Zpět na článek

Diskuze: Ricoh restrukturalizuje, nad budoucností Pentaxu visí otazník

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

zdenkodendis
zdenkodendis
Level Level
18. 12. 2022 14:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Ja používam bezzrkadlovky už skoro 2 roky a späť by som sa už nevracal. Už príchod prvej generácie Sony A7 bol prvým signálom toho, že klasickým zrkadlovkám tykajú posledné hodiny života. Dnes už ani slabá výdrž na batériu neobstojí. Pri celodennom svadobnom fotení a použitý dvoch fotoaparátov si človek vystačí s dvoma batériami na každé telo bezzrkadlovky Nikonu Z6II. Najnovšie Full-frame bezzrkadlovky majú už batérie na jedno nabitie výbornú výdrž. To sa táka i zimného fotenia a treba si fotoaparát nastaviť tak, aby pracoval čo najúspornejšie. Mam vyskúšané, že je veľký rozdiel medzi tým, či sa používa u Nikonu Z6II batéria EN-EL15 alebo EN-EL15c.

horgallery
horgallery
Level Level
15. 12. 2022 21:21

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Situace je vážnější. Otázka je pro koho vyrábět specializované fotoaparáty. Kolik profiků uzivy fotografie s příchodem AI. Řady výrobců a jejich modelové řady prořídnou. Masové většině i na spotřební obrazové zpravodajství postačí stále se zlepšující mobily. Nejsem nihilista ale predikujici realista.

Choakinek
Choakinek
Level Level
16. 12. 2022 17:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@horgallery Fotoreportáž na různá témata neuděláš s AI. AI je problém pro různé varianty umělecké fotografie, to ano, ale nikoliv pro reportáž. No a spoustu různých reportáží nenafotíš mobilem, některé např. potřebují velmi dlouhá ohniska, tam mobil poskytne max. nějaký x-násobný digitální zoom a výsledek pak vypadá naprosto tragicky.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
12. 12. 2022 08:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Myslím, že je to jasné. DSLR skončí i v Pentaxu. Ne, že by mi to nějak extra vadilo...

Choakinek
Choakinek
Level Level
12. 12. 2022 16:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Pavel Matějka A Pentax skončí ihned po DSLR, protože těch pár drobečků, co dělá vedle, toho nad vodou jistě neudrží.

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
11. 12. 2022 21:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

DSLR je mrtvé, má jen samé nevýhody a na trhu už je i tak příliš těsno. Canon, Nikon, Sony vedou ve full frame. Pak Panasonic s MFT a Fuji s APS-C. Olympus (OM System) je taky s otazníkem. Bohužel zákazníků je málo a někdo dalši půjde z kola ven.

mannoxx
mannoxx
Level Level
12. 12. 2022 08:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 Já nevím, pro mé potřeby má nevýhody jen CSC... Výdž baterky, výdrž baterky hluboko pod bodem mrazu... To mi žádná výhoda CSC nepřebije. V CSC mám baterku na pár minut, když fotím v zimě -> 5 baterek v batohu, neustále nabíjím, tahám kvůli tomu obří powerbanku a veškeré výhody jsou tatam... DSLR: Vezu dvě baterky a nevytřískám ani jednu. Venku -10°C a vichr. Když už to vypadá na vybito, hodím baterku do kapsy, vyměním za druhou, vyhřátou z kapsy, a doma zjistím, že tam je ještě na 1000 fotek :D

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
12. 12. 2022 10:27

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mannoxx Ale ved to striedanie bateriek mozes robit aj pri CSC - s jednou sa foti na mraze a druha sa zatial ohrieva v kapse :)

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
12. 12. 2022 10:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mannoxx Tohle bych ale neházel automaticky na CSC, ale spíše na typ baterky a konkrétní foťák a práci s ním. Během recenzí jsem se cosi nafotil s různými koncepcemi fotoaparátů v nejrůznějších mrazivých podmínkách, a že by tam byla obecně nějaká zásadní citlivost na teplotu u CSC, jsem si nevšiml. U některých ano, u některých ne. Asi největší citlivost na chlad jsem si všiml u kompaktů Sony RX100 posledních řad. Zatímco první generace RX100 fotí chlad nechlad skoro pořád stejně, další generace s toutéž baterkou kapitulují skoro okamžitě (což je třeba i tím, že už to nenatáčí jen FHD, ale 4K, nedejbože slow-motion). U CSC může záležet na frekvenci hledáčku, nastavení úsporného režimu,... Také je otázkou, jaké jsou využívané schopnosti DSLR a jaké jsou u CSC.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
12. 12. 2022 12:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mannoxx Většina fotografů ani netuší, co všechno CsC proti DSLR umí, neměli šanci si to s DSLR vyzkoušet a automaticky předpokládají, že CsC je jen takový DSLR bez zrcátka. A když pak dostanou CsC do ruky, tak se jen diví.

Choakinek
Choakinek
Level Level
12. 12. 2022 16:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mannoxx No, CSC bez hledáčku jsou v podstatě jen taková DSLR bez zrcátka :-).

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
12. 12. 2022 10:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Puppy8 "DSLR je mrtvé, má jen samé nevýhody" ... no, az do takeho extremu by som nesiel. Predsa len vidim aj dve vyhody:
- krasny uslachtily zvuk sklapajuceho sa zrkadla pri expozicii
- moznost pozriet sa na scenu cez nasadeny objektiv aj s vybitou bateriou / bez nutnosti vobec zapinat fotak :)

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
12. 12. 2022 12:18

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy 1/ Jaký má ten ,,krásný ušlechtilý zvuk" vliv na kvalitu fotografie? leda ten, že sklapující zrcátko může roztřást snímek.
2/ To je spíš pro zlost, než výhoda. (Chtěl bych to vyfotit, ale s prázdnou baterkou nemám nárok).

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
12. 12. 2022 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy 1. Kvalita fotografie je pri vybere fotaku mozno velmi dolezitym kriteriom, ale ani zdaleka jedinym. A rozklepat fotak moze aj otvaranie/zatvaranie samotnej uzavierky (a uzavierka pre FF nie je zrovna mala). A preto radsej fotim fotakmi s centralnou uzavierkou, ktora otrasy nesposobuje, resp. o jeden-dva rady mensie. Inak lepsie zrkadlovky tusim mali nejaku kompenzaciu otrasov zrkadla (ak si dobre pametam).

2. No prave to, ze ked sa chces len pozriet a nemusis fotak kvoli tomu zapinat, ti prave baterku setri, takze ked to budes chciet aj vyfotit, mas vyssiu sancu, ze najdes baterku nevybitu :) :D

Puppy8
Puppy8
Level Level
Fotomobil: Google
Fotoaparát: Sony
Objektiv: Tamron
12. 12. 2022 20:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy 1. Proto používám e-shutter kde to jen jde, abych se toho hnusného zvuku zbavil :-)

Choakinek
Choakinek
Level Level
12. 12. 2022 21:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Já tedy 1) pochopil jako vtip :-).

2) Už takový vtip není, vskutku, když DSLR nejede na liveview, plýtvá baterku výhradně jen při samotné expozici. Jasně, je tam nějaká spotřeba i tak, ale obávám se, že ve srovnání s CSC půjde jen o zlomek.

Pavel Matějka
Pavel Matějka
Level Level
13. 12. 2022 07:46

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Jenže než to zapneš, je ta správná chvilka pryč.

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
13. 12. 2022 08:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy a ja uz zavierku ani nemam, takze e-shutter vzdy

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
13. 12. 2022 12:28

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Jo. Super. Takže kouknu do hledáčku, zapnu, počkám, než foťák naskočí, kouknu znovu a ejhle! To, co jsem chtěl fotit už tam není! A pokud jde o výdrž baterky: CsC foťáky lze nastavit tak, že se po určité době ,,uspí" a oživnou okamžitě, jak sáhnu na některý ovládací prvek, takže pokud necvakám je spotřeba stejná, jako u DSLR. A strčit si do kapsy druhou baterku, pro případ, že by ta první ztrácela dech, (ještě nikdy se mi to nestalo), je opravdu obrovský problém. CsCčka mají většinou, (aspoň ta lepší) velmi účinnou stabilizaci a navíc možnost použití elektronické závěrky, takže mohou fotit bez toho, že by se ve foťáku cokoli hýbalo. (Další, co DSLR neumí a nikdy umět nebudou). Takže v kostce. Canonu a dokonce už i Nikonu došlo, že DSLR je morálně mrtvé a nemá smysl se tímto segmentem dále zabývat a brzy to nejspíš dojde i pánům od Pentaxu.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
13. 12. 2022 12:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Jo, není nad to, když máš při expozici od 1/5 sekundy déle v hledáčku tmu. S Olym můžu fotit 2 s z ruky a je to perfektně ostré, dokonce i se 150kovým sklem. S DSLR nemáš nárok.

Choakinek
Choakinek
Level Level
13. 12. 2022 13:47

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy To ale fotíš telefonem, ne? Anebo máš to nejdražší CSC od Nikonu, eventuálně ten mini FF od Sigmy anebo... nevím :-).

Choakinek
Choakinek
Level Level
13. 12. 2022 13:51

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Tohle bych si potřeboval ověřit, protože se mi to nezdá :-). Prostě oko se přizpůsobí. Neříkám, že to bude jak ve dne, ale úplná tma? To asi taky ne, co? To by tam musela být fakt tma, ani malý zdroj světla, pak ale uvidíš prd i v el. hledáčku.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
13. 12. 2022 16:12

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy "Prostě oko se přizpůsobí."

A to budeš čekat 5 minut, než v tom něco uvidíš? Pokud vůbec?

"Neříkám, že to bude jak ve dne, ale úplná tma? To asi taky ne, co?"

Co jsem fotil se zrcadlovkami, a že jsem jich na test měl spousta, tak za špatného světla šla pozorovatelnost v hledáčku dost rychle dolů. EVF to dokáže softwarově dost dobře přisvětlovat, byť je tam pak hodně šumu. Zatímco v hledáčku zrcadlovky jde vidět méně než okem, naopak v EVF může být vidět více než okem.

Choakinek
Choakinek
Level Level
13. 12. 2022 17:30

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy OK, pánové, budu vám věřit :-).

Brácha mi svůj posvátný Pentax půjčovat nechce a já měl v ruce DSLR naposledy před mnoha lety a už si to nepamatuji.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
14. 12. 2022 11:05

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Elektronický hledáček při expozici nezhasne i když fotíš na několik sekund. ( Obraz na něm udržují stejná data, která se ukládají na kartu a pokud u něj máš spuštěno automatické vyrovnání jasu, vidíš vše, i když v optickém bys viděl jen pár nejasných šmouh). A udržet foťák nehnutě, když v optickém hledáčku nic nevidíš je v podstatě nemožné, po dobu expozice nemáš nad scénou žádnou kontrolu. Ale moc se mi líbí zoufalé snahy hrstky DSLR fanatiků, najít na této technické mrtvole aspoň něco dobrého. Problém je 1/ v tom, že CsC umí vše, co umí DSLR a ještě něco navíc a 2/ v tom, že fanatici DSLR to buď nevědí, nebo si to odmítají připustit.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
14. 12. 2022 11:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Ať si ho klidně nechá a opatruje. Já už bych, (a to jsem fotil Prakticou LLC od léta 1974) nechtěl DSLR ani kdyby mi za to platili. Z Olyho s MFT snímačem dostanu bez nějaké extrémní snahy mnohem větší a lepší fotky, než z kinofilmu. (Z diapozitivu po dlouhé práci s naskenovaným originálem z kvalitního filmového skeneru max. A4, z Olyho bez problémů dokonale ostré A1).

PHiLiPZ
PHiLiPZ
Level Level
14. 12. 2022 12:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Po D70, D300 a D810 som si urobil radost so Z9.

Silvr
Silvr
Level Level
14. 12. 2022 16:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Mám zkušenosti s digitálním i optickým hledáčkem, přesto dávám přednost optickému....

Choakinek
Choakinek
Level Level
14. 12. 2022 20:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Pak jsem se trefil :-).

Choakinek
Choakinek
Level Level
14. 12. 2022 20:36

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Klesá Vám viditelnost v optickém hledáčku za špatného světla?

Mějme např. ulici v noci, osvícenou lampami. Vnímáte ji hůře v hledáčku DSLR, než prostým pohledem?

Silvr
Silvr
Level Level
14. 12. 2022 21:31

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Vážně nemám problém se sníženou světelností hledáčku ani při horším světle. Tohle je prostě u každého jinak. Každý je nějak zvyklý a fotí jiné věci. V tom, co fotím já, mě optický hledáček absolutně neomezuje.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
14. 12. 2022 22:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Podla mna hodne zalezi na tom, co znamena "při horším světle". Ak je len trosku sero, tak to samozrejme nie je ziadny problem, ale napriklad uz som fotil v situacii, kde som volnym okom v tme len tazko rozoznaval co vlastne vidim, kdezto fotak s EVF nahodil obnovovaciu frekvenciu niekolko FPS a sialene ISO, takze obraz bol sice sekany a zasumeny, ale na scene som krasne vsetko videl (moja prakticka skusenost).

Je pravda, ze ludske oko sa dokaze prisposobit velmi velkej tme a po chvilke vidi aj velmi male mnozstvo svetla. Otazka ale je, ci vobec ma sancu a cas sa prisposobovat. Napriklad ked kontrolujem prave vyfotenu fotku na displeji (ktory obvykle silno svieti) a vzapeti chcem fotit dalsiu fotku, tak oko proste ten cas nema (ako kusok vyssie uz pisal Milan).

Uz som tu v minulosti spominal jednu konkretnu situaciu - fotil som jednu akciu na zimnom stadione. Svetla ladova plocha, velmi silno osvetlena reflektormi, divaci v tme. Okrem fotiek diania na ploche som chcel urobit aj fotku sledujudich divakov, ale ked som oci zo silno osvetlenej ladovej plochy nasmeroval na divakov, tak som videl akurat tak tmu. Viem, ak by som pockal 10-20 sekund, tak by som sa rozkukal a pekne by som videl aj divakov, ale tolko casu som tomu nechcel venovat, aby mi nieco neuslo zo samotneho diania. Avsak fotak je ovela rychlejsi ako oci a zobrazovanie behom pol sekundy prisposobil tak, ze som divakov v EVF hned krasne videl a mohol okamzite podla potreby zazoomovat, zaramovat scenu a stlacit spust :)

Silvr
Silvr
Level Level
14. 12. 2022 22:34

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Ano, všechny tyhle zkušenosti mám a beru na ně ohled, ale pro moje focení mi prostě víc vyhovuje optický hledáček. V tom jednom případě ze sta, kdy potřebuju stoprocentně "vidět", přepnu do LV.

Cejpatka
Cejpatka
Level Level
Fotoaparát: Nikon
Fotomobil: Google
Objektiv: Tamron
15. 12. 2022 10:39

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy A jejda, busy si tu z nás zas dělá prdel se svou letitou historkou... :D A já mu opět píšu, hoď sem odkaz na tu tvoji fotku, kdy pouhým okem skoro nevidíš, za to přes EVF ano. Pokud ne, tak jsi opět pro mě za lháře, či hňupa nebo obojí. Jedinou výjimkou je pak možná silná šeroslepost, tak to pak sorry. Expozice, kdy pouhým okem skoro nic nevidím, jsou totiž v řádu desítek sekund a pak nebudu hledět do hledáčku, ale dám foťák na stativ a čumím na zadním displej, a´t už s DSLR nebo s CSC.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
15. 12. 2022 11:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy V takom pripade mas za hnupa aj Milana, ktory kusok vyssie napisal "Co jsem fotil se zrcadlovkami ... tak za špatného světla šla pozorovatelnost v hledáčku dost rychle dolů". Isteze, oko sa dokaze prisposobit a clovek to co chce napokon uvidi aj v hladaciku, ale, ako uz Milan tiez napisal "to budeš čekat 5 minut, než v tom něco uvidíš?".

Pre mna nie je dolezite co si o mne myslis, ale Milanovi by si sa za toho hnupa mal ospravedlnit !

PS: Stativ a fotenie cez displej situaciu samozrejme riesi, ale ja som vtedy nemal stativ a fotak hladacikom oprety o hlavu bol ovela stabilnejsi pre dlhe expozicie (radovo desatiny sekundy az sekunda).

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
15. 12. 2022 11:48

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Já zase chci v hledáčku vidět přesně to, co se mi po stisku spouště uloží na kartu. Takže optický hledáček je tím pádem mimo hru. A také chi, aby mi foťák ostřil naprosto přesně a s jakýmkoli sklem a to je reálně prakticky možné pouze tehdy, když ostřicí body jsou součástí čipu.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
15. 12. 2022 11:49

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Busy Fotit černocha v tunelu s optickým hledáčkem prostě nejde. S elektronickým no problem.

mnx
mnx
Level Level
11. 12. 2022 19:17

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Doufám, že se v Pentaxu probudí a začnou konečně chrlit i nějaká bezzrcátka, aby neskončili úplně. To by byla velká škoda. ˇŽe budou DSLR spíš už jen pro fajnšmekry, bylo víceméně jasné už před lety, kdy všichni ostatní výrobci oznámili své EVF řešení.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
12. 12. 2022 12:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mnx Je otázka, jak dlouho bude managementu trvat, než pochopí, že ten rychlík už odjíždí a trať je jen jednokolejná, takže dohonit a předjet jaksi nelze.

mnx
mnx
Level Level
12. 12. 2022 18:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Coby nešlo, značka Pentax má pořád ve světě značnou váhu, ať se to někomu líbí, nebo ne. Nebál bych se ani radikálních kroků, jako třeba připojení k L-mount alianci.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
13. 12. 2022 12:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Je otázka, jak dlouho z toho ještě budou přežívat. Dobrá pověst a renomé se dá ztratit mnohem rychleji, než získat.

Choakinek
Choakinek
Level Level
11. 12. 2022 17:59

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

Jestli je pravda, co je uvedeno v článku o nedotování jednotlivých divizí (těmi úspěšnějšími), tak mě celkem zaráží poměrně primitivní systém řízení podniku, ve kterém se koupí nějaká divize a pak už se jen očekává, jak se z ní (napořád) posypou chechtáčky?

Přeci mohu koupit podnik (divizi) i v úpadkovém stavu, poté vytvořím plán vývoje, provedu investici v souladu s tímto plánem a budu očekávat výsledek.

To je přesně problém Pentaxu. Dnes je již jasné, že soustředit se pouze na DSLR je úpadkový stav. Proto se provede investice, z výrobce DSLR se stane např. výrobce moderních CSC, které mají co nabídnout a značka Pentax může existovat dál.

Pokud se výše uvedená operace neprovede, tak je v zásadě rozhodnuto - Pentax pod Ricohem brzy skončí anebo dokonce skončí definitivně (nikdo o něj při odprodeji neprojeví zájem).

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
15. 12. 2022 11:52

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Je otázka, kdy se nad DSLR, jako systémem definitivně zavře voda. Není otázka, zda k tomu dojde, ale kdy to bude, čili jak dlouho Pentax ještě vydrží. (tipuji to max, na dva roky).

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
18. 12. 2022 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Minusujte si jak chcete, ale zákony trhu jsou neúprosné. Co nevydělává, to uhnije. A DSLR je v komatu už dost dlouho. Pentax je momentálně jediný, kdo s DSLR zkouší přežít, ale o tom, že by přišel s něčím, co zašlou slávu DSLR oživí si můžete nechat jen zdát.

Reklama
Reklama