Recenze Fotoaparáty Fotoaparáty s EVF Panasonic

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu | Kapitola 6

Milan Šurkala

Milan Šurkala

190

Seznam kapitol

1. Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu 2. Autofokus, ostření, makro, expozice, foto režimy 3. Videosekvence, stabilizace obrazu portréty a blesk 4. Výbava, výdrž, software a displej 5. Digitální šum 6. Optické vlastnosti objektivu
7. Rychlost, zoom, barvy, protisvětlo 8. Noční a standardní scéna 9. Galerie ilustračních snímků - Panasonic Lumix FZ45 10. Galerie ilustračních snímků - Panasonic Lumix FZ100 11. Závěr

Dnes vás jistě potěšíme srovnávacím testem dvou ultrazoomů od Panasonicu. Jsou jimi modely Lumix FZ45 a FZ100. Oba nabízí bohaté možnosti nastavení, 14MPx snímače a objektiv s 24× optickým zoomem. Jak si vedou proti konkurenci i proti sobě?

Reklama

Sférické zkreslení


V otázce zkreslení si vede fotoaparát poměrně dobře. Na nejširším ohnisku je jemné soudkovité zkreslení, na delších ohniscích je objektiv v podstatě bez problémů.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

ohnisko 25 mm
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

ohnisko 600 mm

Vinětace


Tmavé rohy nejsou pro Panasonic FZ45 a FZ10 problém. S plně otevřenou clonou si ji trochu všimnete kolem 3× až 8× zoomu, ale v zásadě v celém rozsahu s touto optickou vadou není problém.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

Kresba (nejen) v rozích


V této kapitole se budeme dlouze věnovat kresbě objektivu, zejména budeme srovnávat ostrost a detailnost rohů vůči středu obrazu.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F2,8


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F8


Panasonic potěší vynikající ostrostí rohů na nejširším ohnisku i při plně otevřené cloně, naopak velkou chybou je chromatická aberace. Tu ale můžete odstranit v grafických editorech bez větší námahy a dostat tak nebývale detailní a ostrou fotografii až ke krajům.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

57mm ohnisko, clona F3,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

57mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

57mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

57mm ohnisko, clona F8


Ohnisko 57 milimetrů vykazuje stále docela silnou chromatickou aberaci a také slabší ostrost v rozích.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F3,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F8


103mm ohnisko opět získává vynikající rohovou ostrost. Chromatická aberace je sice stále přítomna, ale už v přijatelnější formě.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

204mm ohnisko, clona F3,9


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

204mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

204mm ohnisko, clona F8
 


Ohniska kolem 200 milimetrů opět snižují chromatickou aberaci, ale naopak nabírají lehkou rohovou neostrost.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

423mm ohnisko, clona F4,3


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

423mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

423mm ohnisko, clona F8
 


Kolem ohniska 400 mm je situace v podstatě stejná. Chromatická aberace spíše nízká, neostrost je poněkud znát.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F5,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F8
 


Nejdelší ohnisko velmi příjemně překvapilo. Chromatická aberace zde téměř neexistuje a kresba rohů je v podstatě srovnatelná s prostředkem. Výborná práce. Nyní se podíváme na kresbu při ostření na větší vzdálenost. Tyto snímky lépe reflektují reálné použití, byly získány z RAWu bez odšumění a doostřování.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F2,8


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

25mm ohnisko, clona F8


Na plně otevřenou clonu je výsledek vynikající. Rohy jsou dokonce ostřejší než na vyšších clonách, a to nemluvím o prostředku.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

54mm ohnisko, clona F3,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

54mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

54mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

54mm ohnisko, clona F8


I ohniska kolem 50 milimetrů se projevují velmi dobře. Středová ostrost je výborná a ta rohová není špatná ani při plně otevřené cloně. Od F5,6 se začíná projevovat lehká difrakce.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F3,5


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F4
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

103mm ohnisko, clona F8


I při ohniscích kolem 100 milimetrů je kresba objektivu výborná, a to platí i o rozích.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

219mm ohnisko, clona F3,9


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

219mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

219mm ohnisko, clona F8
 


Ohniska kolem 200 milimetrů rovněž nemají žádný výraznější problém. Vše je tak, jak má být.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

411mm ohnisko, clona F3,9


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

411mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

411mm ohnisko, clona F8
 


Objektivu není co vytýkat. 400mm ohniska se rovněž mohou chlubit nadprůměrnou ostrostí i v rozích, pochopitelně při vyšších clonách musíte počítat s difrakcí.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F5,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F5,6
Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu

600mm ohnisko, clona F8
 


Nejdelší ohnisko 600 milimetrů má trochu slabší rohový kontrast, levý spodní roh se však ukazuje stále velmi dobře. Až na silnou chromatickou aberaci na širších ohniscích lze objektiv označit snad až za dokonalý.


Chromatická aberace


Otestujeme také chromatickou aberaci při focení v protisvětle.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


25mm ohnisko, clona F2,8


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


25mm ohnisko, clona F4


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


25mm ohnisko, clona F8


Na nejširším ohnisku se v tomto případě chromatická aberace nevyskytovala až tak výrazně, jak jsem po předchozím testu očekával. Tenké větvičky nicméně modrají a nejsou příliš patrné.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


54mm ohnisko, clona F3,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


54mm ohnisko, clona F5,6


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


54mm ohnisko, clona F8


Ohniska kolem 50 milimetrů aberaci téměř nevykazovala.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


99mm ohnisko, clona F3,5


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


99mm ohnisko, clona F5,6


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


99mm ohnisko, clona F8


Kolem 100 milimetrů jste v podstatě bez problémů. Chromatická aberace zde sice je, ale plošně zabírá velmi málo plochy.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


219mm ohnisko, clona F3,9


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


219mm ohnisko, clona F5,6


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


219mm ohnisko, clona F8


Zde jsem narazil na jeden problém pro kompakt docela netypický. Malá hloubka ostrosti. Ta pak u rozmazaných větviček v pozadí způsobila zvláštní artefakty a zvýraznila chromatickou aberaci, která je u vyšších clon podstatně slabší.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


418mm ohnisko, clona F4,3


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


418mm ohnisko, clona F8


Kolem 400 milimetrů je vidět slabší chromatickou aberaci, ta je opět trochu zvýrazněna malou hloubkou ostrosti.

Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


600mm ohnisko, clona F5,2


Panasonic Lumix FZ45 a FZ100: na vrcholu


600mm ohnisko, clona F8


Nejdelší ohnisko se chová rovněž podobně. Větvičky mimo hloubky ostrosti vykazují silnější chromatickou aberaci, zatímco ta zaostřená (vpravo dole) ukazuje, že aberace v zaostřených plochách není vážnějším problémem. Pokud se divíte roztřepení, je to způsobeno vysokou citlivostí ISO 400.


Předchozí
Další
Reklama
Reklama

Komentáře naleznete na konci poslední kapitoly.

Reklama
Reklama