Recenze Fotoaparáty Bezzrcadlovky Sony

Sony NEX-5N: téměř ideální NEX | Kapitola 8

Milan Šurkala

Milan Šurkala

45

Seznam kapitol

1. Sony NEX-5N: téměř ideální NEX 2. Autofokus, ostření, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace, portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum
6. Optické vlastnosti objektivu - korekce vad 7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků 10. Závěr

Nedávno jsme se podrobně podívali na Sony NEX-C3 a dnes se budeme věnovat jeho výkonnějšímu bráškovi NEXu-5N. Ten má rovněž 16MPx Exmor CMOS snímač, vylepšuje ale ergonomii, má automatickou korekci optických vad objektivu i Full HD video.

Reklama

Noční scéna


Díky výbornému čipu se nemusíte bát fotit ani z ruky, neboť si můžete dovolit opravdu vysoké citlivosti. Ostatně to za chvíli uvidíte. Je tu i multiexpozice, díky které jsou snímky se znatelně nižším šumem. 30sekundová expozice je v této třídě typická. Kdo by chtěl více, může využít bulb režim.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 20 s, clona F13, citlivost ISO 100, ohnisko 38 (57) mm, korekce -0,3 EV, klikněte pro zvětšení



Snímku v podstatě není co vytknout, šum v podstatě neexistuje. Snad jen objektiv by mohl mít trochu hezčí tvar hvězdiček, ale to není záležitost fotoaparátu. K dispozici je i snímek v RAWu. Dále se můžete podívat na snímky v různých citlivostech, kde vlevo uvidíte výřez z JPEGu, vpravo z RAWu s vypnutým odšumováním.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 100



Na nejnižší citlivosti ISO 100 je snímek hladký, bez šumu.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 200



Ani při ISO 200 nevidím žádný problém. Posunutí snímků vůči sobě má na svědomí korekce zkreslení u JPEGu.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 400



ISO 400 má v RAWu minimální jasový šum, JPEGy jsou detailní a čisté. Opět velmi kvalitní.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 800



ISO 800 lehce zvyšuje šum, nicméně i nadále jsou snímky velmi dobré.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 1600



S citlivostí ISO 1600 už v RAWu nastupuje barevný šum, detaily jsou dále velmi slušné a u JPEGů nevidím žádný problém.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 3200



Další navýšení citlivosti ISO opět zvyšuje barevný šum v RAWU. JPEGy se začínají lehce rozmývat, barevnost jen lehce klesá. ISO 3200 určitě můžete ještě bezpečně používat.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 6400



Citlivost ISO 6400 už začíná trpět na šum v RAWu a na silnější odšumování v JPEGu. Barvičky začínají klesat, detaily jsou dobré.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 6400 (multiexpozice)



S multiexpozicí je ISO 6400 trochu soudržnější, linie se netřepí, barevnost je ale spíše slabší.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 12800



ISO 12800 už postrádá barvy a slabší detaily se patlají. Silnější detaily ale zůstávají i nadále docela dobře patrné.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



ISO 25600



Nejvyšší citlivost ISO 25600 je už ale přeci jen velké sousto. V RAWu je spousta barevných pixelů, JPEGy jsou naopak v podstatě bez barev, ale i bez detailů.


Standardní scéna


Nyní se můžete podívat na několik ilustračních snímků.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 37 (55) mm, klikněte pro zvětšení



Uprostřed obrazu je ostrost a detailnost docela v pořádku, ale setový objektiv opět ukazuje své slabiny v rozích, zejména tom levém horním, který je opravdu velmi neostrý. Když si trochu pohrajete s RAWem, zjistíte, že čip v NEX-5N má opravdu velmi dobrý dynamický rozsah.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/80 s, clona F8, citlivost ISO 100, ohnisko 29 (43) mm, klikněte pro zvětšení



Tady je kvalita obrazu dosti dobrá. Na šedé ploše budovy tentokrát vzniká moaré efekt a pravá strana snímku je poněkud méně ostrá ve srovnání s tou levou, což uvidíte zejména v RAWu.



Sony NEX-5N: téměř ideální NEX



expoziční čas 1/100 s, clona F5, citlivost ISO 100, ohnisko 18 (27) mm, klikněte pro zvětšení



Úhel záběru objektivu je příjemně široký. Ostrost a detailnost je zejména uprostřed dobrá, ale ani rohy na tom nejsou úplně nejhůře.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama