Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX | Kapitola 5

Milan Šurkala

Milan Šurkala

45

Seznam kapitol

1. Sony NEX-5N: téměř ideální NEX 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu - korekce vad 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.

Reklama

Srdcem fotoaparátu Sony NEX-5N je APS-C Exmor CMOS snímač s rozlišením 16 megapixelů. Pixelová hustota je tak akorát, v dnešní době tak zhruba ve středu pole. Šum by tedy mohl být docela nízký, na což se nyní budeme soustředit. Ukážeme si snímky v JPEGu i výřezy převedené pomocí Camera Raw s vypnutým odšumováním.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 100 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 100 (konverze z RAWu)



K nejnižší citlivosti není co dodat. Šum v podstatě neexistuje, vše je krásně ostré a bez šumu.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 200 (konverze z RAWu)



Citlivost ISO 200 je na tom podobně, po šumu téměř ani památky. Velmi dobrá práce.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 400 (konverze z RAWu)



Ani ISO 400 není o mnoho horší. Snímek má jen velmi mírný jasový šum, kvalita je i nadále vynikající.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 800 (konverze z RAWu)



ISO 800 lehce navyšuje jasový šum v RAWu, stále je ale velmi ostrý a detailní. Ostatně JPEG ukazuje, že odšumět takový snímek není žádný problém.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 1600 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 1600 (konverze z RAWu)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 2500 (multiexpozice)



Teprve citlivost ISO 1600 začíná mít znatelnější šum, JPEGy ale vypadají stále celkem dobře, byť si už lze všimnout jakéhosi rozpíjení obrazu. Barevnost je i nadále v pořádku. Při multiexpozici byla navolena citlivost ISO 2500, snímek je bez šumu, ale poněkud utrpěla ostrost.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 3200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 3200 (konverze z RAWu)



ISO 3200 je opět o něco horší, ale JPEGy vypadají i nadále velmi ostře a barevně v pořádku. Plochy se trochu hrudkují a určitě není třeba se této citlivosti bát.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 6400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 6400 (konverze z RAWu)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 6400 (multiexpozice)



ISO 6400 je v RAWu postiženo silnějším barevným šumem. JPEG jej dobře odstraňuje, zbytky po odšumování jsou trochu patrné, barevnost lehce klesá. Přesto nevidím problém v použití této citlivosti jako takové lepší nouzové. Multiexpozice je opět bez šumu, ale také bez výraznější ostrosti.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 12800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 12800 (konverze z RAWu)



Další navýšení citlivosti na ISO 12800 zvyšuje šum a JPEGy už začínají výrazněji ztrácet barvy a lehčí detaily. Střední a silné detaily i nadále zůstávají poměrně dobře patrné.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 25600 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 25600 (konverze z RAWu)



Nejvyšší citlivost ISO 25600 na tom už ale není moc dobře. RAW hraje všemi barvami, JPEG je naopak poněkud bezbarvý, detaily jsou slabší, ale s ohledem na danou citlivost je to úctyhodný výkon. Nyní se podíváme na snímky ukazující zejména míru zachování detailů.


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 100 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 100 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 200 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 400 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 800 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 1600 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 3200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 6400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 12800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 25600 (JPEG)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 25600 (konverze z RAWu)


Do citlivosti ISO 1600 si šumu a odšumování téměř nevšimnete, v tomhle NEX-5N opravdu válí. ISO 3200 se už ale začíná poněkud trhat a rozpatlávat, další citlivosti především ztrácí barvy a mažou se. Nicméně mi přijde, že i ISO 6400 je ještě nouzově použitelné. Podíváme se i na práci s bílou plochou papíru.


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 100 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 100 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 200 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 400 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 800 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 1600 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 1600 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 3200 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 3200 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 6400 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 6400 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 12800 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 12800 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

ISO 25600 (JPEG)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 25600 (konverze z RAWu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 800 (multiexpozice)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


ISO 2000 (multiexpozice)


Barevný šum je vidět téměř na všech citlivostech (především od ISO 400 výše), nicméně vážnější začíná být až někde u ISO 1600. JPEGy jej docela dobře odstraňují, ale stále zůstávají lehké barevné mapy.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama