Recenze Objektivy Pevné ohnisko Canon Sigma

Srovnávací test pevných 50mm objektivů | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

32

Seznam kapitol

1. Srovnávací test pevných 50mm objektivů 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi 5. Protisvětlo, noční a standardní scéna
6. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,2 7. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,4 8. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,8 9. Galerie ilustračních snímků: Sigma 50mm F1,4 10. Závěr

V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.

Reklama

V této kapitole se podíváme na ilustrační snímky z 50mm F1,2L objektivu Canonu na obou zrcadlovkách. Začínáme s full frame verzí EOS 5D Mark II.

Full frame DSLR - Canon EOS 5D Mark II

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/500 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Kresba objektivu je velmi příjemná, totéž platí o jemném bokehu v pozadí. Ke stažení nabízím i

RAW

.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/40 s, clona F1,2, citlivost ISO 320, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Vynikající světelnost umožní fotit i v poměrně špatném světle s krátkými časy a nízkou citlivostí. Hloubka ostrosti malá, vzdálenější část rostliny je už příjemně neostrá. Při plně otevřené cloně je ostrost pochopitelně trochu slabší, ale pro běžné použití si toho nevšimnete. Na pozadí si můžete všimnout chromatické aberace.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/8000 s, clona F1,6, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Použil jsem clonu F1,6, abych dosáhl nízkou hloubku ostrosti, ale nešel jsem až na plně otevřenou clonu, aby kresba nebyla příliš neostrá. Ostrost je nyní docela v pořádku, pozadí se rozmazává s mírnou chromatickou aberací.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/100 s, clona F16, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

F1,2L objektiv v takto náročných podmínkách trpí na chromatickou aberaci i při nejvyšší cloně, větvičky modrají, na většině plochy se ale neztrácejí. K tomu dochází opravdu jen v tom nejsilnějším protisvětle.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/100 s, clona F2,8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Při nízkých clonách je hloubka ostrosti velmi malá. Bokeh v pozadí je velmi jemný a plynulý.

APS-C DSLR - Canon EOS 550D

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/500 s, clona F3,5, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Na středně nízkých clonách objektiv kreslí velmi pěkně a zaostřené plochy velmi hezky vytahuje ven. Na rozostřeném pozadí je opět vidět chromatická aberace.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F3,5, citlivost ISO 800, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

I zde je vidět, že na rozostřených hranách vzniká chromatická aberace, na což se musíte dávat pozor. I zde si můžete stáhnout

RAW

verzi snímku.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/15 s, clona F1,4, citlivost ISO 800, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Velkou výhodou vynikající světelnosti je např. to, že docela snadno můžete fotit i v noci. Zejména panning, který vyžaduje trochu delší časy, není vůbec problémový.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/25 s, clona F1,2, citlivost ISO 3200, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Za velmi špatného světla nemusí stačit ani nejnižší clona. Zde tedy vidíte větší množství šumu degradující detaily, nepříliš přesvědčivou ostrost danou absencí stabilizace i horší kresbou na plně otevřené cloně. Dále si můžete všimnout silně barevných kontrastních hran. Sami se můžete podívat na zdrojová data v

RAWu

.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

O hodinu dříve bylo světla mnohem více a ačkoli i tehdy už bylo trochu šero, mohl jsem použít vyšší clonu F2,2 a mnohem nižší citlivost ISO 200 při znatelně kratším času. Ostrost je mnohem lepší, chromatická aberace trochu patrná, bokeh příjemný.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F2,5, citlivost ISO 200, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Clona F2,5 je na portréty z malých vzdáleností dost odvážná, hloubka ostrosti totiž není právě velká. Každopádně na takové cloně už podává F1,2L objektiv pěkné výsledky.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/100 s, clona F11, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Vyšší clonu jsem použil pro zvětšení hloubky ostrosti.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/1000 s, clona F1,8, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Čím více budete otevírat clonu, tím větší chromatické aberace dosáhnete, v protisvětle si s tímto objektivem musíte dávat opravdu hodně velký pozor.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/400 s, clona F9, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Na vyšších clonách je objektiv bez vážnějších chyb a výsledky podává velmi dobré.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/4000 s, clona F1,2, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,3 EV, klikněte pro zvětšení

S plně otevřenou clonou můžete hezky rozmazávat pozadí i na větší vzdálenost. Jako obvykle, i zde se však zejména na rozostřených hranách na pozadí objevuje silná chromatická aberace.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama