Recenze Fotoaparáty Zrcadlovky Canon

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

43

Seznam kapitol

1. Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 7. Noční a standardní scéna 8. Galerie ilustračních snímků 9. Závěr

Dnes zamíříme do trochu vyšší třídy zrcadlovek než obvykle a rukama nám projde Canon EOS 60D. Tato zrcadlovka nabízí 18MPx APS-C snímač, Full HD video, stavový displej a hodně zajímavý bude i objektiv. K testu jsme totiž použili pevný objektiv EF 35mm f/1,4L.

Reklama

Měření rychlosti


Digitální zrcadlovka Canon EOS 60D je vybavena procesorem DIGIC 4. K testu jsme použili SDHC kartu SanDisk Extreme s přenosovými rychlostmi až 30 MB/s.

  • První snímek - 0,6 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí - 0,2 sekundy (při výrazném přeostřování do cca 0,5 sekundy)
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,25 až 0,3 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,25 až 0,3 sekundy (po 17 snímcích 1,2 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG - 0,35 sekundy (po 14 snímcích 1,55 sekundy)
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,65 sekundy
  • Sekvenční snímání L JPEG - 2,85 fps
  • Sekvenční snímání L RAW - 2,8 fps (po 19 snímcích 0,8 fps)
  • Sekvenční snímání L RAW+JPEG - 2,9 fps (po 13 snímcích 0,65 fps)
  • Sekvenční snímání H JPEG - 4,85 fps (po 50 snímcích 1,25 fps)
  • Sekvenční snímání H RAW - 4,9 fps (po 16 snímcích 0,85 fps)
  • Sekvenční snímání H RAW+JPEG - 4,85 fps (po 8 snímcích 1,75 fps a po dalších 7 snímcích 0,6 fps)


Canon EOS 60D je skutečně velmi rychlým fotoaparátem. Prodlevy mezi snímky jsou neuvěřitelně krátké a potěší i dostatečný RAW buffer, které při běžném focení pobere okolo 16 RAWů. Sekvenční snímání má přiměřenou rychlost, za údaji výrobce jsme zaostali jen o kousek.


Vyvážení bílé, barvy


Vyvažování bílé barvy funguje většinou slušně, problémem jsou interiéry při žárovkovém osvětlení. Fotoaparát má tendenci ladit snímky trošku do žluta, ale není to nijak tragické. Problém spíše nastává tehdy, když se v záběru objeví nějaká obrazovka (např. televize), která výrazně ovlivní vyvažování a snímky jdou až do červena. Nechybí možnost vyladit jednotlivá vyvážení na barevné ose.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

Automatické vyvážení bílé


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


Denní světlo (5200K)

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

Stín (7000K)


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


Zataženo (6000K)

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

Wolframové světlo (žárovka 3200K)


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


Bílé zářivkové osvětlení (4000K)

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

Blesk


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


Vlastní

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


2500 K

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


10000 K


Dále je tu několik stylů (tzv. Picture Style).

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

standardní


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


portrét

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

krajina


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


neutrální

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


věrný

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


černobílý


V automatických režimech lze nastavit několik dalších barevných ladění snímků.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

standardní


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


živé

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

měkké


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


teplé

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

ostré


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


chladné

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

světlejší


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


tmavší

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

monochromatické


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


monochromatické (modré)

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


monochromatické (sépie)

 


Jako poslední tu máme kreativní filtry, které lze aplikovat na vyfocené snímky.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

bez úprav


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


černobílé zrno

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů

měkké ostření


Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


fotoaparát na hraní

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů


efekt miniatury

 


U Picture Style můžete dále nastavovat ostrost, kontrast, saturaci a tón barvy.


Optický a digitální zoom


Objektiv má jen pevné ohnisko, takže se podíváme na úhel záběru, který poskytuje na APS-C zrcadlovce.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/200 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



S APS-C čipem má objektiv přepočtené ohnisko 56 mm, takže nejde ani o širokoúhlé ani o teleohnisko. Na kontrastních hranách si lze všimnout chromatické aberace. K dispozici máte i RAW snímek. V něm uvidíte lepší detailnost, ale od pevného ohniska bych čekal lepší ostrost.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/125 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



I zde si můžete všimnout trochu chromatické aberace, za horší ostrost může počasí (slabý smog).


Protisvětlo


V protisvětle vyzkoušíme vlastnosti čipu i objektivu. Na obou totiž výrazně závisí focení v protisvětle.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/8000 s, clona F4,5, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Stíny jsou hodně tmavé, slunce se přepaluje. V RAWu si můžete zkusit, co vše lze ze snímku vytáhnout. Stíny lze prosvětlit, ale počítejte s výrazným šumem.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Na některých hranách je vidět chromatickou aberaci. Scéna byla expozičně opravdu hodně náročná, a tak není divu, že si s ní čip neporadil. Ani z RAWu se už moc nedá zachránit, docela slušně se dá pracovat se stíny, ale ne se světly.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/800 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Toto byla už expozičně zajímavější scéna, kdy je obloha rozumně tmavá a krajina se netopí úplně ve stínu. Na větvích si lze všimnout chromatické aberace. I zde si lze stáhnout RAW snímek.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/400 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Vzhledem ke špatnému počasí a stavu ovzduší se těžko fotila scéna, kde by se prokázala účinnost funkce Automatická optimalizace jasu. Toto je aspoň jedna z nich.

Canon EOS 60D: na pomezí dvou světů



expoziční čas 1/400 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 35 (56) mm, klikněte pro zvětšení



Se zapnutou funkcí optimalizace jasu je přepal v obloze o něco nižší, krajina je prosvětlená, ale kresba má trochu vyšší šum. Ke stažení přidávám i RAW snímek.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama