Seznam kapitol
Do testu se nám dneska dostalo nové hledáčkové CSC od Samsungu, model NX30. Ten má 20MPx senzor, bezdrátové připojení Wi-Fi, výklopný displej i hledáček. Vyzkoušeli jsme ho s 18-55mm i 85mm F1,4 objektivem.
Nyní se podíváme na úroveň digitálního šumu. Samsung NX30 je vybaven 20MPx ASP-C snímačem a posoudíme kvalitu JPEGů i RAWů převedených s vypnutým odšumováním.
	
 ISO 100 (JPEG)
	
 ISO 100 (konverze z RAWu)
 Nejnižší citlivost ISO 100 je bez šumu, krásně detailní a ostrá.
	
 ISO 200 (JPEG)
	
 ISO 200 (konverze z RAWu)
 U citlivosti ISO 200 se nic nemění, se šumem není žádný problém.
	
 ISO 400 (JPEG)
	
 ISO 400 (konverze z RAWu)
 ISO 400 přidává trochu jasového šumu do RAWu, JPEGy jsou i nadále čisté s lehkým mydlením v méně výrazných plochách.
	
 ISO 800 (JPEG)
	
 ISO 800 (konverze z RAWu)
 S citlivostí ISO 800 roste jasový šum v RAWu a trochu se přidává i barevný. Stále to stačí na poměrně slušné fotografie i v JPEGu.
	
 ISO 1600 (JPEG)
	
 ISO 1600 (konverze z RAWu)
 U ISO 1600 už začínají problémy. Jasového a barevného šumu je ve snímku celkem dost, JPEGy se mydlí. Ve kvalitním RAW konvertoru ale zvládnete dostat stále dost slušný výsledek.
	
 ISO 3200 (JPEG)
	
 ISO 3200 (konverze z RAWu)
 ISO 3200 bych už v JPEGu nepoužíval, slabší detaily se hodně rozmývají. RAW už také nevypadá nejlépe, barevného šumu je vcelku dost.
	
 ISO 6400 (JPEG)
	
 ISO 6400 (konverze z RAWu)
 ISO 6400 snižuje saturaci barev v JPEGu, slabší detaily se rozmývají. RAW je plný barevného šumu.
	
 ISO 12800 (JPEG)
	
 ISO 12800 (konverze z RAWu)
 Dostáváme se k hodně vysokým citlivostem. ISO 12800 je plné barevného šumu, v JPEGu pak vykazuje jasový šum a velmi slabé barvy.
	
 ISO 25600 (JPEG)
	
 ISO 125600 (konverze z RAWu)
 Nejvyšší citlivost je už vyloženě zbytečná. Je plná barevného šumu, JPEGy jsou nepoužitelné.
	
 výřezy z JPEGů konvertovaných na 12 MPx
 Při konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx, které používáme pro snazší porovnání mezi fotoaparáty, vypadá i ISO 1600 docela pěkně, byť se místy rozmazává. ISO 6400 mydlí jemné detaily, ty výraznější jsou v pořádku.
	
 výřezy z RAWů konvertovaných na 12 MPx
 U RAWů jde také hodnotit ISO 1600 přijatelně, v RAW konvertoru z toho ještě můžete mnohé vytáhnout. ISO 3200 už na tom není nejlépe, je však použitelné. Výše bych nechodil.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Do citlivosti ISO 400 jsou snímky čisté, v podstatě bez šumu, ISO 800 pak barevný i jasový šum v RAWu trochu navyšuje a objevuje se lehké patlání v JPEGu. Stále je to ale kvalitní snímek a i z citlivosti ISO 1600 dostanete rozumný obraz. U citlivosti ISO 3200 je už barevný šum v RAWu docela značný a JPEGy jsou nevýrazné, ztrácejí ostrost. ISO 6400 je už nouzovka a výše bych už nechodil.
	
 výřezy z JPEG snímků konvertovaných na 12 MPx
 Po konverzi na standardizované rozlišení 12 MPx (pro vzájemnou porovnatelnost mezi recenzemi) se ISO 800 jeví být v pořádku s jen lehkou ztrátou ostrosti, ISO 1600 je také dobře použitelné, ale ISO 3200 se přeci jen patlá. Vyšším citlivostem bych se spíše vyhýbal.
	
 výřezy z RAW snímků konvertovaných na 12 MPx
 Stejná situace se opakuje zde. U ISO 800 začínají lehké potíže, ale i ISO 1600 vypadá použitelně. ISO 3200 je horní hranice a výše je už barevný šum i ve sníženém rozlišení dost vidět. Pojďme se nyní podívat na snímky bílé plochy.
 
	ISO 100 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 1600 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 3200 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 6400 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	ISO 12800 (JPEG)  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Barevný šum se zlehka začíná objevovat mezi ISO 800 a ISO 1600, výraznější je až při ISO 3200. Odšumování jej účinně potlačuje na všech citlivostech, od ISO 6400 výše si ale lze všimnout ustřelených pixelů.