Seznam kapitol
Novým Coolpixem P330 nás Nikon dost potěšil. V kompaktním těle nyní najdeme větší 1/1,7" senzor, objektiv dostal dokonce i o trochu větší zoom a nově je podporován i formát RAW. Jak moc velká změna k lepšímu to tedy bude?
Sférické zkreslení
 V JPEGu se se skreslením v podstatě nesetkáte. Fotoaparát provádí korekci této vady (totéž platí o konvertoru ViewNX 2), a tak na nejširší ohniskové vzdálenosti dostanete sférické zkreslení s hodnotou +0,6 %, což si téměř nevšimnete a na nejdelší pak téměř rovné linie s +0,1 %. Pokud ale otevřete RAW v konvertoru, který korekci neprovádí (RawTherapee, dokonce i Camera Raw), dozvíte se, co vlastně fotoaparát skutečně vyfotil. Zatímco na maximálním zoomu téměř nejsou rozdíly (+0,2 %), na nejširším je dosaženo enormní sférické zkreslení +9,7 % a skutečný obraz je vytvořen z výřezu s rozlišením necelých 10 megapixelů (ten je narovnán, oříznut a zvětšen na 12 MPx).
 
	24mm ohnisko, JPEG  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Pokud budete pracovat s RAWy bez korekce zkreslení, připravte se na opravdu extrémní vinětaci s hodnotou přes 2,5 EV. Po korekci zkreslení (ve ViewNX 2 nebo JPEGu) se ale vinětace pohybuje okolo 2/3 EV, a to se už dá v pohodě snést. Na maximálně cloně je vinětace téměř nepostřehnutelná.
	Kresba (nejen) v rozích
 Nyní se podíváme na kvalitu kresby uprostřed i v rozích obrazu. Začneme ostřením na krátkou vzdálenost v řádu desítek centimetrů. Tentokrát budu prezentovat výsledky z JPEGu i RAWu bez korekce zkreslení.
 
	24mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F2 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 V JPEGu jsou výsledky velmi dobré, rohy jsou i na plně otevřené cloně docela dobré. RAW krásně ukazuje, jak moc jsou JPEGy vlastně doostřené a zkorigované. Zkreslení je enormní, chromatická aberace výrazná a vinětace také. Ta mizí až někde okolo F4.
 
	45mm ohnisko, clona F3 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	45mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	45mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Tady jsou už rozdíly menší. Rohy mají vcelku slušnou ostrost, ale vytváří jemné duchy, což jde ještě více vidět v RAWu. Tam je i trochu chromatické aberace.
 
	67mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	67mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U 67mm ohniskové vzdálenosti je střed v pořádku, rohy mají opět samy o sobě solidní ostrost, která je lehce poničena duchy. Ti snižují kontrast a roztahují kresbu směrem ven.
 
	120mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Střed je opět dobrý (v RAWu ne až tolik ostrý), rohy mají lehkou neostrost a tentokrát chromatickou aberaci i v JPEGu (v RAWu ale v trochu větší míře). Nyní zkusíme tentýž test při ostření na větší vzdálenost.
 
	24mm ohnisko, clona F1,8 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F2 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	24mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Se středovou ostrostí nejsou nikde problémy. Rohy jsou jen lehce neostré, zde to P330 v JPEGu zvládá dobře. RAWy jsou ale úplně mimo a bez korekce zkreslení nepoužitelné. 
 
	40mm ohnisko, clona F2,8 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	40mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	40mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 I na plně otevřené cloně je v JPEGu kresba dobrá až do rohů. V RAWu jsou rohy trochu horší, lehce mléčné.
 
	67mm ohnisko, clona F4 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	67mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Střed je opět v pořádku, v JPEGu vypadají slušně i rohy a jsou ostřejší při nižších clonách než při vyšších (tam už nastupuje difrakce). 
 
	120mm ohnisko, clona F5,6 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Zde nejsou žádné větší problémy, prostředek je velmi ostrý a detailní, rohy jsou jen o trochu slabší.
Chromatická aberace
 Dále se budeme věnovat míře chromatické aberace.
	
 24mm ohnisko, clona F1,8
	
 24mm ohnisko, clona F4
	
 24mm ohnisko, clona F8
 Na nejkratší ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace místy výraznější, s přicloněním paradoxně roste (vznikají duchové).
	
 40mm ohnisko, clona F2,8
	
 40mm ohnisko, clona F8
 U 40mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace stále patrná, jde spíše o namodralé duchy.
	
 67mm ohnisko, clona F4
	
 67mm ohnisko, clona F8
 67mm ohnisková vzdálenost je v podstatě bez chromatické aberace, duchové jsou jen velmi mírní, zde nejsou problémy.
	
 120mm ohnisko, clona F5,6
	
 120mm ohnisko, clona F8
 Na největším zoomu se vyskytuje jen mírné vyblednutí, ani zde nejsou problémy.