Seznam kapitol
Redakčním testem prošel malý ultrazoom Fujifilm FinePix F300EXR. Přináší mnoho zajímavého, 12MPx Super CCD EXR čip, objektiv s 15× optickým zoomem, plně manuální ovládání expozice, HD video a několik dalších zajímavostí. Jaký je v praxi?
Sférické zkreslení
 Sférické zkreslení není u objektivu výraznějším problémem, na širokém ohnisku je zkreslení jen mírné, na delších pak v podstatě neexistuje. u videosekvencí si ale soudkovitého zkreslení všimnete.
 
	
  | 
 
	
  | 
Vinětace
 Vinětace je výrazný problém jen na nejširším ohnisku. Pak výrazně klesá a ačkoli ji občas trochu zaznamenáte, už tolik nevadí.
	Kresba (nejen) v rozích
 Poněvadž nejvyšší hodnota clony nějakým způsobem zmenšuje clonový otvor, vyzkoušel jsem kresbu při obou extrémních hodnotách clony.
 
	24mm ohnisko, clona F3,5  | 
 
	
  | 
 
	45mm ohnisko, clona F4,2  | 
 
	
  | 
 
	94mm ohnisko, clona F5,2  | 
 
	
  | 
 
	184mm ohnisko, clona F6  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 U širších ohnisek není rozdíl mezi clonami výrazný. Rohová neostrost je vysoká na levé straně, naopak napravo je na tom objektiv o něco lépe. Od středních clon kolem 100 milimetrů začínají být rohy u vyšší clony trochu ostřejší. Na ostrosti zde naopak ztrácí spíše pravá strana, na nejdelším ohnisku se projevuje chromatická aberace.
 
	24mm ohnisko, clona F3,5  | 
 
	
  | 
 
	49mm ohnisko, clona F4,3  | 
 
	
  | 
 
	94mm ohnisko, clona F5,2  | 
 
	
  | 
 
	184mm ohnisko, clona F6  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 
	
  | 
 Na nejširším ohnisku při ostření na větší vzdálenost je rohová ostrost docela dobrá, horší je levý horní roh. Středně krátká a střední ohniska kolem 50 až 100 milimetrů se u testovaného kusu vyznačovala silnou neostrostí na levé straně. Delší ohniska se opět vyznačují trochu lepší ostrostí na nejvyšší cloně. Nejdelší ohnisko pak způsobuje chromatickou aberaci.
Chromatická aberace
 V této kapitole se budu věnovat chromatické aberaci. Protože střední clona je řešena jen ND filtrem, uvedu výřezy fotografií s minimální a maximální clonou.
	
 24mm ohnisko, clona F3,5
	
 24mm ohnisko, clona F11
 Na nejširším ohnisku je chromatická aberace trochu vidět, neostrost a šum ji ale docela dost maskuje.
	
 49mm ohnisko, clona F4,3
	
 49mm ohnisko, clona F13
 Na ohniscích kolem 50 milimetrů se chromatická aberace v podstatě nevyskytuje.
	
 102mm ohnisko, clona F5,3
	
 102mm ohnisko, clona F14
 Ani na ohniscích kolem 100 milimetrů není chromatická aberace větším problémem.
	
 198mm ohnisko, clona F6
	
 198mm ohnisko, clona F16
 Ohniska zhruba 200 milimetrů už začínají trochu ukazovat barevné kontury hran, nejde ale vůbec o nic vážného.
	
 360mm ohnisko, clona F5,3
	
 360mm ohnisko, clona F16
 Na nejdelším ohnisku je aberace jen velmi slabá, což je dobře. V této oblasti se fotoaparát předvedl jako nadprůměrný přístroj.