost v Nejdku, když bydlí a pracují v Jihlavě. Rychle to prodají pod cenou, aby to měli z krku.
Odpovědět1  1
Puppy8 (921) | 2.7.20249:21
Když vás vyrazí z práce s nesplacenou hypotékou, nejen že nemáte nic, ale ještě dlužíte bance :­-­) To je vlastně stejný případ, jaký se popisuje zde v článku.

Na západě lidé běžně bydlí celý život v nájmu a evidentně jsou na tom nakonec finančně dobře. To jen u nás samozřejmě děláme vše ­"lépe­" :­-)
Odpovědět0  1
Phoenixcqcq (64) | 4.7.20243:22
I nemovitost zatížená hypotékou se dá velice snadno prodat. Poptávka na trhu nemovitostí nabídku drtí na celé čáře, takže není ani třeba se obávat, že by člověk prodával pod cenou ­(pokud nepotřebujete do dvou dnů někomu zappatit výkupné 🙂­). Takže banceve výsledku nic nedlužíte a část svých financí dostanete zpět. Když budete v nájmu, tak nedostanete zpět vůbec nic.
Odpovědět0  0
Phoenixcqcq (64) | 4.7.20243:16
Nemáte pravdu. I nemovitost zatížená hypotékou se dá celkem snadno prodat a dokonce ani ne příliš pod cenou. Takže, když už se do krize dostanete, tak stále máte alespoň tu část, co jste do toho vrazili.
Když jste v nájmu, a příjdete o práci, tak stále nemáte nic. Tím váš argument padá...
Naopak předplatné je defakto jako placení nájmu, kdy si platíte nějakou službu a peníze házíte do cizího.
Vnoučata mohou onu nemovitost ­"v Nejdku­" prodat nebo pronajímat ­- tedy dostanou hodnoty, kterými mohou posléze financovat vlastní bydlení ­(třeba v té Jihlavě­). Pokud to potřebují prodat rychle a pod cenou, je to jejich problém, ale i tak na tom budou podstatně lépe, než vnoučata těch, kteří celý život platili nájem a nezdědí nic. Nehledě na fakt, že hodnoty nemovitostí stoupají a ceny nájmu též... 😉
Prakticky jediný, kdo nájemní bydlení obhajuje jsou ti, co nějakou nemovitost vlastní a pronajímají. A to jsou ti, kdo nemovitost buď koupili, nebo zdědili. Tedy hádám, že i vy nějakou nemovitost vlastníte a pronajímáte a to vám sype peníze, proto se nájemní bydlení snažíte za každou cenu obhájit. 😉
Odpovědět0  0
Hirogen (778) | 2.7.20249:43
Zde neplatí nájem=služba. Nehledě na to, že nekritizuji pronajímání obecně. Kritizuji ­"vše jako služba­", včetně košile ­- do toho nikomu nic není, jak často si jí kupuji, zahrádky ­- když nebude moje, budou mi diktovat, co na ní pěstovat ­(viz současné zemědělství­), software ­- kde po aktualizaci nemám funkce, pro které jsem si sw pořizoval... A mnoho dalšího.
Odpovědět0  0
Puppy8 (921) | 2.7.202410:12
Software jako služba je jen jiný model prodeje. Je to prakticky stejné, jako když jste předtím pravidelně kupoval aktualizace. Nikdo vám nic nediktuje a podmínky znáte předem. Plno software se stále nabízí s oběma modely, ale když si to spočítáte s výhledem déle než na rok, tak je jasné, že předplatné nakonec vyjde levněji. Neznám software pro úpravu fotografií, kde by s novou verzí bylo méně funkčnosti. Možná je jinde, používá se jinak, ale je tam. Pokud takový znáte, je asi čas ho přestat používat :­-­)

To že se někdo snaží ukončení předplatného úmyslně zkomplikovat není problém předplatného jako takového, ale přístupu k zákazníkovi. O tom je tento článek. Podobně jsou na tom všechny služby ­"na zkoušku­" na měsíc, kde chtějí zadat číslo karty a pak doufají, že to zapomenete včas zrušit a službu vám aktivují.

U některých služeb jako například cloudové zálohy ani nic jiného smysl nedává, Když přestanete platit, data vám smažou. Přece je nebudou uchovávat zdarma, až se zase někdy rozhodnete službu znovu zaplatit.
Odpovědět0  0
Puppy8 (921) | 1.7.202417:10
Trvalá licence je dnes naprosto k ničemu. Software je již za půl roku zastaralý a za pár let nebezpečný bez aktualizací. V případě mé práce si kupuji předplatné ­(Microsoft Visual Studio a MSDN­) už nejakých 15 let, protože jiná možnost nikdy ani nebyla. Po ukončení předplatného můžu sice software dál používat, ale je naprosto k ničemu, celý svět se již mezitím posunul jinam.

Fotografování. Předplatné Capture One Pro je skvělé, vždy aktuální verze. Je ale dražší než Adobe Lightroom. Je také lepší? To je otázka, od toho je zde právě konkurence. DxO PureRAW má sice stále klasický model, ale například podpora pro nové přístroje a objektivy je jen v nové verzi. Takže ačkoli nejde o předplatné, ale upgrade na novou verzi zhruba jednou za půl roku, vyjde to nakonec nastejno.

Místo toho, abych se rozhodoval jaký koupit nový foťák, aby to byla alespoň trochu investice do budoucna jsem si je začal raději půjčovat. Stejně tak některé exotické objektivy, které využiji dvakrát do roka. Opět mi to vycházi levněji a mám vždy přístup k nejnovějším modelům. Je to nutné? Je, každý nový ­(alespoň tedy u Sony­) je výrazně lepší.

MS Office je dle mého názoru nepoužítelný v jakékoli verzi :­-­) Proto používám Libre Office, který je stejně strašný, ale aspoň zadarmo.
Odpovědět0  0
Hirogen (778) | 2.7.20249:47
- aktualizace jeden problém vyřeší, deset dalších způsobí
- když si nebudeš kupovat každý rok nový foťák, nebudeš mít potřebu kupovat každý rok novou verzi sw
Odpovědět1  0
Puppy8 (921) | 2.7.202410:01
Nepamatuji se, kdy naposledy nějaká aktualizace ­(včetně Windows­) způsobila nějaký problém. Ten je naprosto vždy na straně uživatele ­(nelegální software, vadný hardware, nesmyslný software typu antivir třetích stran a podobně­). Pokud používáte software, který po aktualizaci opakovaně nefunguje, tak bych se asi poohléhl po něčem jiném.

Jenže já právě díky půjčovnám využívám nejnovější modely. Ostatně cena za upgrade nebo předplatné je stále zanedbatelná oproti tomu, co stojí například jeden objektiv.
Odpovědět0  0
Hirogen (778) | 3.7.202415:30
To, že se nepamatuješ, neznamená, že nejsou­/nebyly.
Psal jsem odkazy, ale filtr mi komentář smazal.
Odpovědět0  0
Hanse (60) | 2.7.202418:05
Trvalá licence neznamená, že software nedostává bezpečnostní aktualizace. Porovnejme třeba MS Office:
- Microsoft Office 2021 pro domácnosti a studenty CZ ­(BOX­) ­- cena 3990 Kč na alze, support do roku 2026 ­(od vydání 2021 = cca 5 let support včetně bezpečnostních aktualizací­)
- Microsoft 365 pro jednotlivce CZ ­- cena na alze 1790 na rok x 5 = 8 950 Kč
Neřeším různé akce, pro příklad aktuální cena na alze

Ve chvíli, kdy kupuju soiftware ve správnou chvíli ­(např. Office v době vydání, teď by to vyšlo cenově podobně­) a nepotřebuju služby navíc ­(cloud­), tak ten SaaS model se může dost prodražit. Krom toho ne všechny aplikace přes SaaS model jdou použít i po skončení předplatného.

U fotografických aplikací minimálně 1 rok tam aktualizace bývá i u trvalých licencí ­(Affinity programy třeba ještě déle­), a když se vychytají akce a vydržíš třeba rok bez aktualizace, tak se dá i dost ušetřit. Pokud se nejedná o prastarou aplikaci, o bezpečnost bych se nebál ­(přece jen to není PDF nebo Excel s makrama, rozšířenost fotografických aplikací je přecejen o dost menší­).
Odpovědět0  0
Puppy8 (921) | 2.7.202419:30
Trochu počítejme. DxO PureRaw upgrade je za 79 Euro, ale vždy se najde nějaká akce se slevou ­(nedavno za 59­), takže není problém pár měsíců počkat. Capture One Pro předplatné je za 129 Euro ročně ­(trvalá licence za 349 Euro, ale bez aktualizací­) a mám vždy všechny nové verze. To je zhruba jedna noc v hotelu zahraničí. Cestuji tam 2x měsíčně na víkend í více. Průměrná cena objektivu je kolem 1500 Euro. Asi není co moc řešit. Život není zase tak dlouhý, abych zbytečně používal zastaralé věci :­-)
Odpovědět0  0
Hanse (60) | 2.7.202422:06
Capture One Pro je dle aktuální nabídky za 18,25 euro měsíčně při platbě za rok, tedy 219 Euro za rok, ne 129 Eur ­(je tam ­"Save €129 per year­", čímž je myšlěna sleva proti měsíční platbě, ne finální cena­), což už tak dobře nevychází. Při měsíční platbě, aby člověk nebyl vázanej, je cena už 29 Eur za měsíc, tedy 348 Eur ­- úspora proti plné verzi 1 Eur.

Zrovna Capture One je krásný příklad, kdy dříve ­(dokud byly ještě roční verze­) bylo finančně výhodnější hned neupgradovat a chvíli počkat na velké slevy a člověk byl jen chvíli bez aktualizace, ale finančně to vyšlo lépe než předplatné. Že změnili business model a znehodnotili trvalou licenci ve prospěch předplatného, o tom se nepřu.
Odpovědět0  0
Puppy8 (921) | 3.7.20240:02
Ano, oprava cena je 219. I tak jsem neustále kupoval upgrade, takže to nakonec vyšlo nastejno :­-)
Odpovědět0  0
mlsný amatér (778) | 1.7.202410:18
Blahoslavené W7 a jednorázové Adobe 6 CS. Jede stále a bez problémů. A už si na sebe bohatě vydělalo.
Odpovědět1  1
Zajímá Vás tato diskuze? Začněte ji sledovat a když přibude nový komentář, pošleme Vám e-mail.
 
Nový komentář k článku
Pro přidání komentáře se přihlaste (vpravo nahoře). Pokud nemáte profil, zaregistrujte se pro využívání dalších funkcí.