Zpět na článek

Diskuze: Fujifilm X asi přeci jen bude mít stabilizovaný senzor

Nejsi přihlášený(á)

Pro psaní a hodnocení komentářů se prosím přihlas ke svému účtu nebo si jej vytvoř.

Choakinek
Choakinek
Level Level
4. 7. 2017 21:09

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

No, nemá optická stabilizace své limity co se zisku EV týče oproti současným mech. stabilizacím snímače?

Sakini
Sakini
Level Level
4. 7. 2017 21:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek Ne na opravdu dlouhých ohniscích, ty pohyb snímače nikdy plně nezvládne.

Ozzelot
Ozzelot
Level Level
5. 7. 2017 07:25

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini tohle mě hodně zajímá, protože tenhle argument slýchám často, ale už jen v diskuzích, když projedu články a recenze zabývající se nejmodernější pětiosou stabilizací http://www.digineff.cz/clanek/olympus/co-je-petiosa-stabilizace většinou vychází jako minimálně srovnatelná s tou optickou. osobně mám zkušenost s levnějšími stabilizovanými objektivy a pokročilou (2 osou) stabilizací snímače a prakticky v tom nevidím rozdíl. Otázka je jaká stabilizace ve Fuji bude. Problém s velikostí bajonetu a pokrytím objektivů je u CSC častá, tohle všichni podcenili. Jediný kdo byl asi prozíravý a počítal i s FF a 5-ti osou stabilizací od začátku je prostě Sony E ...

Sakini
Sakini
Level Level
5. 7. 2017 08:32

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini Tak Sony aplikovalo stabilizaci senzoru až už do E bajonetu FF nasadili, takže spíš šlo o využití situace. A právě na Sony je vidět, jak je ta potřeba optické stabilizace v dlouhých a těžkých teleobjektivech potřebná - jejich FE telezoomy ji mají, stejně jako nejnovější dlouhá skla na m4/3. On jakkoliv se pohybující snímač nemůže mít dostatečnou účinnost vůči kilu či více skla a kovu daleko před ním, ovšem určitě se nebavíme o běžných ohniscích. Fuji už má vysoce účinné stabilizace v objektivech, dají se bezpečně držet dost dlouhé časy (18-135 na dlouhém konci 1/15, 10-24 na široko přes sekundu, 100-400 na dlouhém konci 1/25), ale Olympus s E-M1 II dost zvedl laťku prakticky na fyzikální limity mechanické stabilizace, a každý výrobce se teď nad sebou musí zamyslet. Jinak u běžných ohnisek je pětiosá stabilizace jako třeba u Olympusu E-M5 výborná věc, tu jsem si vyzkoušel dostatečně a hodně ušetřila citlivost.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
5. 7. 2017 10:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini Stabilizace čipu znamená, že je úplně jedno, zda použiji stabilizovaný, nebo starý ,,analogový" objektiv, stabilizace bude fungovat vždy a pokud je FW udělán tak, že stabilizace čipu umí spolupracovat se stabilizací v objektivu, tak už vůbec není co řešit. Jediný problém je v tom, že stabilizace čipu, pokud má být zaostření za všech okolností perfektní, vyžaduje zaostřovací body na čipu; se samostanými zaostřovacími senzory to kvalitně fungovat nebude. A Fuji jen zjistil, že Olymu a Panasonicu pětiosá stabilizace perfektně funguje, tak se prostě začal opičit. (M1/II umí spojit stabilizaci snímače se stabilizací ve skle a výsledkem je zbytečnost stativu).

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
5. 7. 2017 11:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini U Olyho a Pasonicu no problem. A už oba umějí i spolupráci stabilizace ve skle se stabilizací snímače.

Ozzelot
Ozzelot
Level Level
6. 7. 2017 19:22

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini umí optická stabilizace také kompenzovat rotaci kolem osy objektivu?

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
6. 7. 2017 20:00

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini Neumi - vid moj prispevok z 5.7.2017 13:04 o kusok nizsie. Otacanie okolo osi objektivu (cize v podstate naklananie horizontu) je uloha ktora sa ovela jednoduchsie robi otacanim snimacieho cipu okolo tejto osi.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
5. 7. 2017 13:04

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Choakinek To Choakinek: Oba druhy stabilizacie maju svoje limity. Stabilizacia pohybom snimaca moze byt sice az 5-osa, ale u nej je problem v tom ze cim dlhsie ohnisko, tym rychlejsie a s vecsim rozkmitom sa musi pohybovat snimaci cip. Pri teleohniskach je castokrat nutny uz tak velky rozkmit cipu, ze servomechanizmus pohybu cipu uz proste nema sancu to ustabilizovat.

Tento problem netrapi stabilizaciu pohybom sosoviek v objektive (vhodnou konstrukciou objektivu nemusia byt pohyby velke ani pri dlhych ohniskach) avsak limitom tejto stabilizacie je ze z principu moze byt maximalne trojosa.

Takze idealne je ak sa skombinuju obe stabilizacie, pricom pohyb sosoviek stabilizuje pohyb obrazku hore-dole, vlavo-vlavo a vpred-vzad a naklananie horizontu (ktore nezavisi od velkosti ohniska) je stabilizovane pohybom snimacieho cipu.

Sakini
Sakini
Level Level
4. 7. 2017 19:35

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

To by mohlo přinést podobně zajímavé výsledky jako u Olympusu a Panasonicu, duální funkce ve spojení s velmi účinnou stabilizací v části Fuji objektivů by posunula udržitelné časy minimálně nad sekundu. A zase ta alternativa k DSLR bude zajímavější.

pidalin
pidalin
Level Level
5. 7. 2017 03:50

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini Koukal jsem na video natočený s tou duální stabilizací a to zkreslování a pohyb senzoru je tam dost vidět, ale asi to je menší zlo než fotit na mega vysoký iso. To zkreslení se na tý fotce dá asi ňákym způsobem korigovat.

oldsurkala85
oldsurkala85
Level Level
7. 7. 2017 14:20

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@pidalin A je to zkreslování opravdu dáno stabilizací? Už jsme to tu řešili jednou u Panasonicu a většina zkreslení byla dána rolling shutter efektem.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
5. 7. 2017 11:01

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini U DSLR je, díky samostatnému zaostřovacímu senzoru, tato stabilizace nepoužitelná. Teoreticky by to šlo, ale muselo by to být udělané tak, že zaostřovací senzor by musel být rovněž pohyblivý a být se snímačem mechanicky spřažen. A co udělají s kvalitou obrázku pohyblivé čočky v objektivu? Obávám se, že u dlouhých skel se to na snímku projeví a ne moc dobře.

kolyy
kolyy
Level Level
5. 7. 2017 11:57

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Tak to by si to mal urýchlene vysvetliť Pentaxu a Sony, ktoré majú mechanicky stabilizovaný senzor v zrkadlovkách už mnoho rokov....

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
5. 7. 2017 12:44

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Podla mna samostatne fazove senzory v DSLR alebo SLT stabilizovane byt nemusia. Dobramu fazovemu senzoru staci aj velmi kratka "expozicia" na to aby rozoznal akym sposobom je scena rozostrena. To iba samotny snimaci cip musi byt osvetleny po urcitu dobu kvoli expozicii samotnej fotky.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
6. 7. 2017 14:26

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Oni mají pětiosou stabilizaci? Pokud vím, tak ne. A pokud bude čip jezdit dopředu a dozadu a zaostřovací senzor ne, tak snímek ostrý prostě nebude.

Sakini
Sakini
Level Level
6. 7. 2017 14:56

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér http://bestmirrorlessblogs.com/musings/sony-olympus-pentax-k-1-5-axis-stabilisation/ kupodivu to jde.

http://briansmith.com/guide-sony-a99ii-image-stabilization/ ejhle, Sony to v A bajonetu taky umí

Zavedli to obojí sice poměrně nedávno, ale pětiosá stabilizace je celkově pro většinu značek mimo Olympus docela čerstvá věc.

Busy
Busy
Level Level
Fotoaparát: Leica
Objektiv: Sony
Fotomobil: Google
6. 7. 2017 20:10

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Cisto prakticky - ak mam pri beznom foteni hlbku ostrosti (napriklad) meter, tak tych par milimetrov pohybu fotaku vpred-vzad kvoli klepaniu ruk nas absolutne nemusi trapit :)

Kriticke to moze byt pri specialnych umeleckych fotkach kde je zaostrene oko a spicka nosa sa uz rozmazava, lenze pokial chcem take fotky fotit, urcite by som sa nespoliehal na beznu stabilizaciu.

A pri makre s hlbkou ostrosti desatinky milimetra by mi uz ani cip jazdiaci vpred-vzad nepomohol, tam uz proste treba mat fotak na pevnej podlozke alebo idealne makrosanky.

kolyy
kolyy
Level Level
7. 7. 2017 01:58

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@mlsný amatér Až na to, že žiadny senzor nejazdí dopredu a dozadu... Videl si vôbec niekedy ako tá stabilizácia funguje na vlastné očí?

JonSnih
JonSnih
Level Level
5. 7. 2017 18:03

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@Sakini @Sakini: Otázkou taky je, jakou cestou se vydají. Přece jen Pentax, Olympus, Panasonic i Sony mají své stabilizace jistě patentované. A teď kolik prostoru tu zbývá pro další nové řešení? A nakolik efektivní.

Sakini
Sakini
Level Level
5. 7. 2017 18:40

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JonSnih Dá se očekávat že se poučí jinde, aby vývoj netrval moc dlouho, a vzhledem k jejich relativně intenzivní spolupráci s Panasonicem (což je poznat i u Panasu) možná vítr povane odtud. Plus jejich vlastní dlouholeté zkušenosti se stabilizacemi v profi zobrazovacích technologiích. Třeba přijdou s něčím úplně originálním.

mlsný amatér
mlsný amatér
Level Level
6. 7. 2017 14:29

Komentáře tohoto uživatele máš zablokované.

@JonSnih patentovat si mohou max. mechanické provedení, nebo algoritmus, kterým se pohyby senzoru řídí. Takže samotný princip je jedna věc a konkrétní provedení druhá.

Reklama
Reklama