Recenze Objektivy Pevné ohnisko Canon Sigma

Srovnávací test pevných 50mm objektivů | Kapitola 7

Milan Šurkala

Milan Šurkala

32

Seznam kapitol

1. Srovnávací test pevných 50mm objektivů 2. Autofokus, ostření, světelnost, bokeh 3. Sférické zkreslení, vinětace, chromatická aberace 4. Kresba v praxi 5. Protisvětlo, noční a standardní scéna
6. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,2 7. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,4 8. Galerie ilustračních snímků: Canon EF 50mm F1,8 9. Galerie ilustračních snímků: Sigma 50mm F1,4 10. Závěr

V cyklu věnovanému objektivům jsme si posvítili na pevné 50mm objektivy pro zrcadlovky Canon. Otestujeme 50mm F1,8, 50mm F1,4 a dokonce i velmi drahý 50mm F1,2L objektiv. K tomu si přidáme i 50mm F1,4 objektiv značky Sigma.

Reklama

Dále pokračujeme přehlídkou snímků pořízených s objektivem Canon EF 50mm F1,4 USM.

Full frame DSLR - Canon EOS 5D Mark II

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/50 s, clona F1,4, citlivost ISO 1250, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Na plně otevřené cloně je kresba poněkud jemnější, ale není to špatné. Výhodou výborné světelnosti F1,4 je zejména to, že můžete takto fotit i za opravdu velmi špatného světla. Toto je už vyložené šero a přitom snímek je stále dostatečně kvalitní i při focení z ruky. Stabilizace by ale nebyla na škodu, tu bohužel u Canonů nenajdete.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Potěší výborná ostrost i absence chromatické aberace. V takových podmínkách předvádí 50mm F1,4 objektiv od Canonu dobrou práci.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/50 s, clona F9, citlivost ISO 125, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Ani zde nelze mít k výsledku vážnější výhrady, pouze stromy v dáli se trochu slévají, byť by ještě moc mimo hloubku ostrosti být neměly. Snímek si můžete prohlédnout v

RAW verzi

.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/640 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Zde jsem zkoušel rozmáznout pozadí i při snímání na velkou vzdálenost. Moc výrazné to sice není, ale při bližším pohledu si přeci jen všimnete, že pozadí opravdu není ostré (ostatně už ani přední kolo). Při plně otevřené cloně ale musíte počítat s mírně slabší kresbou i v zaostřené části.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/40 s, clona F2,2, citlivost ISO 800, ohnisko 50 mm, klikněte pro zvětšení

Při nepříliš rozostřeném pozadí je bokeh poměrně nešťastný. Nachází se zde spousta chromatické aberace a celkově nepůsobí příliš dobrým dojmem.

APS-C DSLR - Canon EOS 550D

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F5, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

V zaostřené části je kresba perfektní, v pozadí se s protisvětlem větvičky trošku ztrácejí. Míru detailů si můžete prohlédnout v

RAWu

.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/25 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

S APS-C čipem je virtuální zvětšení objektivu asi 0,25násobné, což pro makro není právě mnoho. Ostrost je velmi dobrá.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/160 s, clona F4, citlivost ISO 400, ohnisko 50 (80) mm, makropředsádka Raynox DCR-150, klikněte pro zvětšení

Objektiv umožňuje použití makropředsádky

Raynox DCR-150

, a to bez vinětace. Dosáhnete tak 0,65× virtuální zvětšení, což už je přeci jen použitelné.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F2, citlivost ISO 160, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Výhodou vynikající světelnosti je možnost fotit z ruky fotografie i za šera, a to při stále poměrně nízkých citlivostech. Jako bonus dostanete malou hloubku ostrosti, která jemně odděluje auta od pozadí. Naopak stinnou stránkou je chromatická aberace ve větvích stromu.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/80 s, clona F3,5, citlivost ISO 1250, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Na tomto snímku můžete pozorovat dobrou úroveň detailů, kolem některých linií je však viditelná aberace (červené linie). Čím nižší clonu použijete, tím silnější aberace bude. Míru detailů a aberaci můžete posoudit z přiloženého

RAWu

.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/80 s, clona F4,5, citlivost ISO 125, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

Fotografie ukazuje velmi slušnou míru detailů i ostrosti. Bokeh je příjemný.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/400 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení

U tohoto snímku jsem zkusil plně otevřenou clonu. Ostrost v zaostřené ploše je překvapivě slušná, na pozadí si lze ale všimnout spousty chromatické aberace.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F2,2, citlivost ISO 1600, ohnisko 50 (80) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení

Více otevřené clony často způsobují barevné hrany kolem zdrojů světel, což je případ i tohoto snímku.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/60 s, clona F5,6, citlivost ISO 500, ohnisko 50 (80) mm, korekce +0,7 EV, klikněte pro zvětšení

Na středních clonách dává objektiv dobré výsledky, v zónách mimo hloubku ostrosti si lze všimnout lehkého nástupu aberace.

Srovnávací test pevných 50mm objektivů


expoziční čas 1/1000 s, clona F1,4, citlivost ISO 100, ohnisko 50 (80) mm, klikněte pro zvětšení

S plně otevřenou clonu je hloubka ostrosti velmi nízká a i zaostřená část má jemnou kresbu. Pro lepší výsledky je přeci jen lepší trochu přiclonit (řekněme F1,8 až F2,2).


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama