Recenze Objektivy Zoom Panasonic

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. | Kapitola 3

Milan Šurkala

Milan Šurkala

18

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh, stabilizace 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi 5. Protisvětlo a optický zoom
6. Noční a standardní scéna 7. Galerie ilustračních snímků 8. Galeire ilustračních snímků - s konvertorem 9. Závěr

Dalším objektivem pro full frame systém Panasonicu, na který se podíváme, je telezoom Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S. Má konstantní světelnost F4, optickou stabilizaci a podporuje i 1,4× a 2× telekonvertory.

Reklama

Sférické a poduškovité zkreslení

Zkreslení není u tohoto objektivu žádným problémem. V JPEGu i RAWu je prováděna automatická korekce a na minimálním zoomu jsem naměřil neznatelné sférické zkreslení (+0,2%), na maximálním zoomu pak podobně tak neznatelné poduškovité (-0,1%).

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost

Vinětace

Ztmavení rohů opravdu není žádným problémem. Když se podíváte na graf, nějaká ta vinětace byla sice zaznamenána s větším zoomem při plně odcloněném objektivu, ale při pouhých 0,3 EV a pozvolném nástupu si toho nemáte šanci všimnout.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

Chromatická aberace

Zde se budeme věnovat chromatické aberaci, tedy problémům barevně zbarvených kontrastních hran.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

70mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Jak zde vidíte, chromatická aberace není velkým problémem a na žádné cloně (a dokonce ani v RAWu) není vidět nějak přehnané barevné změny. Úplně bez chromatické aberace sice objektiv není, ale je opravdu málo znatelná.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

100mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Také u 100mm ohniskové vzdálenosti je chromatická aberace v podstatě neznámým pojmem.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

136mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Podobně to vypadá i u 136mm ohniskové vzdálenosti. Ani v RAWu si nelze všimnout nějaké výraznější chromatické aberace, je zde jen v minimálních náznacích.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F4 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

200mm ohnisková vzdálenost, clona F16 (RAW)

Na maximálním zoomu přichází trochu změna, tady je na nejnižší cloně vidět trochu chromatické aberace, kterou lze ale snadno potlačit a nejde o nějak dramatický problém. Opět je to dosti mírné. Podíváme se také na výsledky při použití telekonvertorů, v tomto případě ale jen při plně otevřené cloně.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×70mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×70mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×100mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×100mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×136mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×136mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×200mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

1,4×200mm ohnisková vzdálenost, clona F5,6 (RAW)

Při použití 1,4× telekonvertoru se projevy chromatické aberace trochu zvyšují, což platí především pro největší zoom. Ani zde to není nějak moc špatné, ale aberace je přeci jen už trošku patrná. Stále jde o malou plochu, kterou si na snímcích asi ani nevšimnete.

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×70mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×100mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×136mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (JPEG)

Panasonic Lumix S Pro 70-200mm F4 O.I.S.

2×200mm ohnisková vzdálenost, clona F8 (RAW)

Telekonvertor s 2,0× přiblížením je na tom už o něco hůře. Zvýrazňuje chromatickou aberaci samotného objektivu a přidává i svou vlastní. Pořád nejde o špatné výsledky, nicméně vlivy jsou už patrné a ne na všech ohniskových vzdálenostech půjde o vadu, která půjde beze zbytku odstranit. V zásadě lze ale říci, že chromatická aberace není pro objektiv výraznější problém, což platí i při použití s 1,4× telekonvertorem. S 2× verzí už je to horší. 


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama