Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX | Kapitola 7

Milan Šurkala

Milan Šurkala

45

Seznam kapitol

1. Sony NEX-5N: téměř ideální NEX 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu - korekce vad 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.

Reklama

Měření rychlosti


Procesor BIONZ slibuje rychlé zpracování dat. K testu jsme použili Memory Stick PRO Duo kartu od společnosti SanDisk s udávanou rychlostí až 30 MB/s. Ve většině testů byly zapnuty korekce optických vad objektivu.

  • První snímek - 1,8 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí wide - 0,4 sekundy
  • Snímek bez namáčknutí tele - 0,5 až 0,8 sekundy
  • Odezva na spoušť - OK
  • Prodleva mezi snímky JPEG - 0,65 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW - 0,7 sekundy
  • Prodleva mezi snímky RAW+JPEG- 1,05 sekundy
  • Prodleva mezi snímky s bleskem - 0,8 sekundy
  • Sekvenční snímání JPEG - 2,85 fps
  • Sekvenční snímání RAW - 3,0 fps (po 6 snímcích 1,2 fps)
  • Sekvenční snímání RAW+JPEG - 3,1 fps (po 4 snímcích 1,0 fps)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 7,7 fps (po 4 snímcích 2,7 fps - měřeno s korekcí optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti JPEG - 10 fps (po 11 snímcích 2,8 fps - bez korekce optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW - 9,5 fps (po 6 snímcích 1,0 fps - bez korekce optických vad)
  • Sekvenční snímání Priorita rychlosti RAW+JPEG - 9,75 fps (po 5 snímcích 0,75 fps - bez korekce optických vad)


Ostření je přiměřeně rychlé na širokém ohnisku, na těch delších je to trochu horší. Pokud je zaostřeno úplně někam jinam, může být ostření ještě mnohem delší, než jsou uváděné hodnoty. Při automatickém průběžném přeostřování je ale náhled většinou zaostřen už před namáčknutím spouště, a tak se pak praktické ostření většinou drží u těch rychlejších hodnot. Prodleva mezi snímky jsou docela dobré, sekvenční snímání postačí, RAW buffer je ale průměrný (na cca 5-6 RAWů). Pokud máte zapnutou korekci optických vad (zejména zkreslení), připravte se na mnohem pomalejší sekvenční snímání. Viz 7,7 fps a 4 snímky s korekcí a 10 fps a 11 snímků bez zpomalení s vypnutou korekcí.


Vyvážení bílé, barvy


S vyvažování bílé v podstatě nebyly problémy. Barvičky byly většinou takové, jaké jsem požadoval. Kdyby se vám náhodou barvy nelíbily, každé přednastavené vyvážení bílé má ještě možnost doladění na barevné ose. Můžete měřit bílou pomocí bílé/šedé plochy. Zde potěší, že se barva bere jen z malé části snímku, není tedy nutno hledat nějak obrovskou bílou plochu. V neposlední řadě je tu i ruční nastavení od 2500 K do 9900 K.


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

Automatické


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Denní světlo

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

Stín


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Oblačno

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

Žárovky


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Zářivky (teplá bílá)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

Zářivky (chladná bílá)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Zářivky (denní bílá)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

Zářivky (denní světlo)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Blesk

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

2500 K


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


9900 K

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Vlastní (sejmutím bílé plochy)

 


K dispozici je i spousta barevných režimů. S některými je obzvlášť velká zábava.


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

vypnuto


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


dětský fotoaparát (+lze ladit barvy)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

pop-artové barvy


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


posterizace barevná

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

posterizace černobílá


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


retrofotografie

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

měkký high-key


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


částečná barva: žlutá (+lze i jiné barvy)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

vysoce kontrastní ČB


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


měkké zaostření (+lze volit sílu efektu)

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX

malování HDR (+lze volit sílu efektu)


Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


Monochromatické s bohatými tóny

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX


miniatura (+lze volit polohu rozmazání)

 

Optický a digitální zoom


Tato kapitola se bude věnovat optickému zoomu základního objektivu Sony E 18-55mm F3,5-5,6 OSS.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/160 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Obraz je dostatečně širokoúhlý, pozitivně hodnotím i slušnou detailnost. RAW je ještě detailnější, na druhou stranu není korigovaný, takže panelový dům vykazuje docela silné prohnutí (zkreslení objektivu) i chromatickou aberaci. V JPEGu ani jedno z toho téměř neexistuje.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm, klikněte pro zvětšení



Nepočítejte s nějak velkým zoomem, 3,1násobek není mnoho. Kresba je dostatečná ve většině plochy, jen rohy jsou úplně rozmazané. Zde už žádná korekce nepomůže.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/125 s, clona F6,3, citlivost ISO 100, ohnisko 55 (82) mm + 10× digitální zoom, klikněte pro zvětšení



Sony NEX-5N podporuje až 10× digitální zoom, ale jak sami vidíte, je to už příliš a degradace obrazu je viditelná i na malých rozlišeních.


Protisvětlo


Sony NEX-5N podporuje softwarové prosvětlování stínů DRO i hardwarové HDR, které může rozšířit dynamický rozsah o celých 6 EV (3 EV do plusu i minusu). Tato míra je nastavitelná (od 1 EV do 6 EV), můžete to také nechat na automatice.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/1000 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Objektiv trpí na pár méně výrazných odlesků, chromatickou aberaci odstranil sám fotoaparát. Dynamický rozsah je docela slušný, kolem slunce se vytváří akceptovatelný přepal a krajina se netopí ve stínech více, než by bylo zdrávo. Můžete si stáhnout RAW snímek.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/640 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Technologie DRO se snaží z jediného snímku vytřískat co nejvíce, jde v podstatě o inteligentnější práci se zdrojovými daty snímku (podobně jako byste chtěli potlačit přepaly a prosvětlit stíny v RAWu). Rozdíly zde nejsou dramatické, ale účinek to má, aniž by nějak výrazně rostl šum nebo jiné nepříjemné efekty. DRO můžete klidně nechat trvale zapnuté.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/500 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



HDR s 6EV rozšířením dynamického rozsahu se už opravdu projeví. Krajina je mnohem lépe prosvětlená, opět se to nijak neprojevuje na šumu. Zvýšená expozice ve stínech nicméně ukazuje spoustu odlesků objektivu, které si u normálních režimů nevšimnete. U HDR jen musíte počítat s tím, že vyfocení a zpracování trojice snímků trvá trochu déle než vyfocení jediného snímku s technologií DRO.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



I bez jakýchkoli prosvětlovacích technologií funguje zpracování obrazu docela dobře a obloha je rozumně prosvětlená, krajina jakž takž.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



DRO je na tom o něco lépe. Přepal v obloze je o něco slabší, krajina je také lépe prosvětlená. Znovu se to nijak výrazně neprojevuje na šumu. Můžete si stáhnout i RAW snímek a vyzkoušet, co dalšího z fotografie ještě vytáhnete. Budete překvapeni jakým obrovským dynamickým rozsahem čip disponuje.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/200 s, clona F7,1, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



S hardwarovým HDR je obloha bez přepalů, krajina je krásně prosvětlená. Opravdu velmi dobrá práce.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama